Profilaktyka chorób nowotworowych a dieta

Profilaktyka chorób nowotworowych a dieta

Diagnoza „rak” zapewne spędza wielu z nas sen z powiek. Niezależnie czy dotyczy nas ona osobiście czy kogoś z bliskich wiele z nas ma obawy, że kiedyś usłyszy od swojego lekarza to niemiłe słowo.
Warto wiedzieć, że to jak żyjemy, co robimy, co jemy ma ogromny wpływ na to co się dzieje w naszym organizmie. Uważa się, że zdecydowanej większości chorób nowotworowym można zapobiec odpowiednio się odżywiając (30% mniejsze ryzyko), odstawiając papierosy (o 30%) i uprawiając umiarkowaną aktywność fizyczną (brak aktywności fizycznej i otyłość zwiększa nam ryzyko choroby o 5%).

Skupmy się zatem na diecie.

Istnieje wiele potraw i produktów, które bezpośrednio chronią nasz organizm przed procesami nowotworowymi. Przykładowo:

  • Kurkuma – główny składnik popularnego curry – składnik przeciwrakowy to kurkumina
  • Czarne jagody, truskawki
  • Zielona herbata
  • Soja
  • Pomidory, kapusta, brokuły
  • Czosnek
  • Cytrusy
  • Winogrona i wino gronowe (szczególnie czerwone).

W produktach tych występuje duża dawka tzw. przeciwutleniaczy, a więc związków działających ochronnie na komórki ciała. Ponadto związki fitochemiczne mają bezpośredni wpływ na hamowanie komórek rakowych. Komórki nowotworowe potrzebują bardzo wielu lat i odpowiednich warunków do rozwoju. Jeśli jednak atakujemy je np. związkami polifenolowymi ulegają one zniszczeniu. I to jest właśnie działanie ochronne – najlepsza profilaktyka.

Jak wprowadzić do swojej diety żywność przeciwrakową?

  • Pij codziennie filiżankę zielonej herbaty (zaparzonej z wody o temperaturze nie wyższej niż 60 st.C.
  • Codziennie jedz owoc – latem – owoce z rodziny jagodowych, zimą – cytrusy. Możesz także wybierać owoce suszone czy liofilizowane, a także stuprocentowe soki owocowe.
  • Jedz pomidory – likopen dostępny jest nie tylko w świeżych pomidorach, ale także (a nawet lepiej) w koncentracie pomidorowym czy pomidorach z puszki.
  • Doprawiaj swoje dania czosnkiem, curry i innymi ziołami.
  • Pozwól sobie od czasu do czasu na lampkę wina i kostkę gorzkiej czekolady bogatej w polifenole. Mleczna czekolada także je zawiera, ale trzy razy mniej.
  • Jedz ryby i siemię lniane bogate w kwasy omega 3. Przyjmij sobie założenie, że przynajmniej trzy razy na tydzień powinna na twoim stole pojawić się ryba w dowolnej postaci.

Pamiętaj – masz olbrzymie szanse na to, aby uchronić siebie i bliskich od tej paskudnej choroby.

Przeczytaj inne nasze Artykuły:

Pitaja – smoczy owoc
Chleb dla cukrzyków (diabetyków) – wypiec w domu czy kupić?
Czy jesienią potrzebujemy więcej jeść?
Mleko – dlaczego warto je pić
Piramida żywieniowa – ale jak się na nią wdrapać?
Smaczny i zdrowy posiłek do szkoły dla dziecka ? Nic prostszego.
Kakao i czekolada – zdrowe czy niezdrowe?
Rooibos – zdrowsza od zwykłej herbaty?
Jagody goji – cenne właściwości
Dieta a odporność
Co jest lepsze dla zdrowia: płatki kukurydziane czy owsiane? Które zdrowsze?
Ciastkeczka z amarantusem
Produkty light
Gruszki – indeks glikemiczny IG i wartości odżywcze
Otręby pszenne – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.