Mandarynki nie tylko od święta - indeks glikemiczny IG i wartości odżywcze

Mandarynki nie tylko od święta – indeks glikemiczny IG i wartości odżywcze

Chyba każdy wie jak wygląda i smakuje. Zapewne większość z nas kojarzy ją głównie ze Świętami Bożego Narodzenia. Mandarynka – jak każdy cytrus – jest skarbnicą witaminy C. Jednak – tym razem jako jedyny cytrus – skrywa w sobie bardzo korzystny dla naszego zdrowia związek. Co takiego sprawia, że mandarynkę warto jeść nie tylko od święta?

Złoty środek – nobiletyna

Wspomnianym wcześniej związkiem jest nobiletyna. Jest to flawonoid, czyli związek roślinny o działaniu antyoksydacyjnym. Oznacza to, że neutralizuje on działanie wolnych rodników i usuwa ich nadmiar z organizmu, zapobiegając tym samym poważnym uszkodzeniom komórek, i – co za tym idzie – przedwczesnemu starzeniu. Jednak antyoksydanty to dość „popularny” składnik wielu warzyw i owoców, ale nobiletyna ma bardzo sprecyzowane spektrum działania – pomaga zwalczać otyłość, zapobiegać cukrzycy typu 2 i miażdżycy naczyń.

Wartości odżywcze mandarynek

Mandarynka w 100 gramach zawiera tylko 45 kalorii, bowiem większość jej objętości, bo aż 85%, stanowi woda. Poza tym, około 10% to węglowodany, 2% błonnik. Białko i tłuszcze to szczątkowe wartości, poniżej 1%. Dodatkowo owoc ten ma niski indeks glikemiczny, co również pomaga w odchudzaniu.

Lepsza odporność i zdrowy wzrok

Jednak nie warto patrzeć na mandarynkę przez pryzmat makroskładników. Owoc ten znany jest z tego, że jest bogatym źródłem witaminy C. Ta, jak powszechnie wiadomo pełni wiele ważnych funkcji w naszym organizmie. Poza tym, że – podobnie, jak nobiletyna – jest antyoksydantem, wpływa na naszą odporność, działa stabilizująco na psychikę, ułatwia proces gojenia się ran itp.

Dodatkowo – wśród cytrusów – jest jednym z tych, które zawierają największe pokłady witaminy A. Ta ma ogromny wpływ na prawidłowy rozwój sylwetki u dzieci, bowiem pomaga budować silne kości i zęby. Poza tym chroni skórę przed promieniami UV i poprawia jej kondycję. Utrudnia także rozwój chorób oczu – jaskry i zaćmy.

Kontynuując wątek witamin – mandarynka uzbrojona jest jeszcze w witaminy: B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3, B6, E.

Jest również dobrym źródłem cennych minerałów: wapń, fosfor, żelazo, magnez, potas, sód, cynk.

Skórka mandarynki w walce z rakiem?

Badania nad skórką mandarynki dowiodły, że zawiera ona substancję zwaną salvestrol Q40. Związek ten przekształca się we wnętrzu komórek nowotworowych w toksyczną dla nich substancję. Ta wspomaga rozkład komórek rakowych. Nie działa ona jednak na wszystkie rodzaje tych komórek.

Skąd pochodzi mandarynka?

Prawdopodobnie pochodzi z Azji Południowej, jednak w dniu dzisiejszym jest uprawiana w wielu miejscach na świecie, które cechują się tropikalnym klimatem. Owoce te wydają albo duże krzewy, albo małe drzewka rosnące do 8 metrów wysokości.

Odmiany mandarynki

Mandarynka występuje w wielu odmianach, bowiem bardzo łatwo krzyżuje się z innymi cytrusami. Jednak do najpopularniejszych należą:

  • Klementynki – mało pestek, dobrze odchodząca skórka. Jest efektem skrzyżowania mandarynki z gorzką pomarańczą.
  • Satsuma – cienka, łatwo odchodząca skórka, praktycznie brak pestek.
  • Tangelo – krzyżówka mandarynki i grejpfruta. Delikatnie gorzki finisz, lecz w ogólnym odczuciu słodka.

Jakie mandarynki wybierać?

Najważniejszą zasadą, którą powinieneś kierować się podczas kupna mandarynek jest ich aromat – im bardziej intensywny, tym lepiej. Kolejnym ważnym czynnikiem jest oczywiście wygląd. Te, które powinny znaleźć się w naszym koszyku muszą być intensywnie pomarańczowe, dodatkowo lekko miękkie. Jeśli znajdziesz „puste” miejsca pod skórką, to szukaj dalej, bo taka mandarynka może być wyschnięta.

Mandarynka – czy dla wszystkich?

Mimo swoich prozdrowotnych właściwości, mandarynka nie jest dla każdego. Musimy pamiętać, że owoc może być przyczyną alergii, dlatego właśnie odradza się jedzenie mandarynek w dużych ilościach kobietom w ciąży.

Jeśli jednak powyższe Ciebie nie dotyczy, śmiało sięgaj po mandarynki w wolnej chwili. Owoc ten świetnie nada się jako przekąska. Szczególnie skuteczny może okazać się również w walce z nadwagą. Dlatego jedz mandarynki nie tylko od święta!

Indeks glikemiczny mandarynek

Indeks glikemiczny mandarynek wynosi 30. Sprawdź indeksy glikemiczne żywności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *