Otręby żytnie – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL

Otręby żytnie – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL

Otręby żytnie, podobnie jak otręby pszenne i owsiane, są pozostałością po zbożach powstającą w wyniku mielenia ziaren na mąkę. Oznacza to, że otręby żytnie są jednym z najlepiej strawnych ziaren. Poznaj ich zalety!

Otręby żytnie to zmiażdżona łupina oddzielona od ziarna żyta wraz z częścią bielma w procesie mielenia ziarna na mąkę. W zależności od ustawienia młynka otręby mogą być mniej lub bardziej posiekane i zawierać różne mieszanki skrobi i bielma wypełnionego glutenem. Oznacza to, że chociaż nazwa na opakowaniu jest taka sama, sprzedawane otręby żytnie mogą być inne.

W przeszłości otręby żytnie były uważane za nieciekawy produkt uboczny przetwarzania zbóż, wykorzystywany głównie jako pasza dla zwierząt gospodarskich, ale dziś są uważane za ważny element zdrowej diety. Można je łatwo znaleźć na straganach ze zdrową żywnością w większości sklepów spożywczych.

Zastosowanie otrąb żytnich. Do czego nadają się otręby żytnie?

Otręby żytnie posiadają rozmaite zastosowania. Najczęściej stosuje  się do:

  • dodatek do jogurtów, mleka
  • dodatek do soków owocowych i bakalii
  • dodatek do owoców świeżych jak i suszonych
  • do wypieku domowego pieczywa oraz ciasteczek
  • jako zasypka
  • stosowana jako panierka itp.

Przede wszystkim należy postępować krok po kroku i powoli dostosowywać się do nich układ pokarmowy. Ze względu na swoją uniwersalną formę i neutralny smak nie powinno to sprawiać trudności – otręby żytnie nadają się do większości dań, w tym przekąsek i deserów. Gdy pierwsza próba się powiedzie, a wyniki pokażą, że otręby nie powodują u nas żadnego dyskomfortu, będziemy mogli zacząć włączać je do różnych receptur.

Wiele osób je otręby żytnie zmieszane z mlekiem lub jogurtem, np. z dodatkiem miodu lub owoców. Niektórzy po prostu posypują je kanapką. Otręby żytnie można bezpiecznie dodawać do sosów i zup, stosować je jako element bułki tartej, a na ich bazie gotować naleśniki i naleśniki, czy też upiec ciasteczka z otrębów. Można je również stosować jako nadzienie do sałatek lub sałatek oraz jako koktajl z owoców, owoców i warzyw.

Producenci domowego chleba często dodają otręby do wypieków, aby zwiększyć ich wartość odżywczą.

Otręby żytnie – wartości odżywcze i kalorie (w 100 g). Ile kalorii mają otręby żytnie?

  • wartość energetyczna -1168kJ / 281kcal
  • białko – 15 g
  • węglowodany – 26 g
  • tłuszcz – 4,3 g
  • błonnik – 39 g

Otręby żytnie – gdzie kupić?

Zastanawiasz się gdzie kupić otręby żytnie? Możesz ją nabyć w naszym sklepie internetowym z mąkami. Sprawdź nasz sklep internetowy z mąką.

Czy otręby żytnie są zdrowe?

Chociaż otręby żytnie są niepozorne, w rzeczywistości mają wiele zalet. To, co wygląda jak obcy proszek lub trociny, jest w rzeczywistości jednym z najcenniejszych pierwiastków w ziarnach. Otręby są bogate w witaminy i składniki odżywcze, co jest bardzo ważne dla zdrowia.

Jedną z cech charakterystycznych otrębów żytnich jest wysoka zawartość nierozpuszczalnego błonnika – błonnika pokarmowego, który wchłania wodę i przemieszcza się przez cały przewód pokarmowy, usuwając pozostałości i toksyny. Błonnik przyspiesza perystaltykę jelit, reguluje perystaltykę jelit i zapobiega zaparciom. Zapewnia również dłuższe uczucie sytości po posiłkach, zmniejszając tym samym pokusę spożywania dodatkowych przekąsek – co jest bardzo ważne dla osób na diecie odchudzającej.

Naukowcy uważają, że błonnik może zapobiegać tworzeniu się kamieni żółciowych, poprawiając proces trawienia i usuwając nadmiar kwasów żółciowych. Warto też wiedzieć, że składnik ten wiąże się z cholesterolem i pomaga w naturalny sposób obniżyć jego poziom. Fakt ten jest ważny w zapobieganiu chorobom serca i układu krążenia.

Oprócz błonnika otręby żytnie zawierają również wiele mikroelementów, w tym magnez i potas, które wpływają na pracę większości narządów organizmu. Inne ważne pierwiastki obecne w otrębach żytnich to miedź (wspiera pracę układu nerwowego i odpornościowego), żelazo (niezbędne do produkcji hemoglobiny i tlenu dla komórek), fosfor (dobry dla zdrowia kości) i chrom (uczestniczy w procesie metabolizm cukru).

Otręby żytnie zawierają również niezbędną dla prawidłowego widzenia, układu odpornościowego i regeneracji skóry witaminę A. Z kolei zawarte w nich witaminy z grupy B są bardzo ważne dla procesów metabolicznych zachodzących w organizmie oraz funkcjonowania układu nerwowego. Na szczególną uwagę zasługuje kwas foliowy (witamina B9), który uczestniczy w tworzeniu czerwonych krwinek, wspomaga pracę układu pokarmowego oraz wpływa na tzw. „hormon szczęścia” – serotoninę.

Uważa się również, że otręby żytnie mają działanie przeciwutleniające i przeciwnowotworowe, ponieważ zawierają dużą ilość związków fenolowych, które mogą działać jako przeciwutleniacze. Przeprowadzone do tej pory badania wykazały, że spożywanie ich może zapobiegać występowaniu i rozwojowi niektórych rodzajów raka, w tym raka piersi, prostaty, żołądka i jelita grubego.

Skąd pochodzą otręby żytnie? Jaki jest kraj pochodzenia otrąb żytnich?

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Brownie z batatów i bananaów
Karob – co to? Wartości odżywcze i przepisy z karobem
Superfood – produkty pomagające dłużej zachować młodość
Mleko – dlaczego warto je pić
Chleb dla cukrzyków (diabetyków) – wypiec w domu czy kupić?
Mąka kokosowa – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Czy jesienią potrzebujemy więcej jeść?
Musli nie tyko na śniadanie – czyli zbożowe szaleństwo na każdą porę dnia
Kakao i czekolada – zdrowe czy niezdrowe?
Słodycze? Dlaczego nie?
Smaczny i zdrowy posiłek do szkoły dla dziecka ? Nic prostszego.
Suszone daktyle – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG
Domowa granola fit. Zrób ją samodzielnie
Piramida żywieniowa – ale jak się na nią wdrapać?
Rooibos – zdrowsza od zwykłej herbaty?
Śniadanie – pierwszy krok do odchudzania
Miodownik bez pieczenia
Domowe musli z piekarnika
Gryka preparowana – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Zdrowe pancakes czyli naleśniki pełnoziarniste

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.