Siemię lniane – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze

Jelita – tu zaczyna się zdrowie człowieka

Jelita w naszym ciele to łączna powierzchnia porównywalna z boiskiem piłkarskim. Dzieje się tak dlatego, że liczne wypustki, kosmki będące miejscem wchłaniania składników odżywczych z przewodu pokarmowego do krwi potrzebują dużej powierzchni, aby się prawidłowo przedostać do krwioobiegu. Jeśli z jakiś powodów wchłanialność jest gorsza to my odczuwać to możemy w postaci alergii pokarmowych, przewlekłego zmęczenia czy przykładowo migren. Dlatego tez warto zadbać o swoje jelita. Jak?

Jelita – tu zaczyna się zdrowie człowieka

Jedzmy błonnik pokarmowy i pijmy dużo wody. To właśnie błonnik powoduje czyszczenie jelit z resztek, toksyn czy złogów kałowych. Dzięki odpowiedniej podaży błonnika z codzienną dietą, a także odpowiedniej ilości płynów mamy szanse zwiększyć tzw. ruchy robaczkowe jelit, zwiększa się także masa kałowa, a wszystko to prowadzi do lepszego oczyszczania się. Suplementy diety np. bogate w błonnik pokarmowe czy nieprzyjemne lewatywy nie zawsze są skuteczne, a czasami mogą być nawet niebezpieczne.

Naturalny błonnik pokarmowy znajdziemy w pełnoziarnistych płatkach zbożowych, pieczywie razowym, brązowym makaronie, ryżu czy po prostu w warzywach i owocach.

  • Ruszajmy się. Dzięki temu mięśnie brzucha powodują naturalny masaż jelit, co także sprzyja zwiększaniu się ruchów robaczkowych.
  • Jedzmy fermentowane produkty mleczne. Dzięki temu dostarczamy dobrych bakterii jogurtowych, które zasiedlają jelita eliminując tym samym rozrost bakterii patogennych. Można także wspomagać się przyjmowanie suplementów diety z bakteriami probiotycznymi.
  • Unikajmy białej mąki, tłuszczów zwierzęcych, a także cukru i alkoholu. Te składniki diety wpływają pozytywnie na rozrost drobnoustrojów patogennych, a także na powstawanie związków toksycznych będących ważnym czynnikiem rozwoju komórek nowotworowych. Ponadto niezdrowa żywność zapycha kosmki jelitowe powodując gorszą wchłanialność składników odżywczych, a przez to już krótka droga do anemii, obniżonej odporności organizmu czy innych popularnych dolegliwości i chorób.
  • Rzućmy palenie (lub przynajmniej ograniczmy ich palenie). Badania dowiodły, że stan zdrowia jelit jest ściśle związany z liczbą wypalanych papierosów.

Pierwszymi objawami, że nasze jelita nie pracują jak powinny to z reguły: zaparcia, bolesne wypróżnienia, nadwaga i otyłość, a także przewlekła skłonność do alergii, obniżona odporność organizmu i wiele innych.

Mówiąc o jelitach nie sposób nie wspomnieć, że w ostatnich czasach zaobserwowano znaczący wzrost zachorowalności na nowotwory jelita grubego. Tymczasem – jak pokazują badania aż 80% czynników prowadzących do choroby można eliminować stosując zdrową dietę. Ważne są też regularne badania profilaktyczne, które umożliwiają szybkie wykrywanie zmian w obrębie jelit i ich skuteczne leczenie.

Skoro aż 80% przypadków rakowi jelita można zapobiegać – na co czekać? Zadbajmy o nasze wewnętrzne boisko piłkarskie już teraz.

Przeczytaj inne nasze Artykuły:

Domowe musli. Jak zrobić najlepsze
Co jest lepsze dla zdrowia: płatki orkiszowe czy owsiane?
Co jest lepsze dla zdrowia: płatki owsiane czy jaglane? Które zdrowsze?
Erytrytol – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny. Co to jest erytrytol?
Mąka z tapioki – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Mąka kukurydziana – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Mąka żytnia typu 720 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Liofilizacja żywności – co to jest? Dowiedz się jak działa
Cynamon – przyprawa o cudownych właściwościach?
Muffiny orzechowe z płatkami owsianymi
Komosa ryżowa – jak ugotować i jakie ma właściwości? Przygotuj komosę ryżową w domu
Wiosenne odchudzanie – kiedy zacząć, aby zdążyć przed urlopem na plaży?
Mango – wartości, kalorie KCAL, witaminy, indeks glikemiczny IG
Domowe crunchy smakuje najlepiej
Orzechy trudny do zgryzienia? Jakie orzechy są najlepsze?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.