Gruszki - indeks glikemiczny IG i wartości odżywcze

Gruszki – indeks glikemiczny IG i wartości odżywcze

Owoc ten prawdopodobnie z Włoch, gdzie niektóre wykopaliska świadczą o spożywaniu przez ludzi owoców gruszy już w epoce kamienia łupanego! Uprawiali go starożytni grecy, jak i rzymianie. Gruszka była popularna do tego stopnia, że u tych drugich wyróżniano około 40 jej odmian. W dniu dzisiejszym wiadomo, że gruszka poza wyśmienitymi walorami smakowymi ma w sobie masę cennych witamin i minerałów. Dlatego warto włączyć ją w codzienny jadłospis.

Wartości odżywcze gruszek

Jeden owoc waży średnio 140-170 g. Z kolei 100 g tego owocu ma w sobie 57 kcal. Niska kaloryczność gruszki wynika z wysokiej zawartości wody, która stanowi około 85% jej masy. Na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o makroskładniki, znajdują się węglowodany. Stanowią one około 12%. Następnie błonnik – 2%. Tłuszcz i białko łącznie stanowią mniej, niż 1% całości. Te wartości mogą nieco się różnić, w zależności od odmiany gruszki, których jest bardzo wiele, bowiem owoc ten bardzo łatwo się krzyżuje. Szacuje się, że odmian tych mogą być tysiące.

Mikroskładniki w gruszkach

Gruszki mają w sobie całkiem sporą bazę witaminową. W ich skład wchodzą: tiamina, ryboflawina, niacyna, witamina A, B6, C, E, K, oraz kwas foliowy. Również bogactwo minerałów zawartych w gruszce sprawia, że powinna być ona stałym elementem diety. Wapń, sód, żelazo, magnez, potas, fostor i cynk – właśnie je znajdziemy w owocu gruszy.

Zmniejszenie ryzyka udaru

Naukowcy z Uniwersytetu w Wageningen twierdzą, że gruszki mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia udaru. Konkretniej zbadali oni związek między kolorem spożywanych owoców i warzyw, a właśnie częstotliwością występowania udarów. Okazało się, że grupa badanych, która spożywała owoce i warzywa o jasnym miąższu, jaki znajdziemy właśnie w gruszkach, miała lepsze wyniki, od grupy, której codzienna dieta nie obfitowała w te produkty. Różnica ta wyniosła ponad 50%. Nie są w stanie odpowiedzieć jeszcze na pytanie dlaczego tak się dzieje.

Wysokie ciśnienie krwi? Zjedz gruszkę!

Gruszki obfitują w różne minerały. Jednym z nich jest potas, który hamuje agregację, czyli zlepianie się płytek krwi, co ogranicza tworzenie skrzepów. Oznacza to, że naczynia krwionośne są bardziej drożne, krew w takich naczyniach krąży swobodniej, a ciśnienie spada. Dodatkowo minerał ten pomaga naszym nerkom wydalać nadmiar sodu z organizmu, który również wpływa niekorzystnie na nadciśnienie i inne choroby układu sercowo-naczyniowego.

Gruszka na problemy gastryczne

Jeśli zmagasz się z zaparciami lub biegunką, włącz gruszkę w swoją dietę. Tutaj pomoc tego owocu zależna jest od rodzaju problemu, z którym się zgadzasz – miękkie i dojrzałe pobudzają trawienie, pomagając w walce z zaparciami. Jednak zbyt duża ilość może doprowadzić do biegunki. Jeśli jednak o tej drugiej przypadłości mowa – twarde i cierpkie odmiany pomogą nam się jej pozbyć, bowiem zawierają dużo garbników pomagających zwalczyć tę dolegliwość.

Gruszki na odchudzanie?

Oczywiście, że tak! O dziwo, na temat tych owoców panuje opinia, że są ciężkostrawne. Nic bardziej mylnego, bowiem mogą jeść je nawet osoby z wrażliwym żołądkiem. Co więcej – jeśli walczysz z nadwagą, gruszka Ci w tym pomoże. Zawiera ona spore ilości wcześniej wspomnianej wody (co zwiększa jej objętość) i błonnika pokarmowego. Efektem jest bardziej wypchany żołądek, który wysyła do mózgu sygnał o tym, że jest syty. Mają też niski indeks glikemiczny, co oznacza to, że mogą sięgać po nie również cukrzycy, ponieważ nie stanowią one dużego obciążenia dla trzustki.

Spożywanie gruszek w trakcie ciąży?

Gruszki dla kobiet w ciąży są nawet wskazane! Zawierają one witaminę B9, czyli wcześniej wspomniany kwas foliowy. Powszechnie znany jest jego wpływ na prawidłowy rozwód płodu. Pomaga on zapobiec występowaniu ciężkich wad płodu. Najlepiej, gdyby dzienne spożycie tego kwasu u kobiety w ciąży wynosiło minimum 400 mikrogramów.

Najczęściej spotykane odmiany gruszki

Gruszka to owoc wielosezonowy, to znaczy, różne jej odmiany możemy zastać na drzewach w różnych porach roku. Najpopularniejsze odmiany dla danej pory roku to:

  • lato: lipcówka kolorowa, klapsa (znana też jako faworytka)
  • jesień: bonkreta Williamsa, konferencja, Carola, Triumf Puckhama, Concorde
  • zima: lukasówka, generał Leclerc, komisówka

Jak jeść gruszki?

Należy pamiętać, aby gruszki jeść w skórce – to ona zawiera najwięcej cennych składników. Wcześniej wystarczy umyć je w ciepłej wodzie.

Można jeść je zarówno na surowo, jako przekąskę samą w sobie (klapsa, konferencja, Triumf Packhama), ale również jako dodatek do deserów (Carola, Concorde).

Owoc ten może być używany również do produkcji przetworów, takich jak dżemy, kompoty, pikle, powidła (lukasówka, komisówka, generał Leclerc).

Gruszki można użyć także jako składnik dań mięsnych. Świetnie sprawdzają się również w połączeniu z serami pleśniowymi, orzechami lub jako dodatek do sałatek.

Należy pamiętać, aby unikać zjadania pestek gruszek. Zawierają one amigdalinę. Ta w połączeniu z kwasami żołądkowymi zamienia się w toksyczny cyjanowodór.

Jakie gruszki kupować?

Mimo, że bardziej dojrzałe gruszki są słodsze i często smaczniejsze, to lepiej kupić te twarde – z czasem i tak dojrzeją, ale wraz z tym procesem tracą różne wartości. Unikaj gruszek przejrzałych, a szczególnie tych, które na powierzchni mają brązowe plamy – zawierają one rakotwórcze mikotoksyny.

Gruszki nie dla wszystkich

Należy pamiętać, że gruszki mogą powodować alergię, chociaż to bardzo rzadko spotykana sytuacja. Szczególnie uważne powinny być osoby uczulone na pyłki.

Jednak jeśli pyłki nie są ci groźne, to gruszki również nie powinny być. Dlatego zajadaj się gruszkami. Ten smaczny owoc jest smaczną, ale przede wszystkim zdrową przekąską, która dodatkowo może pomóc Ci zrzucić zbędne kilogramy!

Indeks glikemiczny gruszek

Indeks glikemiczny gruszki wynosi 38. Sprawdź indeksy glikemiczne żywności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *