Mąka żytnia typu 720 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL

Mąka żytnia typu 720 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL

Mąka żytnia to jeden z trzech rodzajów mąki, inny niż pszenna i orkisz, który można wykorzystać do wyrobu chleba i zakwasu. W przeciwieństwie do przetworzonej mąki pszennej, mąka żytnia zachowuje wiele składników odżywczych. Z żywieniowego punktu widzenia wartość odżywcza żyta jest równoważna wartości odżywczej pszenicy. Jednak na przykład zawartość aminokwasu lizyny jest znacznie wyższa.

Mąka żytnia typu 720 posiada barwę jasno szarą i zapach lekko zbożowy. Natomiast wytwarzany zakwas chlebowy z maki żytniej nadaje pieczywu piękny, lekkokwaśny smak i aromat.

Właściwości mąki żytniej typu 720. Jakie właściwości ma mąka żytnia typu 720?

Dlatego mąka żytnia typu 720 to wciąż tłuszcz, błonnik pokarmowy, cukier, witamina B (witamina B1, B2, B3 i B6) oraz witamina E i minerały – cynk, fosfor, magnez, mangan, miedź, potas, selen, sód, wapń i żelazo . Na uwagę zasługuje również struktura białka – spośród aminokwasów najbardziej korzystne dla zdrowia są albuminy i globuliny.

Zastosowanie mąki żytniej typu 720. Do czego nadaję się mąka żytnia typu 720?

Mąką żytnia typu 720 posiada rozmaite zastosowania. Najczęściej stosuje  się do:

  • wypieku domowego chleba żytniego jak i mieszanego
  • naleśników
  • zakwasu chlebowego
  • zakwasu żurkowego
  • makaronów

Mąka żytnia typu 720 – wartości odżywcze i kalorie (w 100 g). Ile kalorii ma mąka żytnia typu 720?

  • wartość energetyczna – 1370kJ / 327kcal
  • białko – 5,9 g
  • węglowodany – 77,4 g
  • tłuszcz – 1,7 g
  • błonnik – 6,4 g

[/vc_column_inner][/vc_row_inner]

Daje uczucie sytości

Żyto jest doskonałym źródłem błonnika i jest szczególnie ważne dla osób, które nie mają wystarczającej ilości błonnika w swojej diecie. Błonnik żytni składa się z niecelulozowych polisacharydów, które bardzo skutecznie wiążą cząsteczki wody i dają uczucie sytości.

Niższy poziom cholesterolu

Mąka żytnia typu 720 wspiera zdrowie serca na wiele sposobów – w wielu badaniach wiąże się spożywanie mąki żytniej ze zmniejszeniem ryzyka chorób serca. Na przykład w ośmiotygodniowym badaniu porównano wpływ jedzenia mąki żytniej i pszennej na poziom cholesterolu we krwi. Naukowcy wykazali, że mąka żytnia jest o 14% wyższa niż mąka pszenna pod względem obniżania poziomu złego cholesterolu LDL.

Pomaga w zaparciach

Ponieważ mąka żytnia typu 720 jest bogata w błonnik, aktywnie uczestniczy w poprawie strawności, ponieważ wchłania wodę, zwiększając tym samym przepuszczalność jelit. Niektóre badania wykazały, że mąka żytnia typu 720 może być skuteczniejsza w leczeniu zaparć niż mąka pszenna. Inne badania wykazały również, że błonnik z mąki żytniej może zwiększać zawartość krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych. Kwasy te są związane z wieloma korzystnymi efektami, w tym utratą wagi, obniżeniem poziomu cukru we krwi i zapobieganiem rakowi okrężnicy.

Skąd pochodzi mąka żytnia? Jaki jest kraj pochodzenia mąki żytniej?

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Jelita – tu zaczyna się zdrowie człowieka
Zdrowa czekolada „lekiem na całe zło”
Śliwki – owoce jesieni
Mąka pszenna typu 750 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Ciastkeczka z amarantusem
Czym jest żywność funkcjonalna? Przykłady żywności funkcjonalnej
Najlepsza owsianka na wodzie
Nowalijki – za i przeciw
Bezglutenowy Mix – właściwości płatków, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Owsianka czekoladowa z bananem
Siemię lniane – naturalny błonnik pokarmowy w twojej diecie
Mąka owsiana – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Płatki jęczmienne – KCAL, indeks glikemiczny IG, skład i właściwości
Wielkanocne babeczki owsiane z serkiem homogenizowanym
Pitaja – smoczy owoc
Morwa biała – wartości odżywcze, kalorie KCAL, zastosowanie
Batoniki energetyczne z quinoa – przepis doskonały
Mąka orkiszowa typu 700 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Kokosowe kulki mocy z liofilizowanymi malinami w wersji FIT
Granola – czy warto ją jeść?

Dodaj komentarz