Siemię lniane – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze

Siemię lniane – naturalny błonnik pokarmowy w twojej diecie

Len i jego nasiona to prawdziwa skarbnica zdrowia i urody. Właściwości lecznicze siemienia lnianego znane są już od dawna i stosowane były od wieków w medycynie tradycyjnej. Od jakiegoś czasu pojawiają się także „nowoczesne” diety cud, które obiecują, że dzięki dużemu spożyciu siemienia lub jego oleju osiągnie się wymarzony efekt zgrabnej sylwetki, oczyszczonego organizmu w bardzo krótkim czasie. Jak w każdej bajce – ziarnko prawdy w tym jest.

Korzystne działanie siemienia

Nasiona lnu dzięki swoim właściwością wpływają bardzo korzystnie na pracę układu pokarmowego. Dzieje się tak, gdyż nasiona w obecności płynów wydzielają śliską otoczkę, dzięki której wyściełają ścianki żołądka czy jelit. Dzięki temu wszelakie uszkodzenia w obrębie przełyku (np. przy zgadze), żołądka (a więc np. stany przedwrzodowe, nadżerki błony śluzowej żołądka itd.),  także jelit mają bardzo dobre warunki do wygojenia.

Siemię lniane działa również jako naturalny błonnik pokarmowy. Dzięki temu oraz dzięki śliskiej otoczce wpływa bardzo pomocnie w walce z zaparciami, a także zatwardzeniami. Błonnik pokarmowy wchłania pozwala także wchłonąć pewne ilości cholesterolu, dzięki czemu jego stężenie we krwi jest niższe.

Wystarczy zjeść kilka razy dziennie łyżkę niemielonego siemienia i obficie popić wodą.

Oprócz wyżej opisanych właściwości siemię lniane to idealne wręcz źródło wielu cennych związków odżywczych. W siemieniu znajdziemy m.in. dość sporą dawkę witaminy E, a więc witaminy płodności i młodości. Ponadto nienasycone kwasy tłuszczowe, które są z rodziny cennych kwasów omega 3, o których wielokrotnie już pisaliśmy.

Bogate źródło antyoksydantów, dobre źródło błonnika pokarmowego, działanie przeciwzapalne w obrębie przewodu pokarmowego to cechy produktów działających także antykancerogennie. Niektóre badanie to potwierdzają – mówi się o tym, że siemię lniane może zmniejszać ryzyko powstawania nowotworów przewodu pokarmowego, prostaty, woreczka żółciowego i wiele innych.

A co z olejem lnianym?

Olej z siemienia lnianego oczywiście też zawiera wiele drogocennych związków. Warto jednak wiedzieć, że ulegają one bardzo szybkiemu utlenieniu. Niektóre źródła mówią nawet o tym, że kwasy tłuszczowe ulegają zniszczeniu zaraz po wytłoczeniu oleju.

Nie zmienia to jednak faktu, że oleje w naszej rodzimej kuchni są nam wręcz niezbędne. Dlaczego więc nie wykorzystywać oleju lnianego, którego właściwości może są nieco słabsze niż samych ziaren, ale i tak  jest zdrowym gościem w naszej kuchni.

Podobnie ma się rzecz z nasionami – jeśli je zmielimy i zapakujemy w opakowanie z tlenem (a więc nasiona nie są zapakowane próżniowo) część dobrych związków ulegnie zniszczeniu. Dlatego też lepiej jest jeść siemię lniane w całości lub mielić je tuż przed spożyciem.

Jak wykorzystywać nasiona siemienia?

Przede wszystkim dodawajmy go płatków śniadaniowych, sałatek warzywnych i owocowych. Można także wykorzystać go przy pieczeniu chleba i ciasta. A tak naprawdę – jeśli się uprzemy – można go dodać niemal do wszystkiego.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Czekoladowy pudding chia
Jak wybrać najlepsze musli? Doradzamy!
Jagody goji – cenne właściwości
Omlet na słodko z bananem
Muffinki żytnie z nasionami goji i borówkami liofilizowanym
Mąka TEFF z miłki abisyńskiej – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Lekkie tartaletki z kremem jogurtowym
Dieta a odporność
Co jest lepsze dla zdrowia: płatki kukurydziane czy owsiane? Które zdrowsze?
Domowe musli z miodem
Domowe zdrowe snickersy na płaski brzuch
Mąka ryżowa – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Pestki dyni – właściwości, wartości odżywcze, kalorie KCAL i indeks glikemiczny IG
Jak jeść i pić w upały?
Mąka z płaskurki – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Jak musli może wspomagać leczenie chorób cywilizacyjnych?
Produkty light
Siemię lniane – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Jak zrobić bułeczki razowe własnej roboty? Sprawdź nasz przepis!
Mąka gryczana biała – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL

Dodaj komentarz