Jak wybra膰 najlepsze musli? Doradzamy

Jak wybra膰 najlepsze musli? Doradzamy!

Musli to popularna przek膮ska, kt贸r膮 najch臋tniej spo偶ywamy na pierwsze lub drugie 艣niadanie. Najpopularniejsze jest jedzenie go z dodatkiem mleka/ jogurtu i 艣wie偶ych owoc贸w. Wspomnian膮 popularno艣膰 mieszanka p艂atk贸w zbo偶owych, suszonych owoc贸w i orzech贸w zdoby艂a przede wszystkim za spraw膮 swojego wyj膮tkowego smaku, jak i warto艣ci od偶ywczych, kt贸re dostarcza naszemu organizmowi, bowiem poza tym, 偶e da nam du偶o energii przez wiele godzin, to stanowi bogate 藕r贸d艂o wielu minera艂贸w i witamin. Taka mieszanka mo偶e pom贸c nam r贸wnie偶 w zrzuceniu zb臋dnych kilogram贸w. Nale偶y jednak uwa偶a膰, poniewa偶 cz臋sto okazuje si臋, 偶e nasze ulubione musli mo偶e przynie艣膰 nam wi臋cej wi臋cej szk贸d, ni偶 po偶ytku. Jakie musli jest najlepsze? Jak dobra膰 musli, aby dawa艂o jak najwi臋cej korzy艣ci dla naszego organizmu?

Jakie musli jest najlepsze?

Najlepsze musli to takie, kt贸rego sk艂adniki i ich proporcje dobierzesz sobie sam. Dlaczego? Dlatego, 偶e wtedy tylko ty jeste艣 kreatorem swojego musli 鈥 mo偶esz wyliczy膰 idealne proporcje, by uzyska膰 jak najkorzystniejsze dla siebie smaki, i zadowalaj膮c膮 ilo艣膰 kalorii, warto艣ci od偶ywczych, a wraz z biegiem czasu, mo偶esz spr贸bowa膰 dobra膰 niemal idealne proporcje nawet pod wzgl臋dem mikrosk艂adnik贸w.

W sk艂ad przeci臋tnego musli zawsze wchodz膮 p艂atki zbo偶owe (owsiane, j臋czmienne, 偶ytnie lub orkiszowe), orzechy i suszone owoce. Ka偶dy z tych sk艂adnik贸w dostarcza nam 鈥 poza cennymi makrosk艂adnikami (w臋glowodany, bia艂ka i t艂uszcze) 鈥 wiele witamin, minera艂贸w i innych cennych element贸w diety.

Na przyk艂ad p艂atki zbo偶owe, kt贸re uwa偶ane s膮 za jedne z najzdrowszych produkt贸w dost臋pnych na rynkach 艣wiatowych, maj膮 w sobie ogromne pok艂ady witamin i minera艂贸w. Dostarczaj膮 te偶 sporo w臋glowodan贸w, charakteryzuj膮cych si臋 niskim indeksem glikemicznym. Oznacza to, 偶e organizm przyswaja je powoli, a co za tym idzie, energia, kt贸r膮 przekazuj膮 nam p艂atki rozk艂adana jest stopniowo, przez d艂ugi czas. Jednak nie to jest najbardziej cenionym elementem p艂atk贸w zbo偶owych. S膮 one wyposa偶one w du偶e ilo艣ci b艂onnika, jednak b艂onnik ten wyr贸偶nia si臋 zawarto艣ci膮 beta-glukan. Beta-glukan, to sk艂adnik zdolnej do rozpuszczenia si臋 cz臋艣ci b艂onnika pokarmowego, oraz jeden z element贸w tak zwanej 偶ywno艣ci funkcjonalnej, o kt贸rej pisali艣my w jednym z wcze艣niejszych artyku艂贸w. 呕ywno艣膰 funkcjonalna to zesp贸艂 produkt贸w o udowodnionym prozdrowotnym wp艂ywie na organizm cz艂owieka. Beta-glukan na nasz organizm mo偶e wp艂ywa膰 na wiele sposob贸w. Potrafi na przyk艂ad obni偶y膰 poziom cholesterolu i cukru we krwi, zapobiega膰 nowotworom jelita grubego, wspomaga膰 odchudzanie itp. Oczywi艣cie p艂atki zbo偶owe s膮 sk艂adnikiem ka偶dego musli, dlatego nie powinno ich r贸wnie偶 zabrakn膮膰 w najlepszym musli dla Ciebie.

Orzechy z kolei s膮 dobrym 藕r贸d艂em bia艂ka, ale 鈥 co wa偶niejsze 鈥 bezcennych wielonienasyconych kwas贸w t艂uszczowych, kt贸re 鈥 podobnie jak w przypadku beta-glukanu 鈥 przynosz膮 ogrom korzy艣ci dla organizmu. Za dawk臋 takich kwas贸w t艂uszczowych szczeg贸lnie wdzi臋czny b臋dzie tw贸j m贸zg, poniewa偶 udowodniony jest ich korzystny wp艂yw na w艂a艣nie ten organ. Dodatkowo orzechy wskazane s膮 dla os贸b na diecie wega艅skiej, w艂a艣nie ze wzgl臋du na bia艂ko.

Je艣li chodzi o owoce, to mo偶na powiedzie膰, 偶e s膮 jednocze艣nie najmocniejszym, jak i najs艂abszym punktem, je艣li chodzi o wyb贸r jakiegokolwiek musli. Dlaczego? Mocna strona suszonych owoc贸w (poza dostarczaniem cennych witamin i minera艂贸w) jest taka, 偶e pozytywnie wp艂ywaj膮 one na smak musli. I w艂a艣nie z tym smakiem wi膮偶e si臋 r贸wnie偶 najwi臋ksza wada suszonych owoc贸w, czyli cukier. Nie oszukujmy si臋 鈥 wi臋kszo艣膰 z nas uwielbia s艂odki smak rozp艂ywaj膮cy si臋 w naszych ustach. Cukier uwalnia endorfiny w naszym m贸zgu, przez co jeste艣my szcz臋艣liwsi. Jednak po nag艂ym wybuchu energii nast臋puje mocny jej spadek, co za tym idzie 鈥 zm臋czenie.
Mimo to 鈥 nie ma co demonizowa膰 suszonych owoc贸w. Pami臋tajmy, 偶e b臋d膮 one stanowi膰 niewielki procent ca艂o艣ci, a wi臋kszo艣膰 w臋glowodan贸w zawartych w musli to w臋glowodany pochodz膮ce z p艂atk贸w zbo偶owych, a te, jak wcze艣niej wspomnieli艣my 鈥 cechuj膮 si臋 niskim IG.

Aby u艂o偶y膰 najlepsze musli dla siebie, powiniene艣 kierowa膰 si臋 przede wszystkim swoim smakiem. Najwa偶niejsza funkcja najlepiej dobranego dla Ciebie musli jest taka, 偶e takie musli musi Ci smakowa膰. Je艣li Ci nie smakuje, a jedzenie go polega na wpychaniu do buzi na si艂臋, to taki posi艂ek staje si臋 m臋czarni膮

Powiniene艣 tak偶e zwr贸ci膰 uwag臋 na dostarczane przez twoje musli makroelementy 鈥 tutaj szczeg贸ln膮 uwag臋 powiniene艣 zwr贸ci膰 na cukier, o kt贸rym wi臋cej w dalszej cz臋艣ci tekstu. Je艣li zale偶y Ci na jak najbardziej zbilansowanym dla twojego organizmu musli, mo偶esz wyliczy膰 tak偶e najbardziej optymaln膮 ilo艣膰 mikroelement贸w.

Co mo偶esz dorzuci膰 do musli, aby zwi臋kszy膰 jego zdrowotne w艂a艣ciwo艣ci? Pami臋tajmy, 偶e je艣li chodzi o musli, nie powinni艣my zamyka膰 si臋 jedynie na wy偶ej wymienione sk艂adniki. Tworzenie w艂asnego musli daje ogromne mo偶liwo艣ci. Trzy g艂贸wne elementy s膮 podstaw膮 ka偶dego musli, jednak najlepsze musli powinno zawiera膰 najwi臋cej zr贸偶nicowanych sk艂adnik贸w, dlatego dodaj do niego na przyk艂ad siemi臋 lniane, migda艂y, r贸偶ne pestki, nasiona s艂onecznika, nasiona chia, itp.

Czego unika膰 w musli?

Najwi臋ksz膮 zmor膮 musli, a szczeg贸lnie tego sklepowego jest czekolada. Owszem 鈥 zawiera ona cenne t艂uszcze (podobnie, jak w przypadku orzech贸w), jednak nie zapominajmy o tym, 偶e czekolada dostarcza nam ogromn膮 ilo艣膰 cukr贸w prostych i jako sk艂adnik musli bardzo mocno podbije jego zawarto艣膰 na 100 gram. Staraj si臋 nigdy nie dodawa膰 czekolady do tworzonego przez siebie najlepszego musli. Je艣li jednak nie potrafisz odm贸wi膰 sobie tego sk艂adnika, postaraj si臋 jak najbardziej ograniczy膰 jego ilo艣膰.

Jakie sklepowe musli najlepsze?

Je艣li b臋dziesz zmuszony do zakupu musli w sklepie, to zr贸b to m膮drze. Nie ka偶de sklepowe musli musi by膰 z艂e, jednak znalezienie sensownego musli na p贸艂kach sklepowych mo偶e zaj膮膰 nam sporo czasu.

Aby znale藕膰 najlepsze musli dla siebie, najpierw sp贸jrz na etykiet臋 opakowania. Najlepsze musli ze sklepu nie powinno zawiera膰 w sobie wi臋cej ni偶 10 gram cukru. Musli, kt贸re ma wi臋cej, ni偶 15 gram cukru na 100 gram produktu mo偶e z czasem przynie艣膰 wi臋cej szk贸d, ni偶 po偶ytku (chocia偶 wszystko zale偶y od tego, w jakich ilo艣ciach b臋dziemy go spo偶ywa膰).

Dodatkowo zwr贸膰 uwag臋 na sk艂ad 鈥 ka偶de musli, w kt贸rego sk艂adzie wymieniono fraz臋 鈥瀞yrop鈥, 鈥瀋ukier鈥, lub s艂abo nam znane 鈥瀍kstrydat鈥 (zbo偶owa papka, cz臋sto s艂odzona dla smaku) 鈥 nie powinno znale藕膰 si臋 w naszym koszyku. Spr贸buj unika膰 te偶 emulgator贸w, aromat贸w, t艂uszcz贸w r贸偶nego rodzaju, regulator贸w kwasowo艣ci itp. Postaraj si臋 znale藕膰 musli, kt贸rego sk艂ad to g艂贸wnie produkty pochodzenia naturalnego.

Warto te偶 zwr贸ci膰 uwag臋 na ilo艣膰 rodzaj贸w p艂atk贸w zbo偶owych w nim zawartych. Najlepsze sklepowe musli to takie, w kt贸rym znajdziesz wi臋cej, ni偶 jeden rodzaj zbo偶a (na przypad艂 p艂atki owsiane + orkiszowe). R贸wnie偶 je艣li chodzi o orzechy i suszone owoce 鈥 najlepiej, gdyby by艂o ich kilka rodzaj贸w.

Nie zwlekaj i w艂膮cz jak najlepsze musli do swojej diety!

O sw贸j organizm warto dba膰 w ka偶dym aspekcie 偶ycia. Ruch i dobrze zbalansowana dieta to najwa偶niejsze elementy wp艂ywaj膮ce na to, by w zdrowym ciele mieszka艂 zdrowy duch. A je艣li m贸wimy o dobrej diecie, to nie mo偶emy przej艣膰 oboj臋tnie obok musli. Jako, 偶e wi臋kszo艣膰 z nas najcz臋艣ciej spo偶ywa je na 艣niadanie, to warto zadba膰, by musli by艂o jak najlepszej jako艣ci, bo podobnie jak wstanie przys艂owiowe 鈥瀕ew膮 nog膮鈥, z艂e 艣niadanie mo偶e niekorzystnie wp艂yn膮膰 na przep艂yw dalszego dnia (np. przez wzd臋cia).

Najlepsze musli, by dobrze wej艣膰 w dzie艅 to takie, w kt贸rym sk艂adniki dobierzesz sobie sam, wed艂ug w艂asnych upodoba艅. Sklepowe p贸艂ki cz臋sto oferuj膮 nam warte wyboru gotowe mieszanki, jednak w wi臋kszo艣ci przypadk贸w zawieraj膮 one spore ilo艣ci cukr贸w i dodatkowych sk艂adnik贸w, kt贸re niekonieczne korzystnie wp艂ywaj膮 funkcjonowanie naszego organizmu.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *