Granola bez cukru - przygotuj j膮 w domu

Granola bez cukru – przygotuj j膮 w domu

Cukier, mimo 偶e znany jest ze swojego szkodliwego dzia艂ania, dla wielu os贸b jest nieod艂膮cznym elementem 偶ycia, a szczeg贸lnie je艣li chodzi o niekt贸re produkty. Wydaje si臋, 偶e jednym z nich mog艂aby by膰 granola, kt贸ra jest doskona艂ym dodatkiem do posi艂ku, zar贸wno na 艣niadanie i na kolacj臋, i o ile jeszcze granola z cukrem wydaje si臋 nie by膰 tragicznym rozwi膮zaniem jako pierwszy posi艂ek dnia, to kolacja z ilo艣ci膮 cukru, kt贸r膮 serwuj膮 nam producenci 鈥瀞klepowego鈥 granoli, mo偶e odbi膰 si臋 zar贸wno na naszej sylwetce i zdrowiu. Sprawd藕 jakie korzy艣ci p艂yn膮 z jedzenia granoli, i jak przygotowa膰 pyszne granoli bez cukru w domu.

Czym jest granola

Granola to mieszanka kilku sk艂adnik贸w, a konkretniej to p艂atk贸w 偶ytnich lub owsianych z orzechami i suszonymi owocami. Dodatkowo ca艂o艣膰 jest dok艂adnie wymieszana z miodem, a nast臋pnie zapieczona w piekarniku. Dzi臋ki temu powstaj膮 pyszne, chrupi膮ce kawa艂ki, kt贸re od musli r贸偶ni g艂贸wnie to, 偶e granola zbita jest w grudy, kt贸rych spoiwo stanowi miodowa glazura.

Dlaczego warto je艣膰 granole bez cukru?

Cukier to substancja produkowana z burak贸w cukrowych i trzciny cukrowej. Jedn膮 z pierwszych wad tego s艂odzika jest jego indeks glikemiczny, kt贸ry wynosi 68. Dla naszego organizmu oznacza to szybki wzrost cukru we krwi, kt贸ry faktycznie da nam si艂y, ale 鈥 niestety 鈥 r贸wnie szybko nast膮pi spadek tej energii, kt贸ry objawia si臋 og贸lnym zm臋czeniem.

Cukier dzia艂a niekorzystnie na nasze zdrowie dos艂ownie od momentu pojawienia si臋 w ustach. Kiedy jemy na przyk艂ad batonika o wysokim st臋偶eniu cukru, ten wchodzi w reakcj臋 z bakteriami wchodz膮cymi w sk艂ad flory bakteryjnej. Jej efektem jest produkcja kwasu rozpuszczaj膮cego szkliwo z臋b贸w, kt贸ry ostatecznie prowadzi do pr贸chnicy.

Dodatkowo nadmierne spo偶ywanie cukru mo偶e prowadzi膰 do oty艂o艣ci, ma niekorzystny wp艂yw na uk艂ad odporno艣ciowy, zwi臋ksza ryzyko zawa艂u, wyst臋powania niekt贸rych nowotwor贸w i mo偶na by tak wymienia膰.

Granola robiona w domu czy kupiona w sklepie?

Je艣li lubisz granole ze sklepu, to 艣mia艂o mo偶esz j膮 kupi膰. Sklepowa granola jest z regu艂y bardzo smaczna, bo mimo wszystko to wci膮偶 granola 鈥 jako mieszanka p艂atk贸w zbo偶owych, orzech贸w i owoc贸w ma w sobie mn贸stwo warto艣ci od偶ywczych. Jednak nie zapominajmy, 偶e za wspania艂ym smakiem sklepowej granoli najcz臋艣ciej chowa si臋 cukier, zwany inaczej cichym zab贸jc膮. Niestety producenci granoli cz臋sto nie szcz臋dz膮 na tym produkcie, kt贸rego celem jest polepszenie smaku niskim kosztem, a, jak ju偶 wiemy,lepiej unika膰 go w diecie. Mimo to, je艣li cenisz sobie smak granoli i nie chcesz sobie odm贸wi膰 go w diecie 鈥 przygotuj domow膮 granole bez cukru.

