Otręby pszenne

Otręby pszenne

Otręby pszenne to zewnętrzna warstwa ziarna pszenicy, chroniąca bielmo i zarodki skrobiowe. Kiedy ziarno jest mielone na mąkę, otręby są usuwane i oddzielane od niewielkiej ilości mieszanki bielma, która jest produktem ubocznym całego procesu.

Warto wspomnieć, że choć sprzedawane są pod tą samą nazwą, otręby pszenne mogą mieć różne składy i konsystencję. Wszystko zależy od szybkości i techniki mielenia ziaren – są one różne dla każdego rodzaju mąki. Dlatego otręby mogą być grubsze lub drobniejsze i zawierać mniej lub więcej skrobi. Nierzadko też miesza się je w różnych proporcjach.

1,99 zł
Brutto
Waga

Bogate w błonnik

Szczegółowe informacje

Właściwości otrąb pszennych. Jakie właściwości mają otręby pszenne?

Otręby pszenne jako produkt uboczny przetwarzania zbóż są bogate w składniki odżywcze. Na pierwszy rzut oka skromna skorupka jest w rzeczywistości źródłem cennych witamin i minerałów dla ludzkiego organizmu.

Otręby pszenne zawierają dużo nierozpuszczalnego błonnika, który można wykorzystać jako „miotełka”, aby pomóc usunąć zanieczyszczenia z przewodu pokarmowego. Regulując ruchy jelit, błonnik może promować wydalanie i zapobiegać rozwojowi zaparć i hemoroidów. Prowadzi również do długich okresów sytości, co jest szczególnie ważne dla osób starających się zrzucić zbędne kilogramy. Oprócz wspomagania pracy jelit, otręby pszenne mogą być również stosowane jako prebiotyki, które mają korzystny wpływ na ich florę.

Naukowcy uważają, że spożywanie otrębów pszennych może zapobiegać niektórym rodzajom raka, zwłaszcza rakowi okrężnicy, a także rakowi piersi, co może być zaskakujące. Badania na myszach i ludziach wykazały, że istnieje związek między jedzeniem otrębów a zmniejszaniem ryzyka choroby.

Może to być ponownie związane z błonnikiem, ale jest również związane z naturalnymi przeciwutleniaczami zawartymi w kwasie fitynowym otrębów pszennych i lignanami, a mianowicie fitoestrogenami.

Czy otręby pszenne są zdrowe?

Otręby pszenne są bardzo sycące, ponieważ zawierają dużo błonnika. Znajdziesz w nim również niewielką ilość przyswajalnego cukru. Dzięki tym dwóm składnikom mają one właściwość aktywacji metabolizmu. Ze względu na zawartość błonnika i cukru czas trawienia diety otrąb pszennych jest krótszy, ale nie wpłynie to niekorzystnie na organizm. Wręcz przeciwnie – otręby pszenne są łagodne, ale mogą skutecznie pobudzać perystaltykę jelit.

Otręby pszenne są również bogatym źródłem witamin z grupy B i mają pozytywny wpływ na przemianę tkanki tłuszczowej, cukru i białka. Wspomagają również centralny układ nerwowy, ponieważ zawierają wysoki poziom magnezu, cynku, żelaza, potasu, miedzi i jodu, dzięki czemu mają właściwości poprawiające koncentrację i zapobiegające stresowi.

Należy pamiętać, że ze względu na zawartość fosforu nie jest zalecany osobom ze schorzeniami nerek i układu moczowego. U dzieci rosnących, szczególnie w okresie szybkiego wzrostu, zaleca się dodanie do diety produktów o wysokiej zawartości fosforu.

Wiele osób docenia również właściwości otrębów pszennych regulujących metabolizm, ponieważ ich regularne spożywanie wspomaga wypróżnienia i zapobiega zaparciom. Jednak z tego powodu nie jest polecany osobom z wrażliwym układem pokarmowym, gdyż otręby pszenne mogą podrażniać jelita.

Składniki    100% otręby pszenne

Wartości odżywcze otrąb pszennych

  • energia: 273 kcal / 1134 kJ 
  • tłuszcze: 4,8 g
  • białko: 19,2 g
  • węglowodany: 18,5 g
  • błonnik: 39,5 g

w 100g produktu 

Co nowego?

Witaj na blogu MojeMusli – znajdziesz tu informacje ze świata musli, porady dietetyków, oraz bieżące oferty w naszym sklepie.

Posty