Orzechy nerkowca – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze

Orzechy trudny do zgryzienia? Jakie orzechy są najlepsze?

Różnią się kształtem, smakiem i zapachem. Są doskonałym źródłem wielu cennych dla naszego organizmu składników odżywczych jak: witamina E, witaminy z grupy B, kwas foliowy, selen, magnez, cynk, wapń i żelazo. Ponad 60% masy orzechów stanowią tłuszcze, głównie wielonienasycone i jednonienasycone, które powodują spadek stężenia tzw. „złego cholesterolu”, czyli cholesterolu LDL. Orzechy są również bogate w błonnik pokarmowy, który reguluje pracę przewodu pokarmowego.

Laskowe, włoskie, nerkowce, fistaszki, pistacje…

Stanowią zdrowszą alternatywę dla słonych czy słodkich przekąsek. Są smacznym i zdrowym dodatkiem do płatków śniadaniowych czy ciast. Najlepsze są te w postaci niezmienionej, a więc po prostu pozbawione łupinki. Oblane karmelem czy prażone z solą są bardziej kaloryczne i zdecydowanie mniej zdrowe, a także uboższe w składniki odżywcze ponieważ podczas obróbki spora ich część ulega zniszczeniu.

Oprócz wielu niewątpliwych zalet, orzechy mają jedną wadę – wysoką kaloryczność. Dlatego z pewnością warto jeść orzechy, ale z umiarem. Zalecana ilość to 30g (garść) orzechów dziennie, która wnosi do diety ok. 200kcal, które warto uwzględnić w naszym jadłospisie.

Najbardziej popularne orzechy w Polsce to orzechy laskowe, włoskie, ziemne, migdały, nerkowce i pistacje, ale na rynku dostępne są również orzechy pekan, brazylijskie i makadamia.

  • Orzechy laskowe charakteryzują się największą ilością witaminy E spośród wszystkich orzechów. Są też dobrym źródłem witaminy B6, która jest niezbędna do wytwarzania tzw. „hormonu szczęścia”, czyli serotoniny. Jest to szczególnie istotne w jesienne i zimowe dni, kiedy jesteśmy bardziej podatni na chandrę
  • Orzechy włoskie są najbardziej kaloryczne z grupy. W swoim składzie zawierają koenzym Q10, który jest silnym przeciwutleniaczem chroniącym organizm przed destrukcyjnym działaniem wolnych rodników. Pamiętajmy o tym, że antyoksydanty spowalniają procesy starzenia się organizmu, a więc warto je spożywać o każdej porze roku
  • Orzechy ziemne zwane również fistaszkami należą do grupy roślin strączkowych, czyli nie są typowymi orzechami, ale ze względu na bardzo podobną zawartość składników odżywczych zostały do nich zaklasyfikowane. Zawierają najwięcej kwasu foliowego spośród wszystkich orzechów. Badania prowadzone na całym świecie wykazują, że spożywanie orzechów ziemnych w postaci nieprzetworzonej (a więc bez soli, polewy miodowej itd.) wiąże się z zapobieganiem chorobie Alzheimera, chorobom serca oraz hamowaniem rozwoju komórek nowotworowych. Orzeszki ziemne są jednak najbardziej alergizującymi produktami spożywczymi
  • Migdały charakteryzują się największą ilością wapnia i magnezu. Zalecane są szczególnie dla kobiet w ciąży cierpiących na nudności, ponieważ usuwają nieprzyjemne uczucie towarzyszące mdłościom. Ponadto badania wykazują, że spożywanie 30-40g migdałów (garść) dziennie przyczynia się do zmniejszenia ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego
  • Pistacje charakteryzują się największą ilością żelaza.Zawierająw swoim składzie bardzo duże ilości karotenoidów, które jako silne przeciwutleniacze walczą z niebezpiecznymi wolnymi rodnikami. Zielony kolor nadaje im składnik szczególnie korzystnie wpływający na wzrok –luteina.

Warto zatem na stałe włączyć orzechy do naszego jadłospisu i nie bać się ich dużej kaloryczności.

Indeks glikemiczny IG orzechów

Indeks glikemiczny poszczególnych orzechów różni się od siebie. Sprawdź indeksy glikemiczne żywności.

Przeczytaj inne nasze Artykuły:

Ciasteczka owsiane bez pieczenia
Owies – najzdrowsze zboże
Bezglutenowy Mix – właściwości płatków, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Siemię lniane – naturalny błonnik pokarmowy w twojej diecie
Mąka owsiana – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Morwa biała – wartości odżywcze, kalorie KCAL, zastosowanie
Musli dla przyszłych mam
Musli 3 kontynenty – właściwości, kalorie i wartości odżywcze
Suszone owoce – jakie owoce na co?
Owsianka z bananem – ile ma kalori KCAL?
Profilaktyka chorób nowotworowych a dieta
Jedzenie a kondycja skóry
Znajdźmy czas na śniadanie!
Oczyszczająca dieta detoks a przesilenie wiosenne
Płatki kukurydziane bez cukru – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.