Miechunka - owoc o cudownych właściwościach

Miechunka Physalis – owoc o cudownych właściwościach

Miechunka (physalis), znana również jako wiśnia peruwiańska lub rodzynka brazylijska. Jest to roślina egzotyczna, głównie ozdobna, ma również szerokie zastosowanie w kuchni. Posiada wiele właściwości odżywczych i zdrowotnych. Jakie właściwości zdrowotne ma miechunka?

Miechunka – co to jest?

Physalis jest obecnie uprawiana na całym świecie, wywodzi się z Ameryki Południowej, gdzie Inkowie znali już swoje właściwości zdrowotne i nazywali miechunkę złotą jagodą. Obecnie jest powszechnie znana i uprawiana na całym świecie. Jest to roślina wieloletnia, należąca do roślin (Solanaceae), do którego należą również pomidory, bakłażany czy papryka. Owoc miechunki przypomina małego pomidorka, ukrytego w brązowej osłonce (tzw. miech). Owoc miechunki jest intensywnie pomarańczowy, zielony lub żółty. Miechunka ma miękkie i soczyste owoce z małymi jadalnymi żółtymi nasionami. Cechą charakterystyczną miechunki jest słodko-kwaśny smak, przypominająca nieco ananasa. Co ciekawe, owoce są jedyną jadalną częścią tej rośliny. Zarówno liście, jak i korzenie mogą być trujące i trujące dla ludzi.

Miechunka Physalis – wartości odżywcze

Miechunka słynie nie tylko z wyjątkowego smaku, ale także z bogatych składników odżywczych zawartych w jej owocach. Miechunka to przede wszystkim cenne źródło różnych antyoksydantów. Słynie z bogatych witamin A i C, fosforu, żelaza, potasu i cynku.

  • Węglowodany: 15,68 g
  • Białko: 2,66 g
  • Tłuszcz: 0,98 g

Miechunka – właściwości zdrowotne

Miechunka od wieków wykorzystywana jest w medycynie ludowej do leczenia różnych schorzeń. Najczęściej stosuje się go w leczeniu zapalenia wątroby, zapalenia skóry, malarii, reumatyzmu, astmy i białaczki. W Ameryce Południowej jest stosowany jako środek moczopędny i przeciwastmatyczny, podczas gdy w Afryce Południowej może łagodzić stany zapalne. Warto w tym miejscu podkreślić, że owoce miechunki w ostatnich latach przeszły niezliczone testy dotyczące wpływu tego owocu na organizm człowieka.

Miechunka poprawia wzrok

Luteina i β-karoten zawarte w owocach, a także kilka innych karotenoidów, pomagają poprawić widzenie. Miechunka pomaga redukować lub zapobiegać chorobom rozwijającym się wraz z wiekiem, takim jak ślepota nocna.

Miechunka wspiera działanie jelit

Suszona miechunka ma wysoką zawartość błonnika, co z kolei ma ogromny wpływ na pracę naszych jelit. Owoc zawiera błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny. Jedzenie babeczek ma ogromny wpływ na układ pokarmowy, a także może zwalczać zaparcia.

Miechunka wspiera zdrowie układu kostnego

Miechunka zawiera wiele składników, które mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój i zdrowie naszych kości. W skład tych składników wchodzą wapń, fosfor oraz duża ilość pektyn, składniki te pozwalają na przyswajanie tych składników przez organizm. Owoce zawierają również dużo witaminy K, która jest niezbędnym elementem budowy kości i chrząstek.

Miechunka wspiera układu odpornościowy

Miechunka to cenne źródło witaminy C. Witamina C nie tylko działa jako przeciwutleniacz, ale także odgrywa ważną rolę w tworzeniu kolagenu i gojeniu się ran. Spożywanie owoców z dużymi dawkami witaminy C może wzmocnić układ odpornościowy i zmniejszyć prawdopodobieństwo zachorowania.

Miechunka wspiera układu krwionośny

Miechunka poprzez uszczelnianie naczyń krwionośnych, zmniejsza ryzyko miażdżycy, dzięki zawartości witaminy C. Miechunka jest również źródłem witaminy B, która odpowiada za produkcję acetylocholiny, która jest neuroprzekaźnikiem przekazującym informacje do mięśni i nerwów. Niedobór witaminy B1 może powodować nieregularne bicie serca i dalszą arytmię.

Miechunka – jak stosować?

Owoce miechunki możesz kupić w sklepach ze zdrową żywnością, więc upewnij się, że są dojrzałe i ciemnopomarańczowe. Miechunkę można jeść na surowo po obraniu i umyciu. Owoce te wykorzystywane są również w przetworach, dżemach i nalewkach. Może być również dodany do sałatek, ciast i ozdabiania tradycyjnych wypieków.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Owoce liofilizowane – skomponuj musli tak jak chcesz
Nasion Chia – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Amarantus eksandowany – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Orzechy włoskie – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG i wartości odżywcze
Dlaczego owsianka jest tak ceniona? Wartości odżywcze i indeks glikemiczny
Muffiny marchewkowe z płatkami owsianymi
Szybki sernik wersja FIT
Skrobia kukurydziana – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Zdrowy chlebek musli
Czym zamienić cukier? Poznaj 5 lepszych zamienników.
Mąka żytnia typu 2000 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Szybkie przekąski w ciągu dnia
Zdrowy deser na szybko
Płatki owsiane – jak gotować?
Przepis na zakwas żytni. Jak zrobić zakwas żytni na chleb?
Ciastka bananowe z płatkami owsianymi bez mąki i jajek
Jak upiec chleb bezglutenowy? Sprawdź nasz przepis!
Przepis na tartaletki czekoladowe z serkiem
Mąka orkiszowa typu 1850 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Granola naturalna – KCAL, skład i właściwości – przepisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.