Jaka owsianka jest najzdrowsza? Nasze propozycje na nocną owsiankę

Jaka owsianka jest najzdrowsza? Nasze propozycje na nocną owsiankę

Owsianka to posiłek znany i ceniony od wielu lat – nasze babcie przygotowywały je naszym rodzicom, nasi rodzice przygotowywali je nam i dobrze by było, gdybyśmy my przygotowywali je naszym dzieciom, ponieważ – co zostało wielokrotnie udowodnione badaniami naukowymi – owsianka, a konkretniej płatki owsiane, to jedno z najzdrowszych pożywień, jakie może znaleźć się w naszej diecie. Owsiankę możemy przygotować na wiele sposobów – gotując w rondelku na mleku lub wodzie, piekąc w piekarniku itp. Jednak każda z tych opcji każe nam poddawać płatki owsiane (a często też inne dodatki) obróbce termicznej, która może sprawić, że stracą one niektóre swoje właściwości. Na szczęście istnieje na to sposób – przygotowując „nocną owsiankę”, nie stosujesz żadnej obróbki cieplnej, a co za tym idzie, nie traci ona żadnych wartości odżywczych. Właśnie taka owsianka cechuje się najlepszymi właściwościami zdrowotnymi.

Czym jest nocna owsianka?

Nocna owsianka to potoczna nazwa na owsiankę, którą przygotowujemy bez obróbki termicznej. Najprościej mówiąc płatki owsiane na kilka godzin zalewamy płynem (na przykład wodą lub mlekiem) – w tym czasie płatki nasiąkają płynem, przez co stają się miękkie i łatwe do spożycia. Oczywiście nocna owsianka to nie tylko płatki owsiane. To także masa innych dodatków, które możesz użyć według własnych potrzeb!

Nocną owsiankę najlepiej jest przygotowywać w słoiku, układając warstwy z poszczególnych elementów – można do jej przygotowania użyć wody, mleka, jogurtu, owoców świeżych, jak i suszonych, różnego rodzaju nasion, pestek itp.

Dlaczego nocna owsianka jest najzdrowsza?

Płatki owsiane to prawdziwy skarb w naszym jadłospisie – zawierają w sobie wiele cennych składników odżywczych, na przykład węglowodany (70%) cechujące się niskim indeksem glikemicznym, czyli takie, które nasz organizm wchłania powoli, nie powodując nagłych skoków glukozy we krwi. Są też bogate w cenny błonnik pokarmowy (7%), który wspomaga pracę naszych jelit. Poza tym płatki owsiane zawierają w sobie około 7% tłuszczy i 12% białka, co w połączeniu z masą witamin i minerałów sprawia, że ten łatwo dostępny produkt jest sam w sobie idealnie zbalansowany, a w połączeniu ze świeżymi owocami, orzechami i innymi dodatkami, które użyjemy w naszej owsiance, daje nam prawdziwy, pełnowartościowy posiłek w kilka minut!

Wszystko to sprawia, że miska owsianki zjedzonej na śniadanie da nam energię na resztę dnia i pobudzi układ trawienny, co wpłynie pozytywnie również na nasze samopoczucie.

Trzeba zaznaczyć, że brak obróbki termicznej wpływa pozytywnie na naszą owsiankę – dzięki temu nie tracimy wielu składników odżywczych tej potrawy (na przykład niektórych witamin i aminokwasów). Właśnie dlatego owsianka przygotowana w taki sposób cechuje się najlepszymi parametrami zdrowotnymi!

Jakie płatki owsiane wybrać?

W sklepach możesz spotkać trzy rodzaje płatków owsianych – płatki owsiane zwykłe, płatki owsiane górskie, jak i płatki owsiane błyskawiczne. Płatki zwykłe są największe, zawierają najwięcej minerałów i witamin, ale jednocześnie są najtwardsze. Płatki górskie są nieco mniejsze i mniej twarde, ale zawierają przy tym nieco mniej witamin i minerałów. Płatki owsiane błyskawiczne są najmniejsze i najmiększe, przez co zalecane są dzieciom i osobom starszym, ale z wszystkich trzech dostępnych wersji zawierają najmniej witamin i minerałów. Jednak bez obaw – różnice te nie są duże i to, że zdecydujesz się na płatki owsiane błyskawiczne nie oznacza, że twój organizm straci, bo płatki błyskawiczne wciąż dostarczają naszemu organizmowi bardzo dużo cennych składników, których ciężko szukać w innych produktach!

Jakie dodatki do nocnej owsianki?

Oczywiście wartości odżywcze to nie wszystko, bo innym czynnikiem, którym będziemy kierować się podczas przygotowywania takiej owsianki, to jej smak. Jednak tutaj pojawia się kolejna „super moc” płatków owsianych, czyli fakt, że świetnie komponują się one z wieloma produktami – zarówno na słono (na przykład jako element panierki) i na słodko, na przykład z owocami świeżymi, mrożonymi, suszonymi czy też liofilizowanymi, nasionami, kakao, mlekiem, jogurtem itp.

Pamiętaj, że w nocnej owsiance płatki powinny znajdować się na dnie słoika i być zalane płynem (na przykład mlekiem sojowym, jogurtem itp.) – chodzi o to, że płatki muszą nabrać w swoje struktury wody. Dopiero wtedy stają się miękkie i gotowe do spożycia.

Przepisy na nocne owsianki

  • płatki owsiane, jogurt naturalny zblendowany z ananasem, nasiona chia, gorzka czekolada pokrojona na małe kawałki
  • płatki owsiane, jogurt naturalny zblendowany z bananem, nasiona chia, masło orzechowe
  • płatki owsiane, banan zblendowany z mango i mlekiem sojowym
  • płatki owsiane, mleko, nasiona chia, banan pokrojony w plastry, gorzka czekolada posiekana na mniejsze kawałki, posiekane orzechy nerkowca

Królowa owsianek!

Mimo że owsianka zawsze jest pożywnym, smacznym pożywieniem, to trzeba pamiętać, że owsianka owsiance nierówna – owsianka przygotowana w ten sposób cechuje się najlepszymi walorami zdrowotnymi, ma najwięcej cennych witamin i minerałów, które nasz organizm potrzebuje do codziennej pracy. Wystarczy poświęcić kilka chwil wieczorem, a rano twój organizm podziękuje Ci pozytywną energią przez resztę dnia!

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Owoce liofilizowane – jak je wykorzystać?
Jak przekonać dziecko do jedzenia musli?
Pieczenie chleba – wskazówki i popularne błędy
Czerwona herbata na odchudzanie
Mrożona kawa – prosty przepis
Napoje bezmleczne — dlaczego warto je pić?
Pieczywo jasne czy ciemne — co wybrać?
Jaka herbata jest najzdrowsza?
Bakalie – które są najzdrowsze?
Czy pieczywo tuczy?
Jak obniżyć cholesterol? Zmień dietę!
Pyszny piernik z miodem. Przepis babci.
Jak parzyć zieloną herbatę?
Nasiona na odchudzanie – co wybrać?
Nasiona Chia – jak je jeść?
Słodkie przekąski z miodem
Owsianka na mleku czy wodzie?
Jakie napoje pić podczas upałów?
Czy liofilizacja jest lepsza od suszenia?
Pożywna owsianka do pracy w kilka minut? Sprawdź jak ją przygotować!

Dodaj komentarz