Jogurt naturalny – z czym jeść by był zdrowy i smaczny? Podpowiadamy!

Jogurt naturalny – z czym jeść by był zdrowy i smaczny? Podpowiadamy!

Osoby, które cenią sobie zdrowe odżywianie, często sięgają po jogurt naturalny. Produkt ten cechuje się wyjątkowymi właściwościami zdrowotnymi. Charakterystyczny, kwaskowaty smak niekoniecznie musi przypadać do gustu każdemu, ale ogromnym atutem jogurtu naturalnego jest to, że doskonale komponuje się on z wieloma innymi składnikami, dzięki czemu zyskuje on na wartości, nie tylko w kwestii smaku, ale też wartości odżywczych. Jakie składniki dodać do jogurtu naturalnego, aby zjedzenie takiego posiłku dało nam jeszcze więcej zdrowia? Sprawdź sam!

Czym jest jogurt naturalny

Jogurt naturalny jest efektem fermentacji mlekowej, czyli takiej, w której udział biorą bakterie kwasu mlekowego. W domowych warunkach fermentacja taka trwa do 12 godzin, przy czym wymaga ona odpowiednich warunków (na przykład temperatury) – bakterie kwasu mlekowego żywiąc się laktozą pochodzącą z mleka, rozwijają się tworząc kwas mlekowy i produkty poboczne. Powstały w ten sposób gęsty, biały płyn, najczęściej cechuje się kwaśnym smakiem i kremową konsystencją o różnym stopniu zagęszczenia.

Z czym jeść jogurt?

Jogurt jest produktem, który świetnie komponuje się z wieloma składnikami, możemy spożywać go zarówno na słono i słodko – oto kilka propozycji podania jogurtu naturalnego.

Jogurt naturalny z owocami (na słodko) – tutaj kombinacja łączenia składników jest ogromna, wiele owoców świetnie wpływa na smak i, co ważne, możemy przygotować zarówno jogurt jedno, jak i wieloowocowy. W takim jogurcie świetnie sprawdzą się na przykład truskawki, jagody, banany, borówki, itp. Dodatkowo możemy taki jogurt przygotować na trzy sposoby – z dużymi kawałkami owoców, ze zblendowanymi owocami (w formie koktajlu), jak i pół na pół. Należy jednak pamiętać, że nie każdy owoc w połączeniu z jogurtem da nam pożądany efekt – istnieją owoce, które w kontakcie z nabiałem wchodzą w reakcje, w wyniku których powstają szkodliwe dla smaku związki chemiczne, pod których wpływem jogurt staje się gorzki – przykładem takich owoców może być kiwi lub ananas.

Jogurt naturalny jako sos (na słono) – chyba najpopularniejsza wersja takiego sosu, to sos czosnkowy. Jogurt w połączeniu z solą, pieprzem i przepuszczonym przez praskę czosnkiem to bardzo dobry, cechujący się intensywnym smakiem i wyjątkowymi właściwościami zdrowotnymi dodatek do innych dań, świetnie smakuje na przykład z warzywami. Oczywiście śmiało możemy użyć także innych składników, mogą to być musztarda, oliwa, sok z cytryny, natka pietruszki, szczypiorek itp. – warto w tej kwestii szukać własnych smaków.

Jogurt naturalny jako dodatek do sałatek lub mizerii (na słono) – tutaj nie trzeba się rozpisywać, bo jogurt jest doskonałym kompanem właśnie w sałatkach i mizeriach. Szczególnie jeśli chodzi o te drugie, może on śmiało zastępować śmietanę – mniejsza ilość tłuszczów na pewno pozytywnie wpłynie na nasz organizm.

Jogurt jako element owsianki (na słodko) – owsianka to danie, które cieszy się ogromną popularnością, zarówno przez swoje walory smakowe, jak i zdrowotne. Mieszanka płatków owsianych, owoców i orzechów sama w sobie ma masę cennych wartości odżywczych, w tym idealnie zbalansowane makroelementy, takie jak tłuszcze, węglowodany, białko i błonnik – dodanie jogurtu pozwoli wdrożyć w tę niemal idealną mieszankę kolejny ważny element, czyli wcześniej wspomniane bakterie kwasu mlekowego.

Jogurt naturalny z twarogiem (na słono lub słodko) – jeśli jeszcze nie próbowałeś, powinieneś to zrobić! Jogurt naturalny połącz z twarogiem i w zależności od swoich preferencji dodaj owoce (możesz także dodać ksylitolu lub erytrytlu) lub sól i pieprz z warzywami (ogórek pokrojony w talarki, starta rzodkiewka, szczypiorek, cebula pokrojona w kostkę itp.). Taka kombinacja ma wiele cennych wartości odżywczych płynących między innymi z warzyw/owoców. Dodatkowo przez dużą zawartość białka świetnie sprawdzi się jako posiłek dla osób trenujących na siłowni.

Jogurt może być również elementem wielu innych dań, na przykład wypieków, chłodników, sernika na zimno itp.

Dlaczego warto jeść jogurt?

Ze względu swoje wyjątkowe właściwości, warto włączyć jogurt naturalny jako stały element diety, bo poza wszystkimi wartościami odżywczymi zawartymi w mleku (wykluczając laktozę), jogurt naturalny posiada także własne, dodatkowe – mowa tu o wspominanych wcześniej bakteriach jogurtowych. Wykonują one nieocenioną pracę w naszych jelitach, bo na przykład przejmują środowisko, ograniczając przy tym rozwój innych (niekorzystnych) bakterii, grzybów, wirusów. Poza tym wspomagają pracę jelit, proces trawienia i wiele innych.

Jedną z cech jogurtu naturalnego, na którą warto zwrócić uwagę, są łatwo przyswajalne białko, wapń i witaminy, na przykład witamina C i te z grupy B.

Poza tym jogurt naturalny mogą spożywać osoby cierpiące na choroby związane z nietolerancją laktozy – za sprawą fermentacji mlekowej ten cukier zostaje wykorzystany przez bakterie kwasu mlekowego, przez co w gotowym produkcie laktozy znajduje się na tyle mało, że jej ilość nie powinna wpłynąć na zdrowie takich osób.

Włączenie jogurtu naturalnego do swojej diety w dłuższym terminie może przynieść wiele korzyści – niektóre badania wykazują, że na dłuższą metę jogurt naturalny jako element codziennej diety może przyczyniać się na przykład do poprawy odporności, a także zmniejszyć ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów.

Zdrowie w kwaśnym kremie!

Jogurt naturalny to jedna z najlepszych opcji, które możemy włączyć do swojej diety (o ile nie ma ku temu przeciwwskazań). Warto spożywać go codziennie, niezależnie od pory dnia. Jego wyjątkowe właściwości mają pozytywny wpływ na nasz organizm. Daje uczucie sytości na wiele godzin i doskonale łączy się z innymi składnikami. Co ważne, przygotowanie jogurtu w domowych warunkach jest bardzo proste, dlatego zachęcamy, aby ten przysmak spróbować przygotować w domu własnymi siłami!

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Pralinki z liofilizowanymi malinami
Kulki mocy idealne przed treningiem
Mąka pszenna typu 1850 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Orzechowe musli z daktylami i masłem orzechowym
Co jest lepsze dla zdrowia: płatki owsiane czy jaglane? Które zdrowsze?
Co to jest zakwas i jak zrobić chleb na zakwasie?
Babeczki owsiane z ciasteczkami oreo
Erytrytol – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny. Co to jest erytrytol?
Nasiona chia – zdrowotne właściwości
Chipsy kokosowe – właściwości i kalorie. Z czym je jeść?
Babeczki proteinowe z owocami
Chleb na suchym zakwasie i drożdżach – dlaczego warto i jak go zrobić
Mąka konopna – bezglutenowa alternatywa mąki zbożowej
Popcorn nie tylko jako przekąska – jak zrobić popcorn w garnku
Błonnikowe Musli – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Prebiotyczny błonnik i jego tajemnice
Musli na odchudzanie – czy to dobry pomysł?
Dlaczego warto pamiętać o olejach?
Komosa ryżowa – jak ugotować i jakie ma właściwości? Przygotuj komosę ryżową w domu
Najlepsza owsianka na wodzie – przepis i porady jak ją urozmaicać!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.