Jogurt – jakie ma właściwości odżywcze?

Jogurt – jakie ma właściwości odżywcze?

Słowo jogurt pochodzi z języka tureckiego i oznacza: gęsty, ścięty. Gdzie go wymyślono nie wiadomo, bo zdania są podzielone. Kiedyś odstawiano po prostu mleko czekając aż sfermentuje pod wpływem lokalnie występujących bakterii.

Dzisiaj jogurt produkuje się z mleka po pierwsze zagęszczonego, po drugie pasteryzowanego, do którego dorzuca się  bakterie, które fermentując zmieniają jego smak i właściwości. Mleko można zagęścić poprzez odparowanie wody, ale międzynarodowy Kodeks Żywności, dopuszcza także zagęszczanie przez dosypanie mleka w proszku lub białek z mleka. I wielu producentów tak robi. Po co jeszcze? Dla większej gęstości, bardziej kremowej konsystencji, no i żeby nie zrazić konsumenta widokiem naturalnej serwatki, bo jeszcze gotów pomyśleć, że jogurt zepsuty. A to właśnie serwatka w jogurcie świadczy o tym, że jest on robiony tradycyjnie i że jest zdrowy! A jest!

Jogurt jest bogatym źródłem witaminy A i B, a także fosforu, jodu, i cynku. Ale przede wszystkim jest doskonałym źródłem wapnia. Małe opakowanie jogurtu (150 g) zawiera 260 mg wapnia, czyli 1/4 dziennego zapotrzebowania. Jogurt ma też dużo potasu – 300 mg, magnezu 25,5. I ma też więcej białka niż mleko: jogurt – 4,5 g, mleko – 3,3 g.
Jogurt to dobra alternatywa dla osób z nietolerancją laktozy – cukru mlecznego. Po pierwsze laktoza jest w jogurcie już częściowo strawiona przez bakterie, a po drugie jogurt zawiera enzym laktazę, którego brakuje osobom z nietolerancją laktozy.

Dowiedziono, że jogurt ma dobroczynny wpływ na:

  • Układ pokarmowy: wspomaga trawienie, zapobiega zaparciom, obniża ryzyko wystąpienia raka jelita grubego, pomaga na zatrucia pokarmowe;
  • Na układ krwionośny, bo obniża poziom cholesterolu i reguluje ciśnienie tętnicze;
  • Na układ moczowo-płciowy – łagodzi zapalenia pęcherza, przeciwdziała grzybicom i redukuje napięcie przedmiesiączkowe;
  • Aa także stymuluje układ odpornościowy i przeciwdziała osteoporozie.

A wszystko to dzięki bakteriom w nim zawartym.

Dwa gatunki, bez których nie ma mowy o jogurcie, to Lactobacillus delbrueckii ssp. bulgaricus  i Streptococcus thermophilus. Obie bakterie rozkładają cukier i wytwarzają kwas mlekowy, któremu jogurt zawdzięcza kwaskowaty smak, a także niewielkie ilości dwutlenku węgla, który nadaje jogurtowi puszystość.

Przeczytaj inne nasze Artykuły:

Śniadanie – pierwszy krok do odchudzania
FIT szarlotka z kruszonką
Proteinowe muffinki owsiane
Śniadanie o niskim indeksie glikemiczny? Nie zapomnij o tych produktach!
Mąka z płaskurki – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Mąka ryżowa – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Granola według przepisu Ewy Chodakowskiej
Len złocisty – jak go spożywać i jakie ma właściwości?
Mąka żytnia typu 2000 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Zdrowy omlet owsiany FIT
Błonnik pokarmowy – szczotka naszego organizmu
Suszone kiwi – bomba witaminowa
Mąka pszenna tortowa typu 450 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Mąka pszenna typu 500 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Mąka orkiszowa typu 700 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.