Suszone owoce - właściwości, kalorie, KCAL

Osteoporoza – jak zapobiegać?

Osteoporoza kojarzy się najczęściej ze starszą, siwą panią o laseczce. I jest to po części prawidłowe skojarzenie – osoby w starszym wieku cierpią najczęściej na osteoporozę. Choroba ta jednak nie rozwija się nagle, ale potrzebuje wielu wielu lat, aby się w pełni pokazać.

Od dziecka zacznijmy

Maluch, który nie pija mleka, jogurtów, nie je serów lub je ogólnie za mało produktów mlecznych stwarza dobre podstawy do rozwoju osteoporozy. Układ szkieletowy dziecka nie jest jeszcze w pełni uwapniony i do około 25 roku życia jest szansa go maksymalnie wzmocnić.

Układ kostny wzmacnia się najlepiej poprzez duże spożycie chudych produktów mlecznych, a więc mleko, jogurt (najlepiej bez cukru), a także kefir, maślankę i różnego rodzajów serów. Dzieci, młodzież i młodzi dorośli (szczególnie kobiety planujące ciąże) powinni zatem spożywać około 3-4 porcje mleczne każdego dnia.

W dorosłym wieku

Każdy dorosły człowiek powinien zadbać, aby w jego diecie każdego dnia pojawiły się minimum 3 produkty mleczne. uwaga – jeśli pijesz kawę to śmiało możesz zwiększyć ilość nabiału w jadłospisie. Kawa bowiem wypłukuje wapń z organizmu. Podobnie działają napoje typu cola, a także napoje energetyzujące.

Wróćmy jednak do kawy, bo pojawia się najczęściej na naszych stołach. Najlepiej byłoby, aby kawę pić w wersji latte, a więc espresso + szklanka mleka (najlepiej odchudzonego). Wówczas na bieżąco uzupełniamy ewentualne straty wapnia.

Dlaczego wapń jest ważny u dorosłych? Dlatego, że owszem – kości są już uwapnione, ale niestety wapń z kości można łatwo tracić jedzą nieracjonalnie i prowadząc mało aktywny tryb życia.

No i dorośli, ale troszkę starsi

Osoby po 50 roku życia – a szczególnie kobiety po menopauzie – zaczynają być w grupie ryzyka wystąpienia osteoporozy. Wówczas należałoby zadbać o to, aby wzmocnić układ szkieletowy poprzez prawidłową dietę – znowu wracamy do 4 porcji nabiału dziennie (tym razem konieczne są 3 produkty mleczne chude + ewentualnie 1 tłustszy, np. z sera). Bardzo ważne jest, żeby kości nie traciły wapnia na skutek braku aktywności fizycznej. Tak więc ruszajmy się, dobrze tj. zdrowo jedzmy, a nie dopadnie nas osteoporoza.

Suplementy wapnia

Tabletki z wapniem owszem można przyjmować. Pamiętajmy jednak, że wapń w naturalnych produktach jest zdecydowanie lepiej wchłanialny. Jeśli decydujemy się na tabletki to przyjmujmy je wraz z chudym produktem mlecznym, np. jogurtem.

I jeszcze słówko o witaminie D

Wapń i witamina D są ze sobą powiązane. Witamina D powstaje w największym stopniu w skórze pod wpływem promieni UV. Jeśli jednak mamy do czynienia z osobą, która rzadko wychodzi z domu wówczas warto podawać dodatkowo tran lub inne suplementy w witaminą D. w takim też przypadku nie można sobie pozwolić na spożywanie jedynie odtłuszczonych produktów mlecznych.

Przeczytaj inne nasze Artykuły:

Dlaczego warto jeść banany? Sprawdź wartości odżywcze i indeks glikemiczny IG
Rodzynki – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG
Zaburzenia przyjmowania glutenu – czy płatki owsiane zawierają gluten?
Granola Anny Starmach – jak zrobić ją w domu?
Płatki jęczmienne – KCAL, indeks glikemiczny IG, skład i właściwości
Granola – czy warto ją jeść?
Domowa granola fit. Zrób ją samodzielnie
Domowe musli z piekarnika
Jak wybrać najlepsze musli? Doradzamy!
Domowe musli z miodem
Granola bez cukru – przygotuj ją w domu
Granola naturalna – KCAL, skład i właściwości – przepisy
Owsianka pieczona – zrób ją w domu!
Musli Classic – KCAL, skład i właściwości
Prażone płatki owsiane – jak przygotować i dlaczego warto jeść

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.