Płatki owsiane – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG i wartości odżywcze

Owies – najzdrowsze zboże

Owies to zboże, które kojarzy nam się najczęściej z płatkami owsianymi i nieosławioną owsianką. Poprzez to, że kiedyś nasze babcie wciskały swoim wnukom rozklejone ziarna na mleku z kożuchami w dalszym ciągu podejrzliwie traktujemy płatki owsiane. Czas to diametralnie zmienić.

Całe szczęście, że „dzisiejsze” płatki śniadaniowe nie mają już wiele wspólnego z babciną owsianką i znajdujemy coraz więcej ich amatorów, a także coraz więcej ciekawych kompozycji z płatkami w roli głównej. Komponując własne musli warto wykorzystać bogactwo jakie niesie ze sobą owies i jego przetwory.

Dlaczego owies jest zdrowy i warto jeść go nawet codziennie?

Duża zawartość błonnika pokarmowego obniża stężenie cholesterolu we krwi. Badania pokazują, że spożywanie 70g (mała miseczka) płatków owsianych w ciągu dnia przez kilka tygodni powoduje obniżenie cholesterolu całkowitego we krwi o około 5-6mg/dl. Osoby z historią chorób układu krążenia w rodzinie powinni zatem traktować płatki owsiane jako swoistego rodzaju lekarstwo. Lepiej przecież zapobiegać niż leczyć.

Włókna pokarmowe będące naturalną częścią owsa wpływają korzystnie na trawienie i zapobiegają powstawaniu zaparć. Szczególnie jeśli nasze śniadanko będzie skomponowane z dodatkiem naturalnego jogurtu z bakteriami probiotycznymi. Pamiętajmy o tym, że regularne wypróżnianie się jest najlepszym środkiem profilaktycznym nowotworów jelita grubego i okrężnicy, a także przeciwdziała powstawaniu uchyłków jelita.

Płatki owsiane dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu będą normowały stężenie cukru we krwi. Warunkiem tego jest jednak to, aby nie zalać musli słodkim jogurtem. Czym mniej słodkie danie tym zdrowiej. Czym  niej słodkie danie tym dłużej będziemy najedzeni i bardziej skoncentrowani na pracy czy nauce.

Płatki owsiane dzięki dużej zawartości błonnika pokarmowego wpływają korzystnie na uczucie sytości. Dzięki temu łatwiej jest utrzymać pożądaną sylwetkę, a także osiągnąć wymarzoną masę ciała. Warto więc wybierać jako bazę płatki owsiane sypkie.

Owies oprócz błonnika pokarmowego dostarcza nam szereg witamin i składników mineralnych, które warunkują zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Ważną informacją dla wegetarian i wegan jest to, że owies jest źródłem dobrego białka. Uważa się nawet, że porównując z innymi zbożami owies ma najlepsze jakościowo białko, które z powodzeniem można wykorzystać jako element zbilansowanej diety.

Warto wiedzieć, że dla uzyskanie zdrowotnych właściwości płatków owsianych najlepiej wybierać te, które są najmniej przetworzone, a więc płatki owsiane zwykłe bądź górskie. Płatków nie trzeba gotować – wystarczy zalać je mlekiem, jogurtem naturalnym i spożyć od razu (jeśli ktoś lubi twardsze płatki) bądź po 5 minutach (będą bardziej miękkie).

Wprowadzając do swojej codziennej diety duże ilości błonnika pokarmowego nie zapomnijmy o odpowiednim nawadnianiu organizmu. Błonnik działa jak szczotka czyszcząca nasze jelita z resztek pokarmowych, ale tylko w towarzystwie dużych ilości płynów – najlepiej wody mineralnej, herbat owocowych lub ziołowych.

Indeks glikemiczny IG płatków owsianych

Indeks glikemiczny płatków owsianych wynosi 40. Sprawdź indeksy glikemiczne żywności.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Owoce liofilizowane – jak je wykorzystać?
Jak przekonać dziecko do jedzenia musli?
Pieczenie chleba – wskazówki i popularne błędy
Czerwona herbata na odchudzanie
Mrożona kawa – prosty przepis
Napoje bezmleczne — dlaczego warto je pić?
Pieczywo jasne czy ciemne — co wybrać?
Jaka herbata jest najzdrowsza?
Bakalie – które są najzdrowsze?
Czy pieczywo tuczy?
Jak obniżyć cholesterol? Zmień dietę!
Pyszny piernik z miodem. Przepis babci.
Jak parzyć zieloną herbatę?
Nasiona na odchudzanie – co wybrać?
Nasiona Chia – jak je jeść?
Słodkie przekąski z miodem
Owsianka na mleku czy wodzie?
Jakie napoje pić podczas upałów?
Czy liofilizacja jest lepsza od suszenia?
Pożywna owsianka do pracy w kilka minut? Sprawdź jak ją przygotować!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.