Orzechy włoskie – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG i wartości odżywcze

Orzechy włoskie – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG i wartości odżywcze

Mówi się o nich włoskie, ale pochodzą z Azji. Do Europy, a konkretnie do Włoszech trafiły za sprawą Rzymian. W Polsce pojawiły się około XII wieku. Często spotykaną opinią jest, że są najzdrowszymi z orzechów, ale czy na pewno zasłużyły one na to miano? Oczywiście, że tak! A w tym artykule znajdziesz na to dowody!

Czym jest orzech włoski?

Orzech włoski, to drzewo liściaste, które wydaje owoce o kulistym, owalnym kształcie. Sercem owocu jest jadalne nasiono, którego smak i wartości odżywcze są cenione od setek lat. Historia uprawy tego drzewa datowana jest na około 2500 lat p.n.e. Jest ono łatwo spotykane również w Polsce. Preferuje żyzne gleby, zasobne w próchnicę i wapń. Rzadko można spotkać go na terenach podmokłych. Co ciekawe, w Polsce stał się drzewem tak pospolitym, że coraz częściej mówi się o nim jako o gatunku inwazyjnym.

Wartości odżywcze orzechów włoskich

Co prawda 5 orzechów włoskich daje nam tyle kalorii, co jeden pączek, jednak w przeciwieństwie do tego drugiego, orzech oferuje nam zdrowe tłuszcze i pełnowartościowe białko. Z kolei 7 orzechów wystarczy, by zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na zawarte w nim składniki odżywcze. Orzechy włoskie mogą z sukcesem zastępować w naszej diecie ryby, bowiem zaledwie 3 orzechy pokrywają dzienne zapotrzebowanie na tak ważny element diety, jakim są kwasy omega-3. Mimo, że są pyszne i zdrowe, to należy sobie przypomnieć złotą zasadę – wszystko może być dobre, ale w odpowiednich ilościach. Nie inaczej jest w przypadku orzechów włoskich, bo „król orzechów” zajmuje równie wysokie miejsce, jeśli chodzi o ilość kalorii – w 100 gramach znajduje się ich aż 645. Składają się na to wyżej wspomniane tłuszcze i białko. Te pierwsze mogą stanowić około 60%, z kolei białko około 15% całości. Resztę pokrywają błonnik i węglowodany. Właśnie dlatego po orzechy włoskie tak często sięgają weganie.

Jednak prawdziwy skarb, który skrywają te wyglądające jak małe mózgi nasiona, to mnogie mikroskładniki, a każdy z nich pełni różne funkcje w naszym organizmie. Są one bogatym źródłem wielu witamin: A, B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (PP, niacyna), B6, C, E, K. Te mają wpływ na wiele ważnych funkcji naszego organizmu, na przykład na prawidłowe działanie układu nerwowego, odporność, produkcję hemoglobiny itp. Dodatkowo są bogatym źródłem składników mineralnych, takich jak wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, cynk i sód.

Orzechy włoskie, a układ krążenia

Wcześniej wspomniane wielonienasycone kwasy tłuszczowe, z pomocą steroli roślinnych mają zbawienny wpływ na układ krążenia. Mogą one wspomagać regulację ciśnienia krwi, obniżyć poziom złego cholesterolu LDL. Dodatkowo udokumentowano, że spożywanie orzechów włoskich zmniejsza lepkość krwi, co zapobiega powstawaniu zakrzepów. Mają też właściwości przeciwzapalne. Zawarta w nich L-arginina pomaga rozszerzyć naczynia krwionośne, czego efektem jest obniżenie ciśnienia krwi, a co z tym idzie, minimalizuje ryzyka zawału serca.

Orzechy włoskie zmniejszają ryzyko raka

Chociaż temat wciąż jest badany, to na ten moment pewnym jest, ze zawarte w orzechach włoskich kwasy fenolowe i elagowe mają działanie przeciwnowotworowe, bowiem wiążą, a następnie unieszkodliwiają substancje rakotwórcze.

Orzech włoski na lepsze włoski… i cerę

Wspomniane wyżej witamin B6, A i E z pomocą zawartego w orzechach włoskich koenzymu Q10 wykorzystywane są w kosmetologii. Zwalczają one wolne rodniki, zatrzymują wodę w komórkach skóry i dodają jej energii, przez co skóra zachowuje lepszą kondycję przez wiele lat. Dodatkowo korzystny wpływ na skórę ma wysoka zawartość cynku. Dlatego właśnie wyciągi z orzecha włoskiego są często spotykanym składnikiem wielu kremów, maseczek, balsamów, czy też szamponów.

Eureka! Czyli o wpływie orzechów włoskich na pracę mózgu

Liczne związki neurosekrecyjne, takie jak melatonina, magnez, kwas lanolinowy i foliowy mają bardzo korzystny wpływ na osoby zmagające się ze stresem, nadpobudliwością, cierpiące na problemy ze snem, czy też osoby przemęczone. Dodatkowo kwas foliowy bierze udział w procesach powstawania serotoniny, a co za tym idzie, może wspomagać walkę z depresją.

Wspomniane wcześniej uzupełnianie dziennego zapotrzebowania na kwasy omega-3 jest możliwe dzięki sporej zawartości kwasu linolenowego, z którego organizm produkuje właśnie kwasy omega. Udowodniono, że mają silny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego, w tym na procesy myślenia i zapamiętywania. Osoby regularnie spożywające odpowiednie ilości tych kwasów są w mniejszym stopniu narażone na chorobę Alzheimera. Mają one również wpływ na poprawę wzroku.

Dodatkowo pracę mózgu wspomagają minerały: fosfor, miedź, mangan, jak i witaminy E, A i C.

Orzechy włoskie szczególnie zalecane są osobom pracującym umysłowo. Młodzi ludzie również powinny włączyć je w jadłospis, bowiem mają ogromny wpływ na poprawę wnioskowania inferencyjnego. Zauważalne są efekty ich spożywania we wczesnym dzieciństwie i okresie dorastania. Z kolei u osób starszych pozwalają dłużej zachować funkcje poznawcze i dobrą pamięć.

Orzechy włoskie, a odchudzanie

Mimo, że mają ogromną ilość kalorii, to wciąż mogą pomóc w zrzucaniu zbędnych kilogramów. Przede wszystkim mają niski indeks glikemiczny, dzięki czemu dodadzą nam energii stopniowo, przez dłuższy czasu, zamiast jednorazowego i chwilowego skoku. Dodatkowo zawarte w nich tłuszcze, białka i błonnik sprawią, że uczucie sytości nie opuści nas przez dłuższy czas.

Co ze skórką?

Nasiona orzechów włoskich są opakowane w skórkę. Często ma ona gorzki smak, który może nie odpowiadać wielu osobom… ale właśnie w tej skórce mieści się aż 90% antyoksydantów! Te również mają zbawienny wpływ na nasz organizm – na przykład chronią przed stresem oksydacyjnym, którego przyczyną jest nadmierna produkcja wolnych rodników, oraz zaburzenia pomiędzy wytwarzaniem ich, a neutralizacją.

Orzechy włoskie w kuchni

Oczywiście, poza wspaniałymi wartościami odżywczymi, nie możemy zapomnieć, że orzechy włoskie są po prostu wspaniałą przekąską. Można spożywać je bez dodatków, lub użyć właśnie jako dodatku. Świetnie sprawdzą się w sałatkach, sosach, jako jeden z elementów koreczków, ale równie dobrze komponują się ze słodkimi deserami.

Jak widać orzechy włoskie mają zbawienny wpływ na nasz organizm. Wspomagają pracę układu krążenia, mózgu, wpływają na naszą urodę i… i tak można by wymieniać. W sezonie jesiennym nasiona możesz znaleźć prawdopodobnie w promieniu 2 kilometrów od swojego domu, ale warto spożywać je przez cały rok. Dlatego zadbaj o swój mózg, jedząc kapsułki mocy, które wyglądają niemal tak samo, jak on!

Indeks glikemiczny orzechów włoskich

Indeks glikemiczny orzechów włoskich wynosi 15. Sprawdź indeksy glikemiczne żywności.

Orzechy włoskie – kalorie i wartości odżywcze (w 100 g)

  • Energia: 645 kcal / 2699 KJ
  • Tłuszcze: 60 g
  • Białko: 16 g
  • Węglowodany: 18 g

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *