Mango - wartości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG

Mango – wartości, kalorie KCAL, witaminy, indeks glikemiczny IG

Mango błyskawicznie podbiło serca konsumentów na całym świecie i nie ma przesłanek, by miało się to zmienić. Ten tropikalny owoc najczęściej występuje naturalnie w Indiach. Tam ceniony był już tysiące lat temu. Doceniony został również przez podróżników, bowiem jego słodko-cierpki smak i soczystość wyróżniała się na tle znanych im dotychczas owoców. Właśnie za sprawą tych właściwości mango pokonywało drogę na inne kontynenty, a żeby uniknąć jego zepsucia, robiono to na przykład w formie… kiszonki.

Charakterystyka mango

Dojrzałe mango poznamy po pomarańczowo – żółtym, czasem delikatnie czerwonym kolorze skórki. Jeśli jest ona zielona lub zbyt czerwona może oznaczać kolejno, że owoc jest albo niedojrzały, albo przejrzały. Serce owocu stanowi duża pestka, z której można tłoczyć masło, o czym powiemy później. Jednak dla konsumenta najważniejsze jest co, co znajduje się między skórką, a pestką, czyli słodki, soczysty miąższ, który jest jednym z najbardziej unikatowych wśród wszystkich owoców!

Mango – witaminy i minerały

Dzisiaj wiemy, że mango, to nie tylko wyśmienity smak, ale i wspaniałe wartości odżywcze. Przeciętnie mango waży około 250 gram, a 100 g tego owocu, to około 60 kcal. Jednak są to dobre kalorie i mango można śmiało włączyć jako dodatek do codziennej diety. Jest on kopalnią witamin z grupy B, a także A, C i K.
Spora dawka błonnika w przeciętnej porcji sprawi, że dłużej będziemy czuć sytość, a jednocześnie nasze jelita będą działać sprawniej!
Jednak rzecz, za którą mango cenione jest jeszcze mocniej, jest spora dawka polifenoli. Te wykazują silne właściwości przeciwutleniające, a co za tym idzie – chronią komórki przed stresem oksydacyjnym, a to chroni przed rozwojem komórek nowotworowych! Wcześniej wspomniane witaminy A i C wzmacniają naszą odporność, redukując ryzyko infekcji, przy czym ta pierwsza dodatkowo poprawia kondycje skóry, a w sezonie letnim lepiej chroni przed słońcem.

Nie możemy zapomnieć, że w mango znajdziemy także miedź, potas i mangiferynę. Ta ostatnia pomaga zwalczać drobnoustroje. Ma także właściwości przeciwzapalne.

Unikatowe właściwości mango w kuchni

W Indiach, skąd mango się wywodzi, jednym z najsłynniejszych napojów na jego bazie jest mango lassi, czyli napój jogurtowy. W naszych kuchniach może być zarówno zdrową przekąską, nie wymagającą dodatkowych składników, ale też ciekawym dodatkiem dodatkiem do szerokiej gamy potraw, deserów, a nawet… drinków. 🙂 Za jego sprawą możesz urozmaicić smak swojego musli, granoli, lodów, czy też sosu sałatkowego – wszystkie zależy od twojej kreatywności.

Prostym sposobem na wydobycie z mango miąższu jest przekrojenie go na pół, wzdłuż pestki. Odpowiednio dojrzały owoc powinien bez problemu od niej odejść, ale na pestce mogą zostać resztki miąższu, który bez problemu można zdrapać. Teraz wewnątrz obu połówek, w których znajduje się miąższ zrób nacięcia w kratkę. Teraz, po odwróceniu skórki na „lewą stronę” ukaże Ci się miąższ podzielony na gotowe do podania kostki.

Mango jako kosmetyk

Za sprawą ilości składników mineralnych i witamin, mango cieszy się sporym zainteresowaniem w kosmetologii. Ma wyśmienity wpływ na naszą skórę, dlatego często jest składnikiem kremów nawilżających. Wcześniej wspomniane masło z pestek ma bardzo zbliżone zastosowanie. Używanie kremów zawierających mango może spowolnić proces starzenia się naszej skóry, a codzienna pielęgnacja pozwoli zapobiegać tworzeniu się przebarwień. Dodatkowo wcześniej wspomniana witamina A będzie chronić przed niekorzystnym działaniem słońca.

Indeks glikemiczny IG mango

Indeks glikemiczny mango wynosi 51. Sprawdź indeksy glikemiczne żywności.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Owoce liofilizowane – jak je wykorzystać?
Jak przekonać dziecko do jedzenia musli?
Pieczenie chleba – wskazówki i popularne błędy
Czerwona herbata na odchudzanie
Mrożona kawa – prosty przepis
Napoje bezmleczne — dlaczego warto je pić?
Pieczywo jasne czy ciemne — co wybrać?
Jaka herbata jest najzdrowsza?
Bakalie – które są najzdrowsze?
Czy pieczywo tuczy?
Jak obniżyć cholesterol? Zmień dietę!
Pyszny piernik z miodem. Przepis babci.
Jak parzyć zieloną herbatę?
Nasiona na odchudzanie – co wybrać?
Nasiona Chia – jak je jeść?
Słodkie przekąski z miodem
Owsianka na mleku czy wodzie?
Jakie napoje pić podczas upałów?
Czy liofilizacja jest lepsza od suszenia?
Pożywna owsianka do pracy w kilka minut? Sprawdź jak ją przygotować!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.