Prażone płatki owsiane – jak przygotować i dlaczego warto jeść

Prażone płatki owsiane – jak przygotować i dlaczego warto jeść

Płatki owsiane to jeden z najpopularniejszych produktów goszczących w naszych śniadaniach. Świetnie łączą się z różnymi dodatkami, na przykład mlekiem, jogurtem, owocami (zarówno suszonymi, jak i świeżymi), orzechami, nasionami, jako składniki ciast itp. Wystarczy naprawdę niewiele, aby udoskonalić ich smak, bo może i świetnie komponują się z różnymi dodatkami, ale same w sobie mają raczej jałowy smak. Tym „niewiele” mogą być także prażone płatki owsiane, których przygotowanie zajmie Ci zaledwie kilka minut. Jak zrobić prażone płatki owsiane?

PRAŻONE PŁATKI OWSIANE – NA CZYM TO POLEGA?

Wcześniej wspomniany jałowy smak płatków jest powodem, przez który wiele osób próbowało – zresztą skutecznie – udoskonalić ich smak. Dzięki temu powstały takie smakołyki jak musli, granola i właśnie prażone płatki owsiane. Za włączeniem tego produktu do codziennej diety przemawia wiele atutów. Mowa tu nie tylko o znakomitych walorach smakowych, ale również zdrowotnych. Nic więc dziwnego, że prażone płatki cieszą się tak dużą popularnością.

Co ciekawe, prażone płatki owsiane mogłeś mieć okazję zjeść już wiele lat temu jako dziecko, bowiem często w ten sposób płatki owsiane przygotowywały nasze babcie, z tą różnicą, że kilkadziesiąt lat temu częściej używało się cukru. Dzisiaj ten składnik został wyparty przez miód. Natomiast osoby na diecie redukcyjnej często wybierają słodziki. Dzięki temu płatki owsiane prażone smakują znakomicie bez zbędnego dodatku kalorii.

Aby zrobić prażone płatki owsiane, będziesz potrzebował kilka składników. Najważniejsze są oczywiście płatki owsiane. Do tego na pewno przyda się miód, ale jeśli akurat nie masz go w domowej spiżarni, a bardzo zależy Ci, by zjeść płatki w tej pysznej formie, to śmiało użyj zwykłego cukru lub wspomnianego słodziku. Dla smaku możesz również użyć takich dodatków jak masło, cynamon, migdały, rodzynki itp.

Przygotowanie posiłku jest bardzo proste, co stanowi kolejną zaletę. Ponadto zrobisz to dość szybko. Nic więc dziwnego, że takie danie idealnie sprawdzi się tuż przed wyjściem do pracy. To świetne śniadanie dla zabieganych.

Jeśli posiadasz składniki, które chciałbyś, by twoje prażone płatki owsiane zawierały, to możesz przejść do rozgrzewania patelni. Kiedy ta jest już gorąca, na jej powierzchnię wsyp płatki. Jeśli masz zamiar użyć masła, to wcześniej je rozpuść. Kiedy płatki nabiorą złotego koloru, dodaj resztę składników i dokładnie wymieszaj. Trzymaj na małym palniku, póki całość się nie skarmelizuje. To tyle! Twoje prażone płatki owsiane wyłóż na papier i pozostaw do wystudzenia.

Tak przygotowane prażone płatki owsiane możesz podawać z mlekiem, jogurtem, owocami itp. Zauważ, że płatki znakomicie komponują się z różnymi dodatkami. Dzięki temu mamy do czynienia z produktem dla każdego. Nic więc dziwnego, że wielu rodziców podaje je najmłodszym.

PRAŻONE PŁATKI OWSIANE – WARTOŚĆ ENERGETYCZNA

Płatki owsiane nie mają wiele kalorii, lecz o wartości energetycznej posiłku decydują dodatki. Dlatego należy dokładnie policzyć kaloryczność wszystkich składników. Jednak przyjrzyjmy się samym płatkom. Jak wygląda podaż makroskładników i komu można polecić takie śniadanie?

  • Energia: 329 kcal / 1377 KJ
  • Tłuszcze: 7 g
  • Białko: 13,5 g
  • Węglowodany: 58,7 g

Płatki owsiane są bardzo sycące i zapewnią energię na wiele godzin. Nic więc dziwnego, że tak wiele osób wybiera je na śniadanie. Ponadto zawierają mało tłuszczu, więc stanowią bardzo dobrą opcję dla osób na diecie redukcyjnej. Jeśli stosujesz takie menu, pamiętaj, aby do płatków nie dodawać cukru. Zamiast tego znakomicie sprawdzą się suszone owoce. Nie zawierają wiele kalorii, lecz znacznie urozmaicają posiłek. Możesz również dorzucić garść orzechów, a nawet odrobinę gorzkiej czekolady.

Płatki owsiane prażone na patelni mogą być również świetną propozycją dla sportowców. To zasługa dość wysokiej ilości białka. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby przygotować posiłek z odżywką białkową, aby zapewniał jeszcze lepsze efekty. Regularne spożywanie takiej owsianki w połączeniu z treningami ma duży wpływ na budowę masy mięśniowej.

Wszystko to sprawia, że owsianka stanowi ważny element wielu różnych diet. Bardzo dobry bilans makroskładników i bogactwo witamin sprawiają, że dietetycy chętnie polecają ten posiłek na śniadanie.

ZDROWOTNE WŁAŚCIWOŚCI PŁATKÓW OWSIANYCH

Wiesz już, jak uprażyć płatki owsiane, aby przygotować doskonały posiłek. Pora zastanowić się, dlaczego warto uzupełnić dietę o ten prozdrowotny produkt. W tym miejscu jeszcze raz przypomnijmy sobie jakie właściwości mają płatki owsiane, a tych jest naprawdę sporo. Oczywiście wymienimy tylko te najważniejsze.

To, jak ważnym elementem diety mogą być płatki owsiane jest fakt, że są one jednym z najzdrowszych produktów jakie, możemy spotkać w ogóle, nawet na drugim końcu świata. Konkretnie produkt ten zajął miejsce na podium takiej listy, zaraz po jagodach akai i czosnku.

Jednak najważniejszym elementem, o którym trzeba powiedzieć w kontekście płatków owsianych jest duża zawartość błonnika. Błonnik pokarmowy to bardzo ważny, chociaż często lekceważony element naszej diety. Oczywiście – niesłusznie. Przyspiesza nasz metabolizm, dzięki czemu pomaga nam w walce z nadwagą. Oczyszcza organizm z toksyn, metali ciężkich, kwasów żółciowych, obniża stężenie glukozy we krwi itp.

Jednak błonnik błonnikowi nie równy, a o błonniku, który oferują nam płatki owsiane śmiało można powiedzieć, że jest „równiejszy”, niż inne rodzaje tego składnika pożywienia. Dlaczego? To za sprawą beta-glukanu, który jest jednym z elementów żywności funkcjonalnej, czyli takiej, której zdrowotny wpływ na organizm człowieka został naukowo potwierdzony, przy czym – żywność ta musi być pochodzenia naturalnego.

To kolejna zaleta, dla której tak wiele osób sięga po prażone płatki owsiane z miodem i owocami. Taki posiłek łączy naturalne składniki, a jednocześnie wyróżnia się doskonałym smakiem. Jeżeli chcesz przygotować zdrowe, a zarazem smaczne śniadanie dla całej rodziny, zdecydowanie warto postawić na ten produkt i na stałe włączyć go do diety.

JAKIE DODATKOWE WŁAŚCIWOŚCI MA BETA-GLUKAN?

Poza właściwościami standardowego błonnika, beta-glukan może znacznie wpływać na obniżenie poziomu złego cholesterolu we krwi i tworzyć na jelicie „warstewkę”, która uniemożliwia wchłanianie przyszłego nadmiaru tej niepożądanej substancji w naszej diecie. Dodatkowo ma pozytywny wpływ na naszą odporność. To bardzo istotny aspekt w okresie grypy i przeziębień. Odpowiednia dieta jest pomocna w zwalczaniu przeróżnych dolegliwości oraz zapobieganiu im.

Płatki owsiane mają w sobie też ogromne pokłady witamin i minerałów. Dostarczają nam bardzo dużo dobrych węglowodanów, charakteryzujących się niskim indeksem glikemicznym, co oznacza, że dają one energię na dłużej, a uczucie sytości nie opuszcza nas tak prędko. Są również dobrym źródłem białka i tłuszczów. Prażenie płatków owsianych może być świetnym sposobem na wartościowe śniadanie dla wszystkich osób, które muszą uważać na indeks glikemiczny. Oczywiście zmiany żywieniowe warto skonsultować z lekarzem lub dietetykiem.

Zalety płatków owsianych są wręcz nieocenione. To jeden z niewielu produktów, które można przygotować na tak wiele sposobów. Jednocześnie płatki wpływają na układ pokarmowy i odpornościowy. Natomiast dodatek owoców jeszcze bardziej wzbogaci posiłek w witaminy i minerały. Dzięki temu płatki stanowią doskonałą alternatywę dla słodkich przekąsek. Będzie to bardzo ważne przy komponowaniu dziecięcej diety.

Oczywiście – twoje prażone płatki owsiane będą również posiadać te właściwości, a wzbogacone o jogurt i świeże owoce, staną się bardzo dobrym podkładem, by dobrze wejść w nowy dzień. Dlatego praż płatki i ciesz się ich smakiem już dziś. Tak, jak mogła robić to twoja babcia!

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Dieta owsiankowa – efekty, zasady i przepis na owsiankę
Płatki owsiane czy jaglane – które zdrowsze?
Płatki owsiane czy musli? Co wybrać, by zjeść zdrowe śniadanie?
Płatki owsiane czy jęczmienne — które dają nam więcej korzyści?
Płatki owsiane czy otręby pszenne – co jest lepsze dla naszego zdrowia?
Alergia na pieczywo – jak ją rozpoznać?
Wiśnia- właściwości odżywcze, indeks glikemiczny IG
Co jest lepsze dla naszego zdrowia — płatki owsiane czy otręby owsiane
Płatki owsiane czy otręby żytnie – co daje nam więcej korzyści
Płatki owsiane czy żytnie? Spożywanie których daje więcej korzyści?
Kawa ziarnista, czy mielona? Która jest lepsza?
Szczupła sylwetka z musli i owsianką
Mąka do pieczenia chleba – jaką wybrać?
Top 10 faktów o musli
5 powodów dla których warto piec chleb w domu
Domowy jogurt z owocami
Herbaty i zioła idealne na lato
Domowy chleb – najlepszy przepis
Jogurt naturalny – zrób to sam!
Gofry owsiane – prosty przepis

Dodaj komentarz