Jakie oleje są najlepsze

Dlaczego warto pamiętać o olejach?

Bardzo często unikamy tłuszczów w naszej diecie, bo tłuszcze tuczą, bo zawierają cholesterol itd. Owszem tłuszcze dostarczają dużą ilość energii (ponad dwa razy więcej niż białka czy węglowodany). Pamiętajmy jednak o tym, że nie zaleca się spożywanie ich niewielkich ilości – kilka łyżek dziennie oleju roślinnego wysokiej jakości bądź miękkiej margaryny.

Jeśli chodzi o cholesterol to tłuszcze roślinne go nie zawierają wcale. Jedynie tłuszcze zwierzęce takie, jak przykładowo masło, smalec czy pełnotłuste produkty mleczne są bogate w cholesterol, który może szkodzić w kontekście chorób układu krążenia.

Oleje roślinne natomiast są bardzo zdrowe i warto o nich nie zapominać.

Oleje roślinne są źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, m.in. witaminy E uznanej jako witamina młodości, witalności i płodności. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach są związkami działająco przeciwutleniająco.

Oliwa z oliwek zawiera także inne związki działające przeciwutleniająco, a więc jest dobrym elementem wspomagającym profilaktykę chorób nowotworowych, a także miażdżycy.

Olej rzepakowy natomiast (nawet ten rafinowany) zawiera dużą ilość kwasów omega 3, które są niezbędne w naszym organizmie. Kwasy te działają antyzapalnie, a więc są pomocne w wielu infekcjach i chorobach, a także w ogólnie pojętej profilaktyce.

Olej rzepakowy, podobnie jak oliwę, można stosować na co dzień właściwie do wszystkiego. Najlepiej sprawdza się jako składnik sosów do sałatek warzywnych, ale także jako olej do lekkiego smażenia. Można także użyć oleju rzepakowego jako tłuszcz do ciasta półkruchego zamiast masła. Oliwę natomiast dzięki swojemu charakterystycznemu aromatowi wykorzystujemy raczej do dań wytrawnych.

Olej lniany to jeden z najcenniejszych olejów, ale także bardzo nietrwały. Dzięki olbrzymiej zawartości kwasów omega 3 jest bardzo wskazany w codziennej diecie osób z chorobami układu krążenia, a także dla osób cierpiących na różnego rodzaju zapalenia, np. w reumatoidalnym zapaleniu stawów.

Olej ten ma intensywny smaki i zapach. Wykorzystuje się go głównie jako dodatek do dań na zimo, np. do sałatek warzywnych.

Olej z pestek dyni to z kolei remedium na męskie sprawy. Dzięki związkom czynnym duże spożycie tego oleju (bądź samych pestek) znacząco mniejsza ryzyko powiększania się prostaty. Jest to szczególnie ważne dla mężczyzn po 50 roku życia. Olej z pestek dyni to także bardzo dobre źródło cynku, którego odpowiednia ilość w diecie wpływa na stan włosów i paznokci, a także skóry.

Olej ten charakteryzuje się lekko orzechowym smakiem i pięknym zielonym kolorem. Pasuje do sałatek, ale także do lodów waniliowych.

Nie ma więc co obrażać się na oleje roślinne. Są one zdrowe, a nawet niezbędne w codziennej diecie. Można natomiast ograniczać spożywanie masła, a także utwardzanych, niskich jakościowo margaryn kanapkowych.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Jelita – tu zaczyna się zdrowie człowieka
Zdrowa czekolada „lekiem na całe zło”
Śliwki – owoce jesieni
Mąka pszenna typu 750 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Ciastkeczka z amarantusem
Czym jest żywność funkcjonalna? Przykłady żywności funkcjonalnej
Najlepsza owsianka na wodzie
Nowalijki – za i przeciw
Bezglutenowy Mix – właściwości płatków, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Owsianka czekoladowa z bananem
Siemię lniane – naturalny błonnik pokarmowy w twojej diecie
Mąka owsiana – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Płatki jęczmienne – KCAL, indeks glikemiczny IG, skład i właściwości
Wielkanocne babeczki owsiane z serkiem homogenizowanym
Pitaja – smoczy owoc
Morwa biała – wartości odżywcze, kalorie KCAL, zastosowanie
Batoniki energetyczne z quinoa – przepis doskonały
Mąka orkiszowa typu 700 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Kokosowe kulki mocy z liofilizowanymi malinami w wersji FIT
Granola – czy warto ją jeść?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.