Czy mleko jest zdrowe? Czy warto pić mleko.

Mleko – dlaczego warto je pić

Mleko – nieodzowny kompan śniadania, spożywane w połączeniu z musli jest dopełnieniem pożywnego, wartościowego pierwszego posiłku. Gości na stołach od bardzo dawna, często nazywane „eliksirem zdrowia”.

W  pierwszym okresie życia dostarcza wszystkie niezbędne składniki dla naszego organizmu, natomiast w dorosłym życiu nie powinniśmy z niego rezygnować, jeśli nie odczuwamy związanych z jego spożyciem dolegliwości. Zaleca się picie co najmniej 2 szklanek mleka dziennie o 1,5- 2 proc. tłuszczu (ok. 600mg wapnia). Taka porcja w połączeniu ze spożyciem  serów czy jogurtów, pozwala zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na wapń (ok.1000mg), który jest bardzo ważnym składnikiem mineralnym chociażby w prewencji osteoporozy.  Zapewnia nam mocne kości, chroni przed złamaniami, działa jak cement.  

W skład mleka wchodzi pełnowartościowe białko,  przewyższające wartością odżywczą białko roślin strączkowych, czy zbóż, a ze względu na rozkład aminokwasów jest doskonałym uzupełnieniem produktów zbożowych. Białka mleka pobudzają produkcję kolagenu, elastyny i zwiększają ilość kwasu hialuronowego, co opóźnia starzenie się skóry.

Mleko jest to bardzo bogaty eliksir, zawiera także: potas, magnez, selen, cynk,  witaminy: z grupy B, witaminę A, E, oraz D. Ostatnia z nich wspomaga odpowiednie uwapnienie kości oraz ich mineralizację. Zawarty w mleku kwas linolowy, CLA oraz białka serwatkowe wykazują działanie przeciwnowotworowe.  Nie powinni się obawiać go osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu, istnieją badania, które dowodzą pozytywny wpływ mleka na zmniejszenie stężenia cholesterolu we krwi.  Ponadto mleko krowie ma działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe, chroni przed zakażeniami jelitowymi oraz zapobiega powstawaniu wrzodów żołądka. Ma właściwości neutralizujące toksyny.

Głównym cukrem w mleku jest laktoza, która pobudza  perystaltykę i rozwój korzystnych bakterii mlekowych w jelicie, przeciwdziałając zachodzącym procesom gnilnym. Co więcej, cukier ten ma istotny wpływ na pracę mózgu i komórek nerwowych, w konsekwencji zwiększa sprawność psychiczną. Warto wspomnieć iż laktoza jest także najczęstszym powodem nietolerancji mleka, na którą cierpi około 15% Polaków. Przyczyną może być rzadkie picie mleka lub całkowite zaprzestanie. Osoby te powinny zastępować mleko krowie przetworami mlecznymi gdzie ilość laktozy jest o wiele mniejsza, bądź sięgać po mleko acidofilne, gdzie laktoza została już w części rozłożona, przez co powinno być  ono delikatniejsze dla żołądka i lepiej tolerowane przez osoby z nietolerancją laktozy.

Jakie mleko wybrać?

Najlepiej zaopatrz się w mleko o zawartości 1-2 proc. Tłuszczu, gdyż nie ma ono dostarczać nam tłuszczu lecz wapń, białko, składniki mineralne i witaminy, które ułatwiają przyswajanie wapnia. Nie sięgaj po mleko 0 proc. tłuszczu- taki produkt nie zawiera witamin, gdyż te akurat są rozpuszczalne w tłuszczach.

Przeczytaj inne nasze Artykuły:

Przepis na zakwas żytni. Jak zrobić zakwas żytni na chleb?
Jak upiec chleb bezglutenowy? Sprawdź nasz przepis!
Lekki chleb pszenny na zakwasie żytnim – jak go zrobić?
Orzechy brazylijskie – właściwości, kalorie KCAL
Orzechy włoskie – zdrowa przekąska
Co warto wiedzieć o chlebie? Sprawdź nasz blog o chlebie!
Suszone daktyle – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG
Suszone jabłka – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG
Suszone fig – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG
Pomelo – ogromny cytrus o wspaniałych właściwościach
Musli na odchudzanie – czy to dobry pomysł?
Miechunka Physalis – owoc o cudownych właściwościach
Popcorn nie tylko jako przekąska – jak zrobić popcorn w garnku
Granola czekoladowa – KCAL, skład i właściwości – przepisy
Pszenica w miodzie – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.