Suszone daktyle - właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG

Suszone daktyle – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG

Daktyle są owocem daktylowca – jednym z najstarszych drzew owocowych znanych człowiekowi. Owoc palmy daktylowej jest cennym źródłem składników odżywczych, błonnika i witamin. Dlaczego warto jeść daktyle?

Czym są daktyle?

Daktyle to owoce palmy daktylowej, które są uprawiane od czasów prehistorycznych. Obecnie palmy daktylowe występują głównie w południowo-zachodniej Azji, Afryce Północnej i południowych Stanach Zjednoczonych. Dojrzałe drzewo daktylowca może osiągnąć do 40 metrów wysokości i ma 40 gron owocowych – każda grona ma około 30 owoców. Dzięki wartościom odżywczym i właściwościom prozdrowotnym daktyli nazywa się je pokarmem życia, a sama palma daktylowa zyskała miano drzewa życia.

Właściwości odżywcze daktyli

Daktyle są bogate w przeciwutleniacze, zwane polifenolami, które mogą zwalczać wolne rodniki wywołujące choroby. Garść daktyli (45 gramów) zawiera około 131 kalorii, około 7% RDA potasu i 10-15% RDA błonnika.

Wartości odżywcze suszonych daktyli (w 100 g)

  • Wartość energetyczna: 277 kcal / 1159 kJ
  • Węglowodany: 75,03 g
  • Białko: 2,45 g
  • Tłuszcz: 0,15 g

Jakie są korzyści zdrowotne wynikające ze spożywania daktyli?

Codzienne spożywanie daktyli niesie za sobą wiele korzyści dla organizmu.

  • daktyle mają pozytywny wpływ na nasz układ krążenia. Wysoka zawartość potasu w daktylach pomaga obniżyć ciśnienie krwi. Dzięki regularnemu spożywaniu daktyli poprawiły się również nasze lipidy (cholesterol) we krwi, zmniejszając tym samym ryzyko miażdżycy i zakrzepicy
  • daktyle to duża dawka energii, dlatego polecane są itp. w diecie sportowców
  • zawarty w daktylach błonnik pozytywnie wpływa na nasz metabolizm, przyspiesza perystaltykę jelit i zapobiega zaparciom
  • daktyle wspomagają odporność organizmu, ponieważ zawierają wiele cennych antyoksydantów
  • daktyle wzmacniają kości i zęby

Daktyle a zdrowie. Kto powinien jeść daktyle?

  • Według naukowców daktyle mogą chronić nas przed odkładaniem się złogów cholesterolu na ściankach naczyń krwionośnych. Spożywanie daktyli pomaga poprawić stan lipidów krwi, zapobiegając w ten sposób rozwojowi miażdżycy. W związku tym mogą również zmniejszać ryzyko innych chorób sercowo-naczyniowych, w tym choroby wieńcowej, zawału serca i udaru mózgu.
  • Sportowcy powinni również jeść daktyle. Zawierają dużo cukrów prostych, dzięki czemu są dobrym źródłem energii. Ponadto mogą skutecznie uzupełniać brak glikogenu mięśniowego oraz potasu w organizmie, co jest niezwykle ważne przy długotrwałym wysiłku fizycznym. Zaleca się również osobom aktywnym fizycznie uzupełnienie płynnych daktyli, które pomagają zachować elastyczność stawów oraz wspomagają produkcję kolagenu, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania kości i chrząstek.
  • W przypadku chorób przewodu pokarmowego pomocne mogą być również daktyle. Bogate w błonnik sprawiają, że ​​daktyle przyspieszają perystaltykę jelit i łagodzą zaparcia. Ze względu na trudne wypróżnienia szczególnie polecane są daktyle suszone, ponieważ zawierają więcej błonnika pokarmowego niż daktyle surowe. W przypadku zaparć dobrym rozwiązaniem mogą być również suplementy diety, które mogą przywrócić naturalny rytm wypróżnień. Suszone owoce nadają się również na zespół jelita drażliwego. Obecny w nich tryptofan jest aminokwasem biorącym udział w metabolizmie serotoniny – spadek jego ilości może nasilać objawy towarzyszące chorobie.
  • Daktyle są odpowiednie dla kobiet, zwłaszcza w średnim wieku, ponieważ mogą łagodzić nieprzyjemne objawy menopauzy.
  • Po daktyle warto sięgać w okresach wzmożonego wysiłku intelektualnego oraz po wyczerpującym wysiłku fizycznym (z uwagi na wysoką zawartość łatwo przyswajalnych cukrów).

Daktyle a cukrzyca

Daktyle w diecie chorych na cukrzycę należy stosować z umiarem. Eksperci sugerują, że porcja owoców palm daktylowych nie powinna przekraczać 1 lub 2 na raz. Warto również spożywać pokarmy, które zawierają dużo białka. W ten sposób nasz organizm wolniej trawi węglowodany, zapobiegając w ten sposób nadmiernym skokom cukru we krwi.

Warto pamiętać, że dodawanie daktyli do diety pacjentów z cukrzycą należy zawsze skonsultować z lekarzem lub dietetykiem. Dopiero gdy poziom cukru we krwi jest pod kontrolą, diabetycy mogą jeść daktyle.

Daktyle na zaparcia?

Daktyl jest uważany za owoc łagodzący zaparcia i jest ku temu wiele powodów. Podobnie jak inne suszone owoce (m.in. śliwki) są doskonałym źródłem błonnika. W porcji daktyli (30 gramów) znajduje się prawie 2 gramy tego składnika, co stanowi 7% dziennego zapotrzebowania.

Błonnik pokarmowy pobudza jelita i zapobiega zaparciom. Ponadto daktyle zawierają alkohol cukrowy zwany sorbitolem, który może wzmagać ruchy jelit i w wielu przypadkach ma łagodne działanie przeczyszczające.
Fakty dowiodły, że spożywanie około 7 daktyli dziennie może znacznie poprawić i regulować częstotliwość wypróżnień. W jednym badaniu 21 ochotników regularnie spożywało około 50 gramów daktyli (7 plastrów) w ciągu 4 tygodni.

Indeks glikemiczny IG suszonych daktyli

Indeks glikemiczny suszonych daktyli wynosi 103.

Sprawdź co to jest indeks glikemiczny oraz listę produktów o niskim indeksie glikemicznym.

Daktyle – przeciwwskazania. Kto nie powinien jeść daktyli?

Chociaż jedzenie daktyli ma wiele zalet zdrowotnych, niektórzy ludzie nie powinni uwzględniać ich w swojej diecie. Są to głównie cukrzyce – daktyle mają wysoki indeks glikemiczny i pomagają zwiększyć poziom cukru we krwi. Do przeciwwskazań do spożywania daktyli zalicza się również:

  • kolka żołądkowa
  • nieżyt żołądka
  • migrena

Przeczytaj inne nasze Artykuły:

Przepis na zakwas żytni. Jak zrobić zakwas żytni na chleb?
Jak upiec chleb bezglutenowy? Sprawdź nasz przepis!
Lekki chleb pszenny na zakwasie żytnim – jak go zrobić?
Orzechy brazylijskie – właściwości, kalorie KCAL
Orzechy włoskie – zdrowa przekąska
Co warto wiedzieć o chlebie? Sprawdź nasz blog o chlebie!
Suszone daktyle – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG
Suszone jabłka – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG
Suszone fig – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG
Pomelo – ogromny cytrus o wspaniałych właściwościach
Musli na odchudzanie – czy to dobry pomysł?
Miechunka Physalis – owoc o cudownych właściwościach
Popcorn nie tylko jako przekąska – jak zrobić popcorn w garnku
Granola czekoladowa – KCAL, skład i właściwości – przepisy
Pszenica w miodzie – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.