Siemię lniane – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze

Siemię lniane, a odporność organizmu

Siemię lniane to dobry, zdrowy dodatek pieczywa pełnoziarnistego z mąki razowej, czy musli. Zawiera kwas alfa linolenowy, który należy do rodziny kwasów tłuszczowych wielonienasyconych omega 3. Ten kwas tłuszczowy nie jest syntetyzowany w organizmie, natomiast może być przekształcany w kwas tłuszczowy dokozaheksaenowy oraz kwas tłuszczowy eikozapentaenowy (zawarte głównie w żywności pochodzenia morskiego m.in. halibut, makrela, łosoś).

W diecie przeciętnego człowieka bardzo często dochodzi do zachwiania równowagi pomiędzy spożyciem omega 3 i omega 6. Stosunek tych dwóch kwasów tłuszczowych omega 6/ omega 3 powinien wynosić  ok. 4 :1, a według danych GUS w Polsce  wynosi średnio 6:1 co może przyczyniać się do powstawania chorób cywilizacyjnych.

Jednak w jaki sposób kwas tłuszczowy omega- 3 zawarty w siemieniu lniany może wpłynąć na odporność?

Otóż w organizmie człowieka jest on między innymi prekursorem eikozanoidów, które wchodzą w skład tkanek i odpowiadają za prawidłowy transport lipidów w ustroju. Biorą udział w obronie organizmu na skutek infekcji czy urazu aktywując limfocyty, wykazując zdolność do zapobiegania powstawania zakrzepów oraz poprawy parametrów lipidowych surowicy krwi.

W wielu badaniach wykazano pozytywny wpływ kwasów tłuszczowych omega 3. Zaobserwowano złagodzenie objawów chorobowych w przypadku reumatoidalnego zapalenia stawów, wrzodziejącego zapalenia jelita grubego, astmy, łuszczycy, atiopii i innych schorzeń o podłożu autoagresji.

Siemię lniane przynosi ulgę u osób cierpiących na wrzody żołądka, pomaga w eliminacji zaparć oraz działa ochronnie na nabłonek przewodu pokarmowego. Z tego powodu zaleca się jego podawanie nie tylko osobom z tymi dolegliwościami, ale także małym dzieciom wspomagając ich odporność. Ponadto siemię wykazuje właściwości grzybobójcze i antyutleniające.

Można stosować siemię lniane w formie kisielu. Aby przyrządzić kisiel należy dwie lub trzy łyżki siemienia lnianego zalać dwoma szklankami wody i gotować około 20 minut. Do takiej mieszanki dodaj ulubione świeże owoce, bądź suszone. Jeżeli taka forma nie odpowiada Twoim preferencją używaj siemienia lnianego jako dodatku do sosów, chleba pieczonego w domu, jogurtu naturalnego z suszonymi śliwkami, które poprawią perystaltykę jelit bądź do musli do porannego śniadania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *