Dlaczego owsianka jest tak ceniona? Wartości odżywczy i IG

Dlaczego owsianka jest tak ceniona? Wartości odżywcze i indeks glikemiczny

Jeśli ich nie przegotujemy, z reguły są twarde i trudne do pogryzienia. Jednak już po chwilowym kontakcie z wrzątkiem stają się miękkie. Doskonale komponują się z potrawami zarówno słonymi, jak i słodkimi. Mogą służyć jako panierka kotleta, składnik owocowych jogurtów, a nawet wypieków. Dodatkowo są świetnym elementem diety wegańskiej. Sprawdź sam jakie wyjątkowe właściwości mają płatki owsiane, a już nigdy więcej nie przejdziesz obok nich obojętnie.

Wartość odżywcza płatków owsianych

W 100 gramach płatków owsianych znajdziemy 366 kalorii, przy czym najwięcej z nich, bo prawie 70% stanowią węglowodany. Następne pozycje zajmują białko (12%), tłuszcz (7%) i błonnik (7%). Szczególnie jeśli chodzi o ten ostatni – płatki owsiane powinny być codziennym elementem diety, a beta-glukan, jeden z najważniejszych elementów błonnika w płatkach owsianych, omówimy w osobnym akapicie.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że płatki owsiane mają niski indeks glikemiczny – surowe mają IG na poziomie 40, a przegotowane około 50-60. Dla przykładu IG cukru wynosi 100, przy czym wszystkie produkty o wskaźniku tym niższym, niż 50 są traktowane jako produkty o niskim indeksie glikemicznym, między 50, a 70 średnim, a od 70 w górę – wysokim.

Poza tym płatki owsiane stanowią bogatą bazę witamin i minerałów. Jeśli chodzi o te pierwsze, to znajdziemy tam między innymi witaminy: E, K, B1, B5, B6, B7 i B9 . Wszystkie niosą wiele korzyści dla naszego organizmu. Na przykład witamina B1 zapobiega występowaniu anemii, przy okazji poprawiając pamięć i koncentrację. Witamina B5 z kolei, zwana inaczej kwasem pantotenowym, przeciwdziała zmęczeniu i rozdrażnieniu. Wpływa też na stan skóry, włosów i paznokci.

Jeśli chodzi o minerały, płatki dostarczają między innymi magnez, cynk, żelazo, miedź, mangan sód, potas, fosfor, jod.

Każdy z nich pełni różne funkcje w naszym organizmie. Na przykład magnez wpływa na zmniejszenie uczucia zmęczenia, cynk wpływa na kondycję naszych włosów i paznokci. Żelazo pomaga w produkcji czerwonych krwinek i hemoglobiny, miedź stymuluje układ odpornościowy, a mangan – podobnie jak błonnik – wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego.

Poza tym płatki owsiane zawierają związki wykazujące właściwości antydepresyjne i substancje pomagające zlikwidować zły nastrój.

Beta-glukan

Beta-glukan to wyjątkowy składnik błonnika pokarmowego, którego zresztą w płatkach nie brakuje. Jest on jednym z najważniejszych elementów tak zwanej żywności funkcjonalnej. Już kilkukrotnie jego leczniczy wpływ na człowieka potwierdziły badania naukowe. A co dokładniej potwierdziły?

Naukowcy uważają, że beta-glukan może wpływać na obniżenie cholesterolu we krwi. Dodatkowo wzmacnia odporność, poprzez aktywację układu immunologicznego. Poza tym bardzo mocno wspomagają nasz układ trawienny.

Po pierwsze – mogą wiązać kwasy żółciowe. Powoduje to zahamowanie wchłaniania ich w przewodzie pokarmowym, przez co organizm wydala je wraz z nadmiarem tłuszczu i złym cholesterolem.
Po drugie – tworzy na jelicie warstewkę uniemożliwiającą wchłanianie nadmiaru wyżej wymienionych.
Po trzecie – jako błonnik sam w sobie poprawia metabolizm. Dodatkowo jednym z najważniejszych elementów zapobiegających nowotworom jelita grubego.

Poza tym obniża poziom cukru we krwi, co dodatkowo pomaga w odchudzaniu.

Cenne kwasy tłuszczowe

Ze wszystkich zbóż najwięcej tłuszczu ma owies. Przekłada się również na zawartość tego składnika w płatkach owsianych. 7 gram tłuszczu w 100 gramach, to dość spory wynik. Jednak bez obaw – tłuszcze te mają specyficzny skład chemiczny i zawierają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), co oznacza, że dla naszego organizmu są wręcz wskazane, bo akurat jeśli chodzi o ten konkretne kwasy – organizm ich nie produkuje, dlatego musi dostawać je z pożywieniem.

Dzięki nim zmniejszamy ryzyko zakrzepów. Dodatkowo pomagają w walce z miażdżycą, oraz świetnie sprawdzają się jako profilaktyka przy tej chorobie.

Niedawno przeprowadzone badania sugerują, że kwas oleinowy zawarty w płatkach owsianych może chronić przed nowotworami.

Top trzy najzdrowszych produktów świata

W rankingu najzdrowszych pokarmów świata płatki owsiane zajmują wysokie trzecie miejsce! Wyprzedzają je jedynie owoce palmy acai i czosnek. Płatki owsiane są głównym elementem dobrze zbilansowanej diety. Jedzą je zarówno kulturyści, jak i biegacze lub kolarze. Dlaczego mają tak ogromną popularność wśród sportowców? Ponieważ udowodniono, że składnik ten, jako stały element diety zapewnia większą sprawność fizyczną i wytrzymałość.

Płatki owsiane w naszej kuchni

Płatki owsiane w naszej codziennej kuchni mogą znaleźć ogromne zastosowanie. Mogą być zarówno składnikiem musli, panierką kotleta, możemy podawać je z owocami świeżymi, suszonymi, z grzybami, z warzywami, w ciastach… Chciałoby się rzec, że jedyne co nas ogranicza, to wyobraźnia.

Warto pamiętać, że ogromna ilość możliwości przygotowania owsianki jest bardzo dobrą informacją dla osób pragnących zrzucić zbędne kilogramy. Dzięki temu nie są one zmuszone to jedzenia codziennie tego samego posiłku – mogą go udoskonalać, zmieniać smaki, dodatki itp.

Jak sami widzimy – produkt, którego cena na sklepowych półkach może sugerować, że jest to produkt gorszego sortu, jest świetnym elementem diety. O włączeniu płatków owsianych do diety powinien pomyśleć każdy. W końcu nie wszystkie produkty mogą stać na podium najzdrowszych produktów świata.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Planujesz dziecko? Przygotuj swoje ciało na ciążę
Muszelki czekoladowe – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Jak jeść w upały?
Poznaj moc granoli Crunchy Naