Płatki owsiane – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG i wartości odżywcze

Jak zrobić owsiankę? Owsianka na kilka sposobów!

Popularna owsianka, która powstaje za sprawą połączenia płatków owsianych z innymi składnikami, najczęściej wodą/mlekiem, owocami i różnymi rodzajami orzechów, to idealny posiłek na śniadanie. Poza cennymi węglowodanami i błonnikiem, płynącymi właśnie z płatków owsianych, owsianka zawiera w sobie masę cennych witamin, minerałów, a także białka. Owsiankę można przygotować na wiele sposobów, a każdy z nich da nam nieco inne efekty, jednak za każdym razem mamy do czynienia ze smacznym i zdrowym posiłkiem! Sprawdź jak zrobić owsiankę na różne sposoby!

Jak zrobić nocną owsiankę

Nocna owsianka to jedna z najzdrowszych form owsianki, którą możemy przygotować w domu. To przez fakt, że taka owsianka nie zostaje poddana żadnej obróbce termicznej — jej przygotowanie polega na zalaniu płatków owsianych mlekiem, wodą lub jogurtem, a następnie pozostawienie takiej owsianki na noc w lodówce. Po kilku godzinach płatki owsiane nasiąkają płynem, przez co stają się miękkie i gotowe do spożycia. Oczywiście jest to bardzo uproszczony schemat przygotowania takiej owsianki, bo warto dodać do niej również owoce i orzechy. Możemy na przykład zblendować liofilizowanego banana (lub surowego) z mlekiem, pokroić orzechy nerkowca na małe kawałki. Płatki owsiane zalać mlekiem z liofilizowanym bananem, dodać orzechy i całość wymieszać. Na powierzchni wymieszanych składników ułożyć banana liofilizowanego w plasterkach (lub surowego  pokrojonego w plastry) i całość posypać wiórkami kokosa. Tak zrobiona nocna owsianka po kilku godzinach w lodówce będzie nadawać się do spożycia.

Jak zrobić pieczoną owsiankę

Przygotowanie pieczonej owsianki powinno zająć do 30 minut. Oczywiście trzeba do tego doliczyć czas, który spędzi ona w piekarniku. Do przygotowania takiej owsianki potrzebne będą płatki owsiane, mleko, owoce, które chcemy w niej zawrzeć i dodatek słodzący (na przykład miód). Możemy także użyć proszku do pieczenia. Wszystkie składniki należy połączyć w odpowiednich proporcjach, a następnie wstawić do piekarnika na około 20-40 minut w temperaturze 180-200°C — w zależności od użytych składników. Przepis na pieczoną owsiankę znajdziesz w innym naszym artykule.

Pieczona owsianka, ze względu na fakt, że poddajemy ją obróbce termicznej, ma nieco słabsze właściwości zdrowotne, niż nocna owsianka, jednak mimo to, wciąż jest pełnowartościowym i przede wszystkim zdrowym posiłkiem!

Jak zrobić gotowaną owsiankę

Gotowana owsianka, podobnie, jak pieczona, wykazuje nieco słabsze właściwości niż owsianka nocna, ale mimo to jest wciąż pełnowartościowym i zdrowym posiłkiem.

By przygotować gotowaną owsiankę, należy zagotować odpowiednią ilość mleka lub wody. Do wrzącego płynu dodajemy płatki owsiane, i — w zależności od tego, jakiego rodzaju płatki użyjemy — gotujemy od 5 do 10 minut (5 minut płatki błyskawiczne, 8-10 minut płatki owsiane górskie lub zwykłe). Po upływie tego czasu płatki zdejmujemy z palnika, przelewamy do miseczki i dodajemy ulubione owoce i orzechy. Możemy dodać do niej na przykład starte jabłko, cynamon i posiekane orzechy nerkowca.

Jakie płatki owsiane wybrać?

Płatki owsiane, które możemy znaleźć w sklepie, dzielą się na trzy rodzaje — błyskawiczne, górskie i zwykłe. Różnią się one wielkością, twardością, ale też właściwościami odżywczymi.

Płatki błyskawiczne są najmniejsze i najmiększe, ale przez to cechują się nieco słabszymi właściwościami — mniej witamin i minerałów. Zalecane są osobom starszym, jak i dzieciom. Płatki górskie i zwykłe są twardsze i większe, ale zawierają też więcej cennych witamin i minerałów. Należy je także dłużej gotować. Zaleca się je osobom dorosłym ze zdrowym uzębieniem.

Sprawdź które płatki owsiane są najlepsze.

Dlaczego warto jeść owsiankę?

Owsianka wykazuje bardzo dobre właściwości zdrowotne. To w dużej mierze przez płatki owsiane, które są elementem żywności funkcjonalnej, czyli takiej, której zdrowotne działanie zostało potwierdzone badaniami naukowymi już wiele razy. To za sprawą beta-glukanów, czyli rozpuszczalnej części błonnika pokarmowego, której ciężko szukać w innych produktach.

Poza tym płatki owsiane są dobrym źródłem energii, czyli węglowodanów. Co ciekawe, węglowodany, które dają nam płatki owsiane, rozkładają się w naszym organizmie w dłuższym czasie, przez co dają energię na dłużej, nie powodując przy tym znacznych skoków stężenia glukozy we krwi.

Płatki owsiane są również źródłem białka, w mniejszym stopniu tłuszczów, ale i witamin i minerałów. W połączeniu z innymi składnikami, czyli suszonymi, świeżymi, lub liofilizowanymi owocami (które również są najczęściej dobrym źródłem witamin i minerałów), orzechami (źródło witamin, minerałów, zdrowych tłuszczów i białka), owsianka stanowi zdrowy i pożywny posiłek, którym warto wspomóc swój organizm od samego rana.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Dieta owsiankowa – efekty, zasady i przepis na owsiankę
Płatki owsiane czy jaglane – które zdrowsze?
Płatki owsiane czy musli? Co wybrać, by zjeść zdrowe śniadanie?
Płatki owsiane czy jęczmienne — które dają nam więcej korzyści?
Płatki owsiane czy otręby pszenne – co jest lepsze dla naszego zdrowia?
Alergia na pieczywo – jak ją rozpoznać?
Wiśnia- właściwości odżywcze, indeks glikemiczny IG
Co jest lepsze dla naszego zdrowia — płatki owsiane czy otręby owsiane
Płatki owsiane czy otręby żytnie – co daje nam więcej korzyści
Płatki owsiane czy żytnie? Spożywanie których daje więcej korzyści?
Kawa ziarnista, czy mielona? Która jest lepsza?
Szczupła sylwetka z musli i owsianką
Mąka do pieczenia chleba – jaką wybrać?
Top 10 faktów o musli
5 powodów dla których warto piec chleb w domu
Domowy jogurt z owocami
Herbaty i zioła idealne na lato
Domowy chleb – najlepszy przepis
Jogurt naturalny – zrób to sam!
Gofry owsiane – prosty przepis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.