Pitaja właściwości

Pitaja – smoczy owoc

W Polsce najczęściej nazywany pitają, ale funkcjonuje też pod nazwami pitahaya, truskawkowa gruszka lub… smoczy owoc! Ten ostatni wziął się prawdopodobnie od wyglądu tego owocu – kształtem przypomina owalną kulę podobną do dużego jaja pokrytego łuskami. Również kolor sprawia, że cały owoc przypomina smocze serce. Nic więc dziwnego, że wśród ludności terenów, na których pitaja rośnie, powstawały legendy…

Legenda o smoczym owocu

Legenda głosi, że umierający smok tchnął resztki ognia do swojego serca, by uratować swoje życie. Niestety nie udało mu się to. Ludzie z kolei, wierząc, że smocze mięso da im moce, postanowili je zjeść. Jednak serce było zbyt gorące, dlatego zmuszeni byli je pochować. Następnego dnia w miejscu pochówku znaleziono krzew bez liści, ale ozdobiony czerwonymi, wyglądającymi niczym smocze serca owoce.

Czym jest pitaja?

Pitaja to owoc, który wydaje na świat kilka gatunków kaktusa. Te pochodzą z Meksyku i Ameryki Środkowej, ale obecnie uprawiane są też w wielu krajach azjatyckich, na przykład Wietnamie, na Filipinach, Malezji i w Tajwanie. Co ciekawe, pitaja kwitnie tylko w nocy, dlatego czasem określa się ją jako „księżycowe kwiaty”

Jakie skarby chowa w sobie pitaja?

Pitaja, jako owoc kaktusa ma w sobie dość sporą ilość wody, bo aż 80%, dzięki czemu jest niezwykle orzeźwiający. W 100 gramach owocu znajdziemy tylko 52 kalorie, przy czym około 12% stanowią węglowodany, 2% błonnik. Białko i tłuszcz stanowią szczątkowe ilości reszty. Taki skład oznacza, że świetnie sprawdzi się u osób walczących z nadwagą. Jednak to nie wszystko, co może zaoferować nam smoczy owoc. W jego skład wchodzi też wiele witamin i minerałów, na przykład witaminy z grupy B, witamina C, A, do tego żelazo, wapń, fosfor.

Pitaja, a dłuższa młodość

Smocze owoce zawierają naturalne barwniki – betalainy. Mają one silne działanie przeciwutleniające. Dokładniej chodzi o to, że są one antyoksydantami. Te z kolei korzystnie wpływają na procesy metaboliczne, które zachodzą w tkankach, czego efektem jest wolniejsze starzenie się tych tkanek. Chronią też przed stresem oksydacyjnym, która objawia się zakłóconą równowagą między szkodliwymi wolnymi rodnikami, a zdolnością organizmu do detoksykacji i naprawy powstałych szkód.

Jak wygląda pitaja?

Pitaja występuje w trzech odmianach, dlatego jeśli zobaczysz ten owoc w sklepie i nie będzie przypominał tego, którego widziałeś kiedyś na zdjęciach, to nie martw się – może to być po prostu inna odmiana. A jeśli o te chodzi, to wyróżniamy:

  • Hylocereus undatus – pokryta różową skórką, pod którą skrywa się biały miąższ.
  • Hylocereus megalanthus – pokryta żółtą skórką, również z białym miąższem.
  • hylocereus costaricensis (kostarykańska) – zarówno czerwony miąższ, jak i skórka.

Jak rozpoznać czy pitaja nadaje się do jedzenia?

Jeśli w sklepie spotkasz pitaje, to wybieraj owoce z gładką skórką, które jednocześnie nie są zbyt twarde. Jeśli na jej powierzchni znajdziemy ciemne plamy, może to oznaczać, że owoc jest zbyt dojrzały. Z kolei zbyt twarda skórka oznacza, że może on być niedojrzały. By dostać się do pysznego miąższu, owoc należy przekroić, najlepiej wzdłuż, i podzielić na dwie połówki. Ukaże nam się wtedy miąższ i pestka – obie te części są jadalne.

Pitaja w twojej kuchni

Pitaja jest raczej słodka, aczkolwiek nie jest ona tak wyrazista jak większość znanych nam owoców tropikalnych. Dobrze sprawdzi się jako składnik sałatek owocowych, dodatek do tortów, lodów, kremów, musów itp. Można również zrobić z niej sok.

Czy dla wszystkich?

Niestety owoc pitai nie jest dla każdego. Może on wywoływać reakcje alergiczne, ale dzieje się to najczęściej u osób, które wykazują skłonności do alergii. Jeśli jednak nie masz takowych, to śmiało możesz zajadać owoce pitai.

Pitaja jest egzotycznym owocem, który śmiało możesz włączyć w dietę. Przede wszystkim powinieneś pomyśleć o niej, jeśli chcesz zgubić zbędne kilogramy! Możesz zapełnić swój brzuch tym smacznym owocem – konsekwencje tego będą znikome, jeśli chodzi o wagę, bo ma on mało kalorii, ale twój organizm na pewno podziękuje Ci za cenne minerały i witaminy, które mu dostarczysz. Dlatego zajadaj się pitają kiedy tylko chcesz!

Jak się je potaję? Jak jeść pitaję?

W pitaji zarówno miąższ jak i czarne nasiona można spożywać na surowo. Niejadalne są tylko grube skórki z łuskowatymi wyrostkami którym pitaja zawdzięcza swoją nazwę – smoczy owoc Owoc przygotowuje się w dwojaki sposób. Pitaję można obrać jak jabłko i pokroić – zjeść samą lub dodać do sałatki, albo przekraja się ją na pół i łyżeczką zjada miąższ ze środka

Przeczytaj inne nasze Artykuły:

Jak zrobić bułeczki razowe własnej roboty? Sprawdź nasz przepis!
Jak jeść i pić w upały?
Pralinki z liofilizowanymi truskawkami
Granola Anny Starmach – super przepis
Sernik z mango – łatwy i pyszny
Muffiny marchewkowe z płatkami owsianymi
Ciasto z truskawkami i płatkami musli
Czy ekologiczne znaczy lepsze?
Jak upiec domowy chleb w pięciu krokach – 3 WAŻNE ZASADY
Domowa granola z patelni – zrób to sam!
Nasiona chia – zdrowotne właściwości
Płatki jęczmienne błyskawiczne – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Jakie są rodzaje mąki? Co oznacza typ mąki?
Chleb na suchym zakwasie i drożdżach – dlaczego warto i jak go zrobić
Chleb gryczano-orkiszowy na zakwasie – PROSTY DOMOWY PRZEPIS

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.