Mąka ryżowa – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL

Mąka ryżowa – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL

Mąka ryżowa to naturalna mąka powstała w wyniku zmielenia surowego ryżu. Na rynku możemy wyróżnić kilka rodzajów takich mąk. Najpopularniejsza z nich to mąka z białego ryżu (uzyskiwany z obłuszczonego białego ryżu) i mąka z brązowego ryżu (uzyskiwany z całego brązowego ryżu). Choć produkt zyskał ostatnio popularność w polskiej kuchni, jego historia sięga ponad 6000 lat. W tym czasie Chiny rozpoczęły swoją pierwszą uprawę ryżu i dopiero na początku V wieku weszły na europejską ziemię. Co ciekawe, szybko się to nie przyjęło. Niemniej jednak jest szeroko stosowany w kuchni śródziemnomorskiej, zwłaszcza włoskiej i greckiej.

Mąka pozyskiwana z ziaren ryżu to prawdziwa skarbnica składników odżywczych dla zdrowia, a co najważniejsze nie zawiera w swoich składnikach glutenu. Warto jednak wiedzieć, że może dostarczyć do naszego organizmu dużą ilość witamin z grupy B (m.in.: tiaminę, ryboflawinę, niacynę i pirydoksynę). Ponadto jest doskonałym źródłem cynku i innych minerałów (m.in. fosforu, magnezu i potasu), które mogą pozytywnie wpływać na pracę naszego organizmu. Ważny jest również błonnik w mące ryżowej.

Zastosowanie mąki ryżowej. Do czego nadaję się mąka ryżowa?

Mąka ryżowa posiada rozmaite zastosowania. Najczęściej stosuje  się do:

  • placków
  • ciast
  • ciasteczek
  • wypieków chleba
  • naleśników
  • sajgonek
  • zagęszczania zup i sosów itp.

Produkt charakteryzuje się białym kolorem i luźną strukturą. Posiada neutralny smak i aromat. Dzięki temu z łatwością dodasz go do dań pikantnych i słodkich. Warto wspomnieć, że mąka ryżowa nie jest lepkim produktem ze względu na brak glutenu. Ponadto nie nadaje pełności wypiekom, które można uzyskać przy użyciu mąki pszennej. Dlatego pamiętajmy, że makarony, naleśniki czy biszkopty z mąki ryżowej charakteryzują się większą kruchością i twardością. Aby uzyskać najlepszą konsystencję, wymieszaj mąkę ryżową z innymi mąkami bezglutenowymi (takimi jak mąka kukurydziana lub ziemniaczana). Co ciekawe, w celu zwiększenia kleistości makaronu ryżowego warto dodać namoczone siemię lniane, banana lub więcej jajek.

Mąka ryżowa ma delikatnie słodkawy smak, więc nadaje się doskonale do słodkich wypieków.

Mąka ryżowa – wartości odżywcze i kalorie (w 100 g). Ile kalorii ma mąka ryżowa?

  • wartość energetyczna – 1456kJ / 348kcal
  • białko – 7,2 g
  • węglowodany – 79,2 g
  • tłuszcz – 0,7 g
  • błonnik – 2,3 g

Mąka ryżowa – gdzie kupić?

Zastanawiasz się gdzie kupić mąkę ryżową? Możesz ją nabyć w naszym sklepie internetowym z mąkami. Sprawdź nasz sklep internetowy z mąką.

Czy mąka ryżowa jest zdrowa?

Ponieważ mąka ryżowa jest bogata w cenne składniki odżywcze, witaminy i minerały, dodanie mąki ryżowej do zbilansowanej diety i połączenie z systematycznymi ćwiczeniami fizycznymi może poprawić funkcje organizmu człowieka. W tym miejscu na szczególną uwagę zasługuje witamina B, która nie tylko pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, ale także pomaga wzmocnić naszą odporność i metabolizm. Co ciekawe, witaminy te pomagają poprawić pamięć i koncentrację człowieka oraz zmniejszyć konsekwencje odczuwanego stresu. Jest to szczególnie ważne dla osób, które na co dzień zmagają się z wysokimi wymaganiami zawodowymi.

Nie bez znaczenia są również duże ilości magnezu i potasu zawarte w mące ryżowej. To właśnie one pomagają skutecznie chronić układ krążenia. Badania naukowe pokazują, że wprowadzenie tego produktu do zbilansowanej diety może pomóc obniżyć poziom cholesterolu i poprawić poziom cukru we krwi. Ponadto ważne jest, aby wiedzieć, że mąka ryżowa jest dobrym źródłem błonnika pokarmowego. Składnik ten odpowiada za zmniejszenie ryzyka wystąpienia miażdżycy i zawału serca w przyszłości, a także zwiększenie regularności rytmu jelit, a tym samym przyczynia się do poprawy efektywności procesu odchudzania. Wspomniane wyżej magnez i witaminy z grupy B zawarte w składnikach mąki ryżowej również pomagają chronić nasz układ kostny i utrzymać prawidłowe napięcie mięśniowe. Dlatego wprowadzenie ryżu (i produktów ryżowych) do zdrowej diety może pomóc zmniejszyć ryzyko osteoporozy i zapalenia stawów w przyszłości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *