Dlaczego warto jeść banany? Sprawdź wartości odżywcze i indeks glikemiczny IG

Dlaczego warto jeść banany? Sprawdź wartości odżywcze i indeks glikemiczny IG

Banan jest jednym z najczęściej spotykanych owoców egzotycznych na sklepowych półkach. Jego podłużny, półkolisty kształt zna chyba każdy. Chociaż wielu kojarzy go z Afryką, to warto zaznaczyć, że tam trafił z Indii, a do Indii z Malezji. Na tej małej wyspie uprawiany był już prawdopodobnie 7000 lat temu! Dzisiaj jest jedną z ulubionych zdrowych przekąsek zarówno juniorów, jak i sportowców. Co skrywa w sobie banan, że jest tak cenionym owocem?

Wartości odżywcze banana

Banan jest owocem zawiniętym w naturalną skórkę, która stanowi swoistą „folię” ochronną, podobnie jak w przypadku batonika. Pod skórką skrywa się bladożółty, słodki miąższ. Ten jest bardzo dobrym źródłem energii, po którą często sięgają sportowcy.

W 100 gramach banana znajduje się około 89 kalorii, ale zdecydowaną większość z nich pokrywają węglowodany (23%). Poza tym banan skrywa w sobie błonnik (2,5%), oraz śladowe ilości białka (1%) i tłuszczy (~0,5%). Resztę jego masy stanowi woda.

Banan jest także źródłem witaminy C, tiaminy, ryboflawiny, niacyny, witaminy B6, A, E, K i kwasu foliowego. Poza tym ma w sobie wiele minerałów: wapń, żelazo, magnez, fosfor, sód, cynk i potas. Szczególnie jeśli chodzi o ten ostatni, banan powinien być doceniony, ponieważ ma go więcej, niż znany z wysokiej zawartości potasu pomidor.

Poza tym w bananie możemy znaleźć przeciwutleniacze, nazywane inaczej antyoksydantami. Zabijają one wolne rodniki, sprawiające, że organizm szybciej się starzeje. Dodatkowo zawarte w bananie przeciwutleniacze i karotenoidy mogą zmniejszać dolegliwości gałek ocznych, takich jak na przykład zaćma, ślepota nocna lub jaskra.

Banan na siłownię

Jak zostało wspomniane wcześniej – banan przekąską po którą chętnie sięgają sportowcy. Może być doskonałym doładowaniem przed treningiem, ale równie dobrym pomysłem wydaje się spożycie banana po treningu. Dlaczego?

Banan jest źródłem pirydoksyny – ta przyczynia się do prawidłowego metabolizmu białka i glikogenu. Dodatkowo – jeśli chodzi o sam glikogen, to banan również go zawiera.

Glikogen to wielocukier przechowywany głównie w mięśniach i – w mniejszym stopniu – w wątrobie. Podczas wysiłku fizycznego glikogen wykorzystywany jest jako źródło energii. Jego brak oznacza czerpanie energii z aminokwasów budujących mięśnie, więc można powiedzieć, że zataczamy „błędne koło”, bo podczas budowy mięśni pobieramy z energię z elementu, który powinien wspomagać ich budowę.

Zjedzenie banana jest dobrym pomysłem zarówno przed, jak i po treningu. Jeśli chodzi o jedzenie banana przed treningiem – podbijamy poziom glikogenu w organizmie, dzięki czemu mięśnie mają skąd czerpać energię, a co za tym idzie – zdolne są do większego wysiłku. Z kolei zjedzenie banana pozwala nam zapoczątkować procesy regeneracyjne.

Banany na anemię?

Banany są dość bogatym źródłem żelaza. Pierwiastek ten ma znaczącą rolę w odbudowie czerwonych krwinek, których niedobór jest przyczyną anemii. Spożywanie banana może nie jest „antidotum”, jednak kilka małych cegiełek stawianych każdego dnia sprawi, że po jakimś czasie przed naszymi oczami powstanie mur, a w tym wypadku – pokonamy anemię!

Banan na lepsze samopoczucie!

Brzmi jak bujda? Prawdopodobnie tak, ale bujdą nie jest. Banan zawiera w sobie dopaminę. Ta, nie dość, że pozytywnie wpływa na nastrój, to dodatkowo poprawia pamięć. Poza tym magnez i witamina B6 zawarte w bananie, wpływają na nas relaksująco.

Banany a dieta odchudzająca?

To może się udać, ale mnie musi. Dlaczego? Banany, w zależności od stopnia dojrzałości mają różny indeks glikemiczny. Mocno dojrzałe banany mają IG na poziomie około 60 punktów, a niedojrzałe, zielone na około 30 punktów. Oznacza to, że chcąc schudnąć lepiej sięgać po banany zielone. Z kolei po ciemne banany warto sięgać na chwilę przed treningiem. Wtedy nagły skok energii we krwi jest nawet wskazany.

Kilka ciekawostek na temat banana

  1. Banany są owocami, które nie mają dużych wymagań, jeśli chodzi o hodowlę. Na ten moment uprawia się je w niemal 100 krajach.
  2. Z botanicznego punktu widzenia banany są jagodami. Zaskakujące? Prawdopodobnie tak, ale równie zaskakujący jest fakt, dlaczego są tak zakwalifikowane – to za sprawą… pestek!
  3. Wysokość bananowca (drzewo, które obdarowuje nas bananami) może sięgać nawet 15 metrów wysokości!
  4. Skórka banana, a konkretnie jej wewnętrzna część może złagodzić zapalenie wokół miejsca ukąszenia komara.
  5. Jedząc banany możesz wybielić sobie zęby.
  6. By przedawkować potas należy zjeść około 480 bananów w krótkim czasie.
  7. Nazwa banana pochodzi prawdopodobnie od arabskiego słowa „banan”, oznaczającego palec. To prawdopodobnie ze względu na kształt owocu.
  8. Banany dostępne w sklepach mają nieco gorsze właściwości, niż te zerwane z drzewa. To dlatego, że banany przeznaczone na eksport zrywane są wcześniej, jako zielone, a dojrzewają w transporcie. Z jednej strony tracą cenne substancje odżywcze, ale z drugiej – dzięki temu – możemy delektować się nimi na co dzień i są stosunkowo nie drogie.

Banany – egzotyczny dar

Jeśli na sklepowej półce widzisz banana, nie wahaj się po niego sięgnąć. Takiego banana można zjeść bezpośrednio po obraniu skórki, dodać go do musli lub owsianki, a nawet zblendować z mlekiem i innymi dodatkami i podać w formie shake’a. Jest uwielbiany przez dzieci, a dodatkowo jest o wiele lepszym wyborem na przykład od batonika. Również sportowcy chętnie po niego sięgają, by szybciej regenerować mięśnie, i dawać im energię. Dlatego (o ile jeszcze tego nie zrobiłeś) włącz banan do swojej diety już teraz!

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Owoce liofilizowane – skomponuj musli tak jak chcesz
Nasion Chia – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Amarantus eksandowany – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Orzechy włoskie – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG i wartości odżywcze
Dlaczego owsianka jest tak ceniona? Wartości odżywcze i indeks glikemiczny
Muffiny marchewkowe z płatkami owsianymi
Szybki sernik wersja FIT
Skrobia kukurydziana – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Zdrowy chlebek musli
Czym zamienić cukier? Poznaj 5 lepszych zamienników.
Mąka żytnia typu 2000 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Szybkie przekąski w ciągu dnia
Zdrowy deser na szybko
Płatki owsiane – jak gotować?
Przepis na zakwas żytni. Jak zrobić zakwas żytni na chleb?
Ciastka bananowe z płatkami owsianymi bez mąki i jajek
Jak upiec chleb bezglutenowy? Sprawdź nasz przepis!
Przepis na tartaletki czekoladowe z serkiem
Mąka orkiszowa typu 1850 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Granola naturalna – KCAL, skład i właściwości – przepisy

Dodaj komentarz