Najlepsza owsianka na wodzie – przepis i porady jak ją urozmaicać!

Które płatki owsiane są najlepsze? Zwykłe, górskie czy błyskawiczne.

Każdy zna płatki owsiane. Są uważane za zdrowe i pożywne i są polecane dorosłym i dzieciom. Płatki to prawdziwa skarbnica witamin i składników odżywczych, dlatego warto zdobyć ich jak najwięcej.

Ich wielką zaletą jest również łatwość przygotowania i możliwość dodawania dowolnych składników. Jakie rodzaje płatków owsianych wyróżniamy, jakie mają właściwości zdrowotne i dlaczego powinniśmy je często stosować?

Wartość odżywcza, witaminy i minerały owsa

Wykonane są z oczyszczonych ziaren owsa. Czyste płatki owsiane nie zawierają w swoich składnikach glutenu, dzięki czemu doskonale nadają się dla osób stosujących dietę bezglutenową.

Płatki owsiane to produkt bogaty w minerały, z których większość to zwykłe, nisko przetworzone odmiany. Zawierają cenny błonnik, witaminę B, magnez, fosfor i mangan.

Na półkach sklepowych jest wiele rodzajów płatków owsianych. Najbardziej popularne są płatki owsiane zwykłe, górskie i błyskawiczne. Jakie są cechy każdego rodzaju płatków owsianych i który z nich warto wybrać?

Płatki owsiane zwykłe, górskie czy błyskawiczne?

Płatki owsiane  zwykle są nisko przetworzone i wytwarzane z pełnego ziarna owsa. To dobry wybór dla osób lubiących naturalne i zdrowe produkty. Z kolei owsianka górska pozyskiwana jest z płatków owsianych, a więc pozbawiona jest bogatych składników odżywczych niektórych popularnych odmian.

Z kolei płatki owsiane błyskawiczne są przygotowywane z pokrojonych ziaren owsa i gotowane na parze. Dzięki temu ich czas gotowania jest znacznie krótszy niż zwykłych i górskich odmian cienkich plastrów.

Nie oznacza to jednak, że zwykłe płatki owsiane i tak będą lepsze niż płatki górskie i płatki owsiane błyskawiczne. Z uwagi na proces przetwarzania, zwykłe płatki owsiane wymagają dłuższego czasu przygotowania, dlatego dla tych, którzy nie lubią spędzać dużo czasu w kuchni, lepszym wyborem są owies górski lub błyskawiczny.

Warto też wspomnieć, że możemy nie tylko samodzielnie jeść płatki owsiane, na przykład w postaci tradycyjnej owsianki, ale również stosować je jako dodatek do pieczenia. W tym drugim przypadku płatki owsiane błyskawiczne są zdecydowanie najlepszym wyborem, ponieważ wymagają krótszego procesu gotowania.

Właściwości zdrowotne owsa

Ze względu na wysoką zawartość błonnika, 100 gram płatków owsianych zawiera aż 10 gramów błonnika, które doskonale wpływają na kondycję i pracę naszego układu pokarmowego. Doskonale zaspokajają głód, na długo utrzymują uczucie sytości i skutecznie zapobiegają zaparciom.

Ze względu na te cechy są bardzo odpowiednie dla osób na diecie odchudzającej. Płatki owsiane to także bogate źródło witamin z grupy B, w tym bardzo cennego dla organizmu człowieka kwasu foliowego.

Największe zapotrzebowanie na owies mają kobiety w ciąży, które powinny jeść jak najwięcej owsa. Kwas foliowy korzystnie wpływa na układ nerwowy i może zapobiegać występowaniu poważnych wad rozwojowych płodu, które najczęściej występują u dzieci kobiet, których dieta jest niedostateczna w kwas foliowy.

Kto powinien jeść płatki owsiane?

Płatki owsiane to naturalny, zdrowy i pożywny produkt, który warto jeść jak najwięcej. Bardzo dobrze nadają się do spożycia w następujący sposób:

  • dzieci i młodzież
  • starsi
  • ludzie, którzy tracą na wadze
  • kobiety w ciąży i planujące ciążę
  • osoby z wysokim ciśnieniem krwi
  • osoby na diecie bezglutenowe
  • cukrzycy
  • osoby z wysokim poziomem cholesterolu we krwi

Jakie płatki owsiane wybrać i jak je przygotować?

Chociaż zwykłe płatki owsiane wymagają dłuższego czasu gotowania, warto je wybierać, ponieważ zawierają więcej cennych składników odżywczych niż owsianka górska i owsianka błyskawiczna.

Przygotuj zwykłe płatki owsiane przez około 10 minut. Aby przyspieszyć proces gotowania, możesz w nocy polać go mlekiem lub wodą i pozostawić na noc.

Podczas gotowania płatków owsianych pamiętaj, aby często je mieszać, aby woda lub mleko nie zagotowały się, a płatki owsiane się nie przypaliły. Płatki z powodzeniem można również przygotować w powolnym naczyniu.

Co jeść z płatkami owsianymi?

Płatki owsiane to doskonały wybór na zdrowe, pożywne śniadanie lub podwieczorek. Możemy je przygotować na bazie wody lub mleka i dodać dowolne składniki. Świeże i liofilizowane owoce (jabłka, truskawki, banany), suszone owoce, żurawina, migdały, kakao, czekolada, miód, brązowy cukier i cynamon to doskonały wybór na płatki owsiane.

Z powodzeniem możemy również dodawać płatki owsiane do wypieków, jogurtów, kefirów i koktajli mlecznych. Wbrew pozorom możemy nie tylko jeść słodkie płatki owsiane. Ich delikatny smak uzupełnia słone dodatki takie jak mięso, jajka, cebula i zdrowa oliwa z oliwek.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Owoce liofilizowane – skomponuj musli tak jak chcesz
Nasion Chia – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Amarantus eksandowany – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Orzechy włoskie – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG i wartości odżywcze
Dlaczego owsianka jest tak ceniona? Wartości odżywcze i indeks glikemiczny
Muffiny marchewkowe z płatkami owsianymi
Szybki sernik wersja FIT
Skrobia kukurydziana – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Zdrowy chlebek musli
Czym zamienić cukier? Poznaj 5 lepszych zamienników.
Mąka żytnia typu 2000 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Szybkie przekąski w ciągu dnia
Zdrowy deser na szybko
Płatki owsiane – jak gotować?
Przepis na zakwas żytni. Jak zrobić zakwas żytni na chleb?
Ciastka bananowe z płatkami owsianymi bez mąki i jajek
Jak upiec chleb bezglutenowy? Sprawdź nasz przepis!
Przepis na tartaletki czekoladowe z serkiem
Mąka orkiszowa typu 1850 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Granola naturalna – KCAL, skład i właściwości – przepisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.