Suszone morele - w艂a艣ciwo艣ci, KCAL, indeks glikemiczny IG

Suszone morele – w艂a艣ciwo艣ci, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG

Najstarsze informacje o uprawie moreli pochodz膮 sprzed 4000 lat. Pierwszymi, kt贸rzy lubowali si臋 w tym owocu byli Chi艅czycy i w艂a艣nie z chin si臋 wywodzi. Ju偶 w staro偶ytno艣ci odkryto, 偶e owoc ten, poddany suszeniu, nie do艣膰, 偶e staje si臋 wspania艂ym prowiantem na podr贸偶, bo przez nisk膮 ilo艣膰 wody, nie by艂 nara偶ony na zepsucie w tak wysokim stopniu, to zyskuje inne, ciekawe smaki, niekoniecznie wyczuwalne w 艣wie偶ym owocu!聽W艂a艣nie za spraw膮 tych w艂a艣ciwo艣ci, owoc ten trafi艂 do europy, bo by艂 powszechnym elementem ekwipunku zabieranym przez kupieckie karawany. Do艣膰 szybko morela zdoby艂a popularno艣膰 w krajach 艣r贸dziemnomorskich, bo o ile wywodzi si臋 z Azji, to na klimat tamtych rejon贸w r贸wnie偶 nie mog艂a narzeka膰. Z czasem pr贸by uprawy moreli zacz臋to podejmowa膰 r贸wnie偶 w Polsce i 鈥 o dziwo 鈥 te si臋 powiod艂y! Mimo trudnych (bior膮c pod uwag臋 standardowy klimat dla tego drzewa) warunk贸w, morela jest cz臋sto spotykanym owocem podczas przechadzki po polskim sadzie.

Suszone morele 鈥 warto艣ci od偶ywcze

Cho膰 przeci臋tna suszona morela liczy sobie oko艂o 30 kcal, to 100 gr tego owocu liczy ju偶 300 kcal. Za pokrycie zdecydowanie wi臋kszej cz臋艣ci tej liczby odpowiadaj膮 w臋glowodany, co oznacza, 偶e suszona morela mo偶e by膰 wspania艂ym substytutem s艂odkich przek膮sek. Poza sporymi pok艂adami energii z w臋glowodan贸w, morela broni si臋 wieloma innymi aspektami 鈥 chocia偶by zawarto艣ci膮 b艂onnika. W ka偶dym zjedzonym kawa艂ku, 1/10 jego masy odpowiada w艂a艣nie temu sk艂adnikowi diety. Do tego w suszonych morelach mo偶emy znale藕膰 takie pierwiastki jak: wap艅, bor, 偶elazo, fosfor i potas, a ka偶dy z nich ma pozytywny wp艂yw na nasz organizm. Oczywi艣cie nie mo偶emy zapomnie膰 o witaminach, a t臋 luk臋 wype艂niaj膮 witaminy: A, B2 i C.

Suszone morele, a uroda

O zbawiennym wp艂ywie b艂onnika na nasz organizm wie ju偶 chyba ka偶dy 鈥 wspomaga prac臋 jelit, daje uczucie syto艣ci, zapobiega zaparciom, oczyszcza nasz organizm z toksyn . Ale co ciekawe 鈥 po艂膮czenie do艣膰 sporych pok艂ad贸w tego sk艂adnika z inn膮 funkcj膮 suszonych morel, jak膮 jest pozytywny wp艂yw tego owocu na zatrzymywanie wody w naszym organizmie, daje nam do艣膰 mocne przes艂anki ku temu, 偶e jedzenie suszonych moreli mo偶e pozytywnie wp艂yn膮膰 na nasz膮 urod臋. Dzieje si臋 tak, poniewa偶 nasza sk贸ra b臋dzie dzi臋ki temu bardziej nawil偶ona, nasze kana艂y 艂ojowe b臋d膮 odblokowane, a to zminimalizuje ryzyko zmian sk贸rnych.

Po sporcie!

Je艣li uprawiasz sport, suszone morele powinny znale藕膰 si臋 w twoim jad艂ospisie, najlepiej po treningu. Wysoka dawka substancji od偶ywczych pozwoli na szybk膮 regeneracj臋 si艂 po treningu, ale co wa偶ne dla sportowca 鈥 nie s膮 to puste kalorie, bo szereg witamin i minera艂贸w dodatkowo wzmocni nasze cia艂o i wspomo偶e regeneracj臋!

Pomys艂y na morel臋 w kuchni?

Poza tym, 偶e suszona morela jest fantastyczn膮 przek膮ska sama w sobie, to r贸wnie dobrze sprawdzi si臋 jako dodatki do innych da艅.聽Najpro艣ciej jest doda膰 je do deser贸w na s艂odko i 艣niada艅. Nasza poranna owsianka zyska sporo na smaku i warto艣ciach od偶ywczych. Nie mniej skorzysta艂yby na tym te偶 na przyk艂ad jogurt, czy pudding!聽Coraz cz臋艣ciej spotyka si臋 morel臋 obok mi臋sa. Je艣li lubisz kompozycje mi臋sne z drobin膮 s艂odyczy, na przyk艂ad z suszon膮聽偶urawin膮 lub suszon膮 艣liwk膮, to 艣mia艂o mo偶esz spr贸bowa膰 zast膮pi膰 je suszon膮 morel膮! Co wi臋cej – sprawdza si臋 jako jeden z dodatk贸w do gulaszu, ale i do tradycyjnej polskiej zupy, jak膮 jest鈥 barszcz! Jest r贸wnie偶 cz臋stym sk艂adnikiem sa艂atek.聽Co ciekawe, Japo艅czycy morel臋 nie tylko susz膮, ale i鈥 marynuj膮!

Morela moreli nie r贸wna

Zwracaj uwag臋 na to, kt贸r膮 morel臋 wybierasz! I tyczy si臋 to nie tylko tego owocu, ale wszystkich bakalii. Jednym z najpowszechniej stosowanych konserwant贸w jest dwutlenek siarki (SO2), kt贸ry niekorzystnie wp艂ywa na nasz organizm. Jednak aby unikn膮膰 go na naszych morelach, trzeba przyjrze膰 si臋 dok艂adnie owocowi. Kusz膮ca, jaskrawopomara艅czowa barwa moreli powinna by膰 dla nas sygna艂em, 偶e jego powierzchnia mo偶e by膰 ona pokryta SO2. Jednak wszelkie w膮tpliwo艣ci powinna rozwia膰 etykieta 鈥 oznaczenie E220 (czasem E-220) m贸wi, 偶e w owocach, kt贸re mamy zamiar kupi膰, znajduje si臋 ten uboczny produkt spalania paliw kopalnianych. R贸偶nice mo偶na te偶 wyczu膰, bowiem w odr贸偶nieniu od intensywnej woni owoc贸w z paczki bez konserwantu, ta druga b臋dzie cechowa艂a si臋 鈥瀔waskowatym鈥 zapachem, a aromaty moreli b臋d膮 st艂umione. Jednak nie sam smak i zapach jest ofiar膮 SO2. Najbardziej ucierpi nasze cia艂o. U os贸b wra偶liwych mo偶e powodowa膰 szereg odczuwalnych symptom贸w 鈥 b贸le g艂owy, nudno艣ci, a nawet astm臋 siarczan膮 u astmatyk贸w. Sytuacji nie poprawia te偶 fakt, 偶e przy stosowaniu E220 spada zawarto艣膰 witamin w owocu. U偶ycie SO2 do konserwacji jest niestety powszechnym zabiegiem 鈥 dodawany jest on r贸wnie cz臋sto do sok贸w owocowych, innych owoc贸w (najcz臋艣ciej bakalii) i win 鈥 nawet tych wysokiej jako艣ci.

Indeks glikemiczny IG suszonych moreli

Indeks glikemiczny suszonych moreli wynosi 31. Sprawd藕 indeksy glikemiczne 偶ywno艣ci.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *