Jaka owsianka jest najzdrowsza? Nasze propozycje na nocną owsiankę

Owsianka dla dzieci i niemowlaków – kiedy i jak ją przygotować

Owsianka to ciesząca się ogromną popularnością mieszanka płatków owsianych, owoców i różnych rodzajów orzechów, połączona z mlekiem, jogurtem lub wodą. Przez swoje zdrowotne właściwości powinna stać się stałym elementem jadłospisu – zarówno twojego, jak i twojej rodziny. Jednak co zrobić, kiedy najmłodsi członkowie twojej rodziny nie mają ochoty jej jeść? Sprawdź dlaczego twoje dzieci powinny spożywać owsiankę i w jaki sposób ją przygotować, aby same chętnie wrzucały ją do swoich brzuszków!

Owsianka dla niemowlaka

Pamiętajmy, że większość produktów w diecie niemowlaka zalecanych jest od konkretnego momentu i w większości przypadków powinny być wprowadzane stopniowo i w odpowiednim czasie. Dlatego właśnie przygotowanie owsianki dla niemowlaka wymaga od nas odrobiny wiedzy.

Pierwsze produkty, które powinny się pojawiać w diecie niemowlaka, to owoce i warzywa – w formie papki mogą być wdrażane po około 4-5 miesiącach, a po około 8 miesiącach od urodzenia możemy próbować podawać dzieciom owoce i warzywa w formie większych kawałków. Podobnie wygląda to w kwestii płatków owianych, możemy podawać je od początku rozszerzania diety niemowlaka, ale taka owsianka, podobnie jak w przypadku owoców i warzyw, powinna być wcześniej zblendowana na gładki mus. Musimy pamiętać także o tym, że płatki owsiane są dość twarde, dlatego jeśli uznamy, że nasze dziecko może już spożywać płatki owsiane w całych kawałkach, to warto zadbać, by te też miały odpowiednią konsystencję – płatki górskie są twardsze i powinny być wcześniej gotowane kilka minut, z kolei płatki owsiane błyskawiczne możemy zalać wrzątkiem i podawać wystudzone – powinny dzięki temu stać się miękkie.

Do takiej owsianki możemy także wkomponować orzechy. Te również powinny mieć jednolitą konsystencję. Co ważne – jeszcze kilka lat temu uważano, że pożywienie przejawiające właściwości alergizujące powinno być podawane dopiero po trzecim roku życia. Najnowsze badania pokazują jednak, że im szybciej dziecko zacznie mieć z nimi do czynienia, tym większe są szanse, że taka alergia nie wystąpi u dziecka w przyszłości. W przygotowanej przez nas owsiance warto użyć na przykład masła orzechowego, które zgubi się w konsystencji całej owsianki, ale mimo to będzie wprowadzać do organizmu naszego malucha cenne witaminy i minerały, a także zdrowe tłuszcze, białko i inne wartościowe elementy diety. Warto jednak przygotować takie masło orzechowe samemu lub kupować jedynie wysokogatunkowy produkt.

Owsianka dla starszych dzieci

W tym wypadku przygotowanie owsianki powinno być o wiele łatwiejsze, o ile twoje dziecko nie wykazuje przeciwwskazań co do przyjmowania niektórych produktów.

Dzieci powyżej drugiego roku mogą spożywać niemal wszystkie produkty, które spożywają dorośli domownicy, o ile są to produkty zdrowe, dlatego przygotowanie smacznej owsianki dla twojej pociechy nie powinno stanowić problemu, bowiem możemy przygotować taką samą owsiankę, jaką przygotowalibyśmy dla siebie. Pamiętajmy jednak, że często preferencje smakowe naszych pociech mogą się różnić od naszych, dlatego możemy zastanowić się nad takim dodatkiem, jak stewia, czyli dodatek słodzący, który nie sieje w młodych organizmach takiego spustoszenia, jak standardowy cukier. Innym wyborem może być większa ilość słodkich owoców, takich jak na przykład banan. Oczywiście wszystko z umiarem.

Dlaczego nasze dzieci powinny jeść owsiankę?

Owsianka to jedno z najzdrowszych pożywień, które możemy sobie zaserwować. Płatki owsiane w połączeniu ze świeżymy, suszonymi lub liofilizowanymi owocami i różnego rodzaju orzechami stanowią prawdziwą bombę energetyczną, w której nie zabraknie także witamin i minerałów, tak potrzebnych dla prawidłowego rozwoju dziecka!

Płatki owsiane cenione są za swoje wyjątkowe właściwości – zawierają w sobie beta-glukany, czyli rozpuszczalną część błonnika pokarmowego, która dla naszego organizmu daje wiele dobrego i której trudno szukać w innym pożywieniu. Poza tym mają w sobie sporą dawkę węglowodanów, dających nam energię stopniowo, przez długi czas, jednocześnie niepowodujących nagłych skoków glukozy we krwi (z tego powodu zalecane są również diabetykom). Są także źródłem białka, zdrowych tłuszczów, jak i wielu witamin i minerałów. Dodając do nich owoce i orzechy zyskujemy kolejne porcje zdrowych tłuszczów, białka, węglowodanów, witamin i minerałów. Jeśli spoiwem wszystkich składników będzie jogurt, w naszej owsiance nie zabranie także bakterii jogurtowych, które wpływają na odpowiednią pracę naszego układu pokarmowego! Właśnie dlatego nie powinniśmy się zastanawiać nad podaniem owsianki naszym dzieciom. Przy tym wszystkim należy także pamiętać, że zdrowe nawyki żywieniowe wyuczone za dziecka, będą kultywowane przez nasze pociechy przez wiele lat, a zdrowa dieta to więcej szczęścia i pozytywnej energii!

Przeczytaj inne nasze Artykuły:

Owsianka dla dzieci i niemowlaków – kiedy i jak ją przygotować
Pożywna owsianka do pracy w kilka minut? Sprawdź jak ją przygotować!
Czym jest i jak powstaje żywność liofilizowana
Czy płatki owsiane trzeba gotować?
Orzechy nerkowca – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Kiwi – właściwości owoców, indeks glikemiczny IG
Suszona żurawina – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG
Najlepsza owsianka na wodzie – przepis i porady jak ją urozmaicać!
Jaka owsianka jest najzdrowsza? Nasze propozycje na nocną owsiankę
Indeks glikemiczny IG: TABELA. Jakie produkty mają niski IG?
Siemię lniane – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Nasion Chia – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Suszone morele – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG
Orzechy włoskie – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG i wartości odżywcze
Wiśnia- właściwości odżywcze, indeks glikemiczny IG

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.