Węglowodany – dlaczego są ważne w żywieniu człowieka?

Węglowodany – dlaczego są ważne w żywieniu człowieka?

Bardzo wiele razy można spotkać się z opinią, że węglowodanów należy unikać, bo tuczą. Są one jednak naszym głównym składnikiem energetycznym, bez którego organizm, a szczególnie mózg  pracuje dużo mniej efektywnie.  Nie można zatem się ich pozbywać całkowicie z diety. Jedynie podczas odchudzania można ich ilość ograniczyć, ale też nie do zera.

Węglowodany – po co są one?

Węglowodany u zdrowego człowieka powinny stanowić około 50-60% energii w ciągu dnia z całej diety. Prawidłowa dieta odchudzająca zaleca także około 50% energii właśnie z węglowodanów.

Dlaczego są one takie ważne?

  • Są one głównym paliwem dla całego organizmu. To właśnie glukozą odżywia się nasz mózg.
  • Węglowodany złożone dostarczają oprócz energii wiele cennych, wręcz niezbędnych składników mineralnych i witamin.
  • Węglowodany to także błonnik pokarmowy, który ułatwia odchudzanie, obniżanie stężenia cukru we krwi, cholesterolu, a także ułatwia pozbywanie się toksyn z przewodu pokarmowego.
  • Węglowodany to także niezbędny składnik do prawidłowego spalania tłuszczu.

Jakie węglowodany wybierać?

To, że bez węglowodanów trudno wyobrazić sobie prawidłową dietę i zdrowy organizm już wiemy. Ważne jest jednak jakie węglowodany wybierać, aby wspomagały one pracę naszego ciała. Przede wszystkim wybierajmy węglowodany złożone, np. płatki owsiane, płatki pszenne, płatki orkiszowe, chleb razowy, brązowy ryż, makaron razowy, grube kasze. Unikajmy węglowodanów prostych ze słodyczy, cukru, słodkich napojów.

Nie musimy się natomiast obawiać cukru mlecznego (laktozy) będącej ważnym składnikiem mleka, jogurtów, kefirów, maślanki itd. Cukier zawarty w świeżych owocach to także cukier z dobrego źródła. Owoce zawierają bowiem pewną ilość błonnika pokarmowego i przez to właśnie wchłanianie cukrów prostych jest nieco zwolnione. Poza tym i nabiał i owoce są niezbędne w codziennej diecie, gdyż dostarczają m.in. wapń, magnez, witaminy z grupy B, a także witaminę C i wodę.

Jakie węglowodany dla sportowca?

Jeśli uprawiasz sporty wytrzymałościowe potrzebujesz także większej ilości cukrów prostych, aby od razu dostarczyć paliwo dla mięśni czy układu nerwowego. Wówczas batony musli z suszonymi owocami byłyby bardzo dobrym rozwiązaniem na czas treningu czy zawodów. Nie ma więc co się bać węglowodanów, trzeba jedynie rozważnie je dobierać.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Musli Classic – KCAL, skład i właściwości
Profilaktyka chorób nowotworowych a dieta
Zaburzenia przyjmowania glutenu – czy płatki owsiane zawierają gluten?
Prażone płatki owsiane – jak przygotować i dlaczego warto jeść
Ciasteczka owsiane z kremem kokosowym
Jedzenie a kondycja skóry
Znajdźmy czas na śniadanie!
Płatki kukurydziane bez cukru – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Musli bez glutenu na śniadanie
Co warto wiedzieć o chlebie? Sprawdź nasz blog o chlebie!
Oczyszczająca dieta detoks a przesilenie wiosenne
Erytrol – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny. Co to jest erytrol?
Proteinowe kulki mocy o smaku Pinacolada
Płatki 6 zbóż – KCAL, skład i właściwości
Orzechy włoskie – zdrowa przekąska
Ciasto w słoiku o smaku oreo
Dieta antyhistaminowa – dostosuj ją do siebie
Jak zrobić owsiankę? Owsianka na kilka sposobów!
Owies – najzdrowsze zboże
Jogurtowe placuszki z musli

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.