Granola bez cukru 鈥 jak zrobi膰?

W granoli bez cukru tak naprawd臋 bardzo ci臋偶ko unikn膮膰 cukru w 100 procentach, mi臋dzy innymi dlatego, 偶e jednymi ze sk艂adnik贸w tej smacznej przek膮ski s膮 mi贸d i suszone owoce. Jednak mo偶emy u偶y膰 ich w mniejszej ilo艣ci, a mi贸d, kt贸ry w granoli s艂u偶y najcz臋艣ciej jako spoiwo, dzi臋ki kt贸remu grudki si臋 nie rozpadaj膮, mo偶e zosta膰 zminimalizowany do tego stopnia, 偶e b臋dzie s艂u偶y艂 jedynie jako sk艂adnik nadaj膮cy lekkiej s艂odyczy.

Czym jednak zast膮pi膰 mi贸d?

Pierwsz膮 metod膮 mo偶e by膰 u偶ycie bia艂ka jajek. Na oko艂o 1kg mieszanki p艂atk贸w, orzech贸w i owoc贸w mo偶esz u偶y膰 bia艂ek 4-5 jajek, oraz 3 艂y偶ek miodu dla smaku. Aby takie granoli mog艂o si臋 uda膰, do wcze艣niej wspomnianej mieszanki dodajemy mi贸d, opcjonalnie przyprawy (np. cynamon, przyprawa korzenna, s贸l). Warto doda膰 te偶 艂y偶k臋 lub dwie oleju. Bia艂ka ubijamy na g臋st膮 pian臋, po czym tak膮 mas臋 dodajemy do reszty, ca艂o艣膰 dok艂adnie mieszamy tak, by wszystkie sk艂adniki by艂y pokryte bia艂kiem w r贸wnym stopniu. Teraz wk艂adamy na 40-50 min do piekarnika rozgrzanego do temperatury 140掳, w tym czasie wypiekan膮 granol臋 przemieszaj oko艂o 2-3 razy, kiedy si臋 wystudzi, mo偶esz delektowa膰 si臋 jej niesamowitym smakiem.

Innym sposobem jest u偶ycie jako spoiwa oleju kokosowego, pasty kokosowej, bia艂ka serwatkowego i miodu, przy czym dwa ostatnie mo偶na dawkowa膰 wedle w艂asnego uznania, jako s艂odzik. Tutaj proporcje maj膮 si臋 mniej wi臋cej tak: 400 gram miksu p艂atk贸w, orzech贸w i owoc贸w, oko艂o trzy 艂y偶ki rozpuszczonego oleju i dwie 艂y偶ki pasty kokosowej. Je艣li chodzi o od偶ywk臋 bia艂kow膮 i mi贸d 鈥 mo偶na u偶y膰 jednej miarki od偶ywki i 艂y偶eczki miodu. Podobnie jak wy偶ej 鈥 艂膮czymy wszystkie sk艂adniki. Je艣li oka偶膮 si臋 by膰 zbyt suche, dodajemy troch臋 oleju. Pieczenie w temperaturze 180掳C przez 8-10 minut.

W obu przypadkach warto przypilnowa膰 granoli b臋d膮cej w piekarniku, by ta si臋 nie przypali艂a.

Pozb膮d藕 si臋 cukru z granoli

Jak wida膰 przygotowanie granoli bez cukru w domu jest bardzo proste. Tak naprawd臋 sposob贸w jest wiele, a te przedstawione wy偶ej, s膮 jednymi z najprostszych i najpopularniejszych.

Dodatkowo spo偶ycie zbyt du偶ych ilo艣ci cukru niesie za sob膮 negatywne konsekwencje zdrowotne, a nawet 艣mier膰.. W艂a艣nie dlatego warto zacz膮膰 ogranicza膰 jego spo偶ycie. Jednym z pierwszych krok贸w, kt贸re mo偶emy podj膮膰 jest zrobienie swojej domowej granoli bez cukru.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *