Kakao i czekolada – zdrowe czy niezdrowe?

Kakao i czekolada – zdrowe czy niezdrowe?

W ziarnach kakaowca występuje ponad 600 różnych związków, które mogą mieć pozytywne działanie na organizm człowieka. Niektóre z teorii korzystnego wpływu spożywania gorzkiej czekolady na zdrowie udowodniono. Obecnie wielu naukowców szuka jeszcze więcej dowodów na to, że kakao może być remedium na dużo więcej schorzeń i chorób niż do tej pory sądzono.

Dlaczego więc na czekoladzie powieszono wszystkie psy świata?

Największą wadę czekolady jest jej wysoka energetyczność. 100g czekolady to – w zależności od typu czekolady i jej dodatków – około 500 – 600kcal, co w niektórych przypadkach może stanowić znaczny procent energetyczności codziennej diety. Spożywanie czekolady i jej produktów wydaje się dość atrakcyjne, bo w szybki sposób zapewnia uczucie sytości, nie trzeba nic przygotowywać, a czekoladowy batonik pasuje do każdej kieszeni.

Czekolada – szczególnie mleczna – to także produkt o dużej zawartości cukrów prostych, które w gwałtowny sposób podnoszą stężenie glukozy we krwi i mogą przyczyniać się do powstawania hiperglikemii i nietolerancji cukrów, a następnie cukrzycy typu II, a dodatkowo próchnicy zębów.

Czekolada, a właściwie kakao może także wzmacniać bóle migrenowe głowy czy nasilać powstawanie trądziku. Również pacjenci chorzy na kamienie nerkowe powinni wiedzieć, że kakao to także źródło soli kwasu szczawiowego niewskazanego w ich diecie.

Jednak badania potwierdzają, że gorzka czekolada o obniżonej zawartości cukru:

  • Obniża ciśnienie tętnicze
  • Poprawia profil lipidowy krwi pomimo dużej zawartości tłuszczu
  • Zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału, zatoru, zakrzepów, a także cukrzycy!
  • Poprawia nastrój – o tym chyba każdy wie ?
  • Delikatnie pobudza układ nerwowy
  • Dostarcza spore ilości składników mineralnych, w tym cennego magnezu
  • Chroni przed chorobami nowotworowymi lepiej niż czerwone wino czy zielona herbata.

Najważniejsze jest zatem, aby jeść ją z umiarem i dbać o odpowiednią higienę jamy ustnej po jej spożyciu. Nie trzeba jednak się jej wystrzegać jak ognia. Najkorzystniej jest ją połączyć z produktami zdrowymi np. ciastem na bazie mąki pełnoziarnistej, świeżymi owocami czy pełnoziarnistym musli.

Przeczytaj inne nasze Artykuły:

Przepis na zakwas żytni. Jak zrobić zakwas żytni na chleb?
Jak upiec chleb bezglutenowy? Sprawdź nasz przepis!
Lekki chleb pszenny na zakwasie żytnim – jak go zrobić?
Orzechy brazylijskie – właściwości, kalorie KCAL
Orzechy włoskie – zdrowa przekąska
Co warto wiedzieć o chlebie? Sprawdź nasz blog o chlebie!
Suszone daktyle – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG
Suszone jabłka – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG
Suszone fig – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG
Pomelo – ogromny cytrus o wspaniałych właściwościach
Musli na odchudzanie – czy to dobry pomysł?
Miechunka Physalis – owoc o cudownych właściwościach
Popcorn nie tylko jako przekąska – jak zrobić popcorn w garnku
Granola czekoladowa – KCAL, skład i właściwości – przepisy
Pszenica w miodzie – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.