Granola – czy warto ją jeść?

Granola – czy warto ją jeść?

Jest smaczna, słodka i przede wszystkim zdrowa (w odpowiednich ilościach). Granola, to pyszna przekąska w postaci małych grudek składających się z płatków zbożowych, orzechów, suszonych owoców i różnych dodatków, na przykład nasion. Całość znajduje się w chrupiącej miodowej glazurze, której chrupkość zawdzięczamy pieczeniu. Sprawdź jakie korzyści może przynieść jedzenie granoli!

Wartości odżywcze granoli

Jeśli chodzi o granole – niestety nie ma stałej, uniwersalnej wartości makroskładników, którymi można opisać każde opakowanie tego produktu. To zależy najczęściej od producenta – każdy ma swoją indywidualną mieszankę, a każda z tych mieszanek może różnić się proporcjami poszczególnych składników, na przykład więcej suszonych owoców w jednej mieszance oznacza więcej cukru, niż w granoli z mniejszą ilością owoców.

Jednak uśredniając wartości odżywcze przyjęte dla granoli (bez dodatku czekolady), w 100 gramach znajdziemy około 490 kalorii, przy czym węglowodany stanowią około 55% całości, tłuszcze 25%, białko 14%, a błonnik 6%.

Dlaczego warto jeść granole?

Granola może skrywać również bogate zasoby witamin i minerałów. Właściwie każdy element, który składa się na granolę jest bogatym źródłem wyżej wymienionych.

Płatki owsiane, które często są głównym składnikiem granoli, to jedne z najlepszych produktów jakie mogą znaleźć się w naszym jadłospisie. Mają one ogromne złoża witamin, na przykład: E, K i te z grupy B, jak również różnych minerałów. Zawierają ogromną ilość błonnika, który poprawia pracę jelit, daje długie uczucie sytości i korzystnie wpływa na organizm. Jednak, co najważniejsze – jednym ze składników błonnika, który oferują nam płatki owsiane, jest beta-glukan.

Naukowcy już niejednokrotnie potwierdzili jego prozdrowotne działanie na organizm człowieka – może na przykład poprawiać odporność i przeciwdziałać chorobom nowotworowym.

W granoli znajdziemy tez orzechy – różne rodzaje. Te, podobnie do płatków są bogatym źródłem makroskładników, witamin i minerałów, ale innym ich ważnym atutem są zawarte w nich zdrowe kwasy tłuszczowe. Wpływają one między innymi na poprawę pamięci i funkcji myślowych. Suszone orzechy zawarte w granoli, podobnie jak wcześniejsze składniki, są bogatym źródłem witamin i minerałów.

Do naszej granoli możemy dostać też różne nasiona, na przykład Chia.

Na koniec miód – ten stymuluje on pracę układu trawiennego, wpływa pozytywnie na przemianę materii, ma właściwości odtruwające wątrobę, uspokajające i ułatwiające zasypianie.

Czy każda granola jest dobra?

Niestety nie. Rynek przyzwyczaił nas do słodkiej granoli, dlatego właśnie producenci często poprawiają jej smak tym tanim i niezdrowym słodzikiem. Niejednokrotnie udowodniono negatywne działanie cukru na organizm człowieka. O ile na krótką metę jednym z najgorszych skutków będzie nagły wzrost cukru we krwi, to na dłuższą metę spożywanie cukru w nadmiernych ilościach może prowadzić do nadwagi, otyłości, cukrzycy, jak i wielu innych problemów zdrowotnych, których następstwem może być nawet śmierć.

Właśnie przez tego cichego zabójcę, jak niektórzy go nazywają, nie powinniśmy przesadzać ze spożywaniem pierwszej złapanej w sklepie granoli, ponieważ wcześniej należy dokładnie sprawdzić jej skład. Zbyt duża ilość miodu również nie jest wskazana.

Granola – najlepiej zrób ją w domu

Co ciekawe – granolę możesz przygotować w domu. Przepis jest bardzo prosty, wystarczy wymieszać dokładnie wymienione wcześniej składniki, czyli płatki, np. owsiane, do tego orzechy, suszone owoce, nasiona, np. chia i miód, wstawić do piekarnika na 1 godzinę i 40 minut. Piec w temperaturze 100°C. Voilà, właśnie stworzyłeś swoją domową granolę.

Można przygotować również granolę w wersji niskocukrowej, która jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które chcą jak najbardziej ograniczyć cukier w codziennej diecie. Należy w tym wypadku niemal wyeliminować miód, który standardowo w granoli jest spoiwem, a w przypadku granoli niskocukrowej będzie miał za zadanie dodać jedynie odrobiny słodzyczy. Za spoiwo posłużyć może nam białko jajka!

Granola – zajadaj, ale się nie objadaj

Granola jest świetnym pożywieniem zarówno dla osób będących na diecie, jak i tych, które po prostu dbają o linię.Pamiętaj jednak, że granola sklepowa często ma bardzo dużą zawartość cukru, a spożywanie takie może negatywnie wpływać na twoje samopoczucie i zdrowie. Jeśli jednak znasz umiar, lub robisz swoją granolę w domu, to zajadaj się nią kiedy chcesz!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *