Jabłko – owoc grzechu czy dar niebios? Indeks glikemiczny IG

Jabłko – owoc grzechu czy dar niebios? Indeks glikemiczny IG

Jabłko przewija się w naszej kulturze na każdym kroku. W Biblii jest symbolem grzechu, w baśni – może być zatrute, a jednocześnie w rękach króli i cesarzy jest symbolem władzy. Do tego wszystkiego dochodzi znane przysłowie: An Apple a Day keeps the doctor away. Statystyczny Kowalski zjada około 14kg jabłek rocznie. Z badań wynika także, że jabłka są naszymi lubionymi owocami, po które najłatwiej sięga się cały rok. W ostatnich latach jednak spożycie jabłek nieco spada. Wynika to prawdopodobnie z tego, że ogólnie jemy coraz mniej owoców, a ponadto kupujemy coraz częściej różne owoce np. tropikalne, cytrusowe czy nasze rodzime owoce jagodowe w postaci zamrożonej.

Dlaczego warto jeść jabłka?

Z pełnym przekonaniem można stwierdzić, ze jabłka są zdrowe i warto je jeść nawet każdego dnia. Działają one m.in. korzystnie na układ immunologiczny. Głównie dzięki wysokiej zawartości rozpuszczalnego błonnika, który wpływa korzystnie na pracę jelit, wchłanialność składników mineralnych i witamin, a przez to jabłka wzmacniają naszą odporność. Błonnik pokarmowy wpływa także na regulowanie się częstości wypróżnień, detoksykację organizmu, a także obniża stężenie cholesterolu we krwi. Duża ilość błonnika w diecie to także jeden z lepszych czynników ochronnych w kontekście chorób nowotworowych.
Witaminy zawarte w jabłkach także działają antyoksydacyjnie, a więc zmiatają wolne rodniki, które w dużych ilościach mogą uszkadzać różnego rodzaju komórki prowadząc do ich mutowania, a także przyśpieszonego starzenia się. Jabłka to wreszcie owoce ubogie w energię. Stanowią więc idealną przekąskę pomiędzy posiłkami w diecie dla osób na dietach redukcyjnych.

Jak jeść jabłka?

Jabłka warto spożywać razem ze skórką. To właśnie tuż pod nią jest to, co najcenniejsze w owocu. Postać suszona czy liofilizowana to także ciekawe uzupełnienie diety, na które warto się skusić.
Jabłka pasują do wielu dań – do porannej owsianki, słodkiego deseru czy pieczone z cynamonem. Komponują się także z daniami wytrawnymi np. z pieczona wątróbką, do tradycyjnej sałatki jarzynowej czy jako dodatek do pieczonej kaczki. Na pewno nie warto jabłek popijać dużą ilością wody. Może to powodować nieprzyjemne uczcie pełności związane z fermentacją owoców w żołądku.

Jak kupować?

Kupując świeże jabłka najlepiej udać się na targ warzywno-owocowy. Jabłka wąchamy od dołu. Jeśli wyczuwalny jest świeży aromat to mamy do czynienia z produktem godnym polecania. Nie kupujemy owoców bez zapachu. Przed spożyciem jabłka należy dokładnie umyć pod bieżącą wodą. Szczególnie jeśli spożywamy je w środku zimy – prawdopodobne  wówczas,  są one spryskane środkami chemicznymi używanymi do przedłużania możliwości przechowywania owoców w chłodni. Nigdy nie zjadamy owoców obitych czy nadpsutych.

Indeks glikemiczny jabłek

Indeks glikemiczny IG jabłka wynosi 38. Sprawdź jakie indeksy glikemiczne mają inne owoce.

Przeczytaj inne nasze Artykuły:

Jak musli może wspomagać leczenie chorób cywilizacyjnych?
Amarantus eksandowany – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Zdrowy deser na szybko
Mąka owsiana razowa – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Owoce liofilizowane – skomponuj musli tak jak chcesz
Mąka żytnia typu 997 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Owsianka czekoladowa z bananem
Wielkanocne babeczki owsiane z serkiem homogenizowanym
Batoniki energetyczne z quinoa – przepis doskonały
Kokosowe kulki mocy z liofilizowanymi malinami w wersji FIT
Brownie z batatów i bananaów
Czekoladowy pudding chia
Babeczki jogurtowe z malinami
Trufle czekoladowe w liofilizowanych malinach
Pestki dyni – właściwości, wartości odżywcze, kalorie KCAL i indeks glikemiczny IG

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.