Orzechy w┼éoskie ÔÇô w┼éa┼Ťciwo┼Ťci, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG i warto┼Ťci od┼╝ywcze

Orzechy w┼éoskie ÔÇô w┼éa┼Ťciwo┼Ťci, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG i warto┼Ťci od┼╝ywcze

M├│wi si─Ö o nich w┼éoskie, ale pochodz─ů z Azji. Do Europy, a konkretnie do W┼éoszech trafi┼éy za spraw─ů Rzymian. W Polsce pojawi┼éy si─Ö oko┼éo XII wieku. Cz─Östo spotykan─ů opini─ů jest, ┼╝e s─ů najzdrowszymi z orzech├│w, ale czy na pewno zas┼éu┼╝y┼éy one na to miano? Oczywi┼Ťcie, ┼╝e tak! A w tym artykule znajdziesz na to dowody!

Czym jest orzech włoski?

Orzech w┼éoski, to drzewo li┼Ťciaste, kt├│re wydaje owoce o kulistym, owalnym kszta┼écie. Sercem owocu jest jadalne nasiono, kt├│rego smak i warto┼Ťci od┼╝ywcze s─ů cenione od setek lat.┬áHistoria uprawy tego drzewa datowana jest na oko┼éo 2500 lat p.n.e.┬áJest ono ┼éatwo spotykane r├│wnie┼╝ w Polsce. Preferuje ┼╝yzne gleby, zasobne w pr├│chnic─Ö i wap┼ä. Rzadko mo┼╝na spotka─ç go na terenach podmok┼éych.┬áCo ciekawe, w Polsce sta┼é si─Ö drzewem tak pospolitym, ┼╝e coraz cz─Ö┼Ťciej m├│wi si─Ö o nim jako o gatunku inwazyjnym.

Warto┼Ťci od┼╝ywcze orzech├│w w┼éoskich

Co prawda 5 orzech├│w w┼éoskich daje nam tyle kalorii, co jeden p─ůczek, jednak w przeciwie┼ästwie do tego drugiego, orzech oferuje nam zdrowe t┼éuszcze i pe┼énowarto┼Ťciowe bia┼éko. Z kolei 7 orzech├│w wystarczy, by zaspokoi─ç dzienne zapotrzebowanie na zawarte w nim sk┼éadniki od┼╝ywcze.┬áOrzechy w┼éoskie mog─ů z sukcesem zast─Öpowa─ç w naszej diecie ryby, bowiem zaledwie 3 orzechy pokrywaj─ů dzienne zapotrzebowanie na tak wa┼╝ny element diety, jakim s─ů kwasy omega-3.┬áMimo, ┼╝e s─ů pyszne i zdrowe, to nale┼╝y sobie przypomnie─ç z┼éot─ů zasad─Ö ÔÇô wszystko mo┼╝e by─ç dobre, ale w odpowiednich ilo┼Ťciach. Nie inaczej jest w przypadku orzech├│w w┼éoskich, bo ÔÇ×kr├│l orzech├│wÔÇŁ zajmuje r├│wnie wysokie miejsce, je┼Ťli chodzi o ilo┼Ť─ç kalorii ÔÇô w 100 gramach znajduje si─Ö ich a┼╝ 645. Sk┼éadaj─ů si─Ö na to wy┼╝ej wspomniane t┼éuszcze i bia┼éko. Te pierwsze mog─ů stanowi─ç oko┼éo 60%, z kolei bia┼éko oko┼éo 15% ca┼éo┼Ťci. Reszt─Ö pokrywaj─ů b┼éonnik i w─Öglowodany. W┼éa┼Ťnie dlatego po orzechy w┼éoskie tak cz─Östo si─Ögaj─ů weganie.

Jednak prawdziwy skarb, kt├│ry skrywaj─ů te wygl─ůdaj─ůce jak ma┼ée m├│zgi nasiona, to mnogie mikrosk┼éadniki, a ka┼╝dy z nich pe┼éni r├│┼╝ne funkcje w naszym organizmie.┬áS─ů one bogatym ┼║r├│d┼éem wielu witamin: A, B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (PP, niacyna), B6, C, E, K. Te maj─ů wp┼éyw na wiele wa┼╝nych funkcji naszego organizmu, na przyk┼éad na prawid┼éowe dzia┼éanie uk┼éadu nerwowego, odporno┼Ť─ç, produkcj─Ö hemoglobiny itp.┬áDodatkowo s─ů bogatym ┼║r├│d┼éem sk┼éadnik├│w mineralnych, takich jak wap┼ä, ┼╝elazo, magnez, fosfor, potas, cynk i s├│d.

Orzechy w┼éoskie, a uk┼éad kr─ů┼╝enia

Wcze┼Ťniej wspomniane wielonienasycone kwasy t┼éuszczowe, z pomoc─ů steroli ro┼Ťlinnych maj─ů zbawienny wp┼éyw na uk┼éad kr─ů┼╝enia. Mog─ů one wspomaga─ç regulacj─Ö ci┼Ťnienia krwi, obni┼╝y─ç poziom z┼éego cholesterolu LDL. Dodatkowo udokumentowano, ┼╝e spo┼╝ywanie orzech├│w w┼éoskich zmniejsza lepko┼Ť─ç krwi, co zapobiega powstawaniu zakrzep├│w. Maj─ů te┼╝ w┼éa┼Ťciwo┼Ťci przeciwzapalne.┬áZawarta w nich L-arginina pomaga rozszerzy─ç naczynia krwiono┼Ťne, czego efektem jest obni┼╝enie ci┼Ťnienia krwi, a co z tym idzie, minimalizuje ryzyka zawa┼éu serca.

Orzechy w┼éoskie zmniejszaj─ů ryzyko raka

Chocia┼╝ temat wci─ů┼╝ jest badany, to na ten moment pewnym jest, ze zawarte w orzechach w┼éoskich kwasy fenolowe i elagowe maj─ů dzia┼éanie przeciwnowotworowe, bowiem wi─ů┼╝─ů, a nast─Öpnie unieszkodliwiaj─ů substancje rakotw├│rcze.

Orzech w┼éoski na lepsze w┼éoski… i cer─Ö

Wspomniane wy┼╝ej witamin B6, A i E z pomoc─ů zawartego w orzechach w┼éoskich koenzymu Q10 wykorzystywane s─ů w kosmetologii. Zwalczaj─ů one wolne rodniki, zatrzymuj─ů wod─Ö w kom├│rkach sk├│ry i dodaj─ů jej energii, przez co sk├│ra zachowuje lepsz─ů kondycj─Ö przez wiele lat. Dodatkowo korzystny wp┼éyw na sk├│r─Ö ma wysoka zawarto┼Ť─ç cynku. Dlatego w┼éa┼Ťnie wyci─ůgi z orzecha w┼éoskiego s─ů cz─Östo spotykanym sk┼éadnikiem wielu krem├│w, maseczek, balsam├│w, czy te┼╝ szampon├│w.

Eureka! Czyli o wpływie orzechów włoskich na pracę mózgu

Liczne zwi─ůzki neurosekrecyjne, takie jak melatonina, magnez, kwas lanolinowy i foliowy maj─ů bardzo korzystny wp┼éyw na osoby zmagaj─ůce si─Ö ze stresem, nadpobudliwo┼Ťci─ů, cierpi─ůce na problemy ze snem, czy te┼╝ osoby przem─Öczone. Dodatkowo kwas foliowy bierze udzia┼é w procesach powstawania serotoniny, a co za tym idzie, mo┼╝e wspomaga─ç walk─Ö z depresj─ů.

Wspomniane wcze┼Ťniej uzupe┼énianie dziennego zapotrzebowania na kwasy omega-3 jest mo┼╝liwe dzi─Öki sporej zawarto┼Ťci kwasu linolenowego, z kt├│rego organizm produkuje w┼éa┼Ťnie kwasy omega. Udowodniono, ┼╝e maj─ů silny wp┼éyw na funkcjonowanie uk┼éadu nerwowego, w tym na procesy my┼Ťlenia i zapami─Ötywania. Osoby regularnie spo┼╝ywaj─ůce odpowiednie ilo┼Ťci tych kwas├│w s─ů w mniejszym stopniu nara┼╝one na chorob─Ö Alzheimera. Maj─ů one r├│wnie┼╝ wp┼éyw na popraw─Ö wzroku.

Dodatkowo prac─Ö m├│zgu wspomagaj─ů minera┼éy: fosfor, mied┼║, mangan, jak i witaminy E, A i C.

Orzechy w┼éoskie szczeg├│lnie zalecane s─ů osobom pracuj─ůcym umys┼éowo. M┼éodzi ludzie r├│wnie┼╝ powinny w┼é─ůczy─ç je w jad┼éospis, bowiem maj─ů ogromny wp┼éyw na popraw─Ö wnioskowania inferencyjnego. Zauwa┼╝alne s─ů efekty ich spo┼╝ywania we wczesnym dzieci┼ästwie i okresie dorastania. Z kolei u os├│b starszych pozwalaj─ů d┼éu┼╝ej zachowa─ç funkcje poznawcze i dobr─ů pami─Ö─ç.

Orzechy włoskie, a odchudzanie

Mimo, ┼╝e maj─ů ogromn─ů ilo┼Ť─ç kalorii, to wci─ů┼╝ mog─ů pom├│c w zrzucaniu zb─Ödnych kilogram├│w. Przede wszystkim maj─ů niski indeks glikemiczny, dzi─Öki czemu dodadz─ů nam energii stopniowo, przez d┼éu┼╝szy czasu, zamiast jednorazowego i chwilowego skoku. Dodatkowo zawarte w nich t┼éuszcze, bia┼éka i b┼éonnik sprawi─ů, ┼╝e uczucie syto┼Ťci nie opu┼Ťci nas przez d┼éu┼╝szy czas.

Co ze sk├│rk─ů?

Nasiona orzech├│w w┼éoskich s─ů opakowane w sk├│rk─Ö. Cz─Östo ma ona gorzki smak, kt├│ry mo┼╝e nie odpowiada─ç wielu osobomÔÇŽ ale w┼éa┼Ťnie w tej sk├│rce mie┼Ťci si─Ö a┼╝ 90% antyoksydant├│w! Te r├│wnie┼╝ maj─ů zbawienny wp┼éyw na nasz organizm ÔÇô na przyk┼éad chroni─ů przed stresem oksydacyjnym, kt├│rego przyczyn─ů jest nadmierna produkcja wolnych rodnik├│w, oraz zaburzenia pomi─Ödzy wytwarzaniem ich, a neutralizacj─ů.

Orzechy włoskie w kuchni

Oczywi┼Ťcie, poza wspania┼éymi warto┼Ťciami od┼╝ywczymi, nie mo┼╝emy zapomnie─ç, ┼╝e orzechy w┼éoskie s─ů po prostu wspania┼é─ů przek─ůsk─ů. Mo┼╝na spo┼╝ywa─ç je bez dodatk├│w, lub u┼╝y─ç w┼éa┼Ťnie jako dodatku. ┼Üwietnie sprawdz─ů si─Ö w sa┼éatkach, sosach, jako jeden z element├│w koreczk├│w, ale r├│wnie dobrze komponuj─ů si─Ö ze s┼éodkimi deserami.

Jak wida─ç orzechy w┼éoskie maj─ů zbawienny wp┼éyw na nasz organizm. Wspomagaj─ů prac─Ö uk┼éadu kr─ů┼╝enia, m├│zgu, wp┼éywaj─ů na nasz─ů urod─Ö iÔÇŽ i tak mo┼╝na by wymienia─ç. W sezonie jesiennym nasiona mo┼╝esz znale┼║─ç prawdopodobnie w promieniu 2 kilometr├│w od swojego domu, ale warto spo┼╝ywa─ç je przez ca┼éy rok. Dlatego zadbaj o sw├│j m├│zg, jedz─ůc kapsu┼éki mocy, kt├│re wygl─ůdaj─ů niemal tak samo, jak on!

Indeks glikemiczny orzechów włoskich

Indeks glikemiczny orzech├│w w┼éoskich wynosi 15. Sprawd┼║ indeksy glikemiczne ┼╝ywno┼Ťci.

Orzechy w┼éoskie ÔÇô kalorie i warto┼Ťci od┼╝ywcze (w 100 g)

  • Energia: 645 kcal / 2699 KJ
  • T┼éuszcze: 60 g
  • Bia┼éko: 16 g
  • W─Öglowodany: 18 g

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s─ů oznaczone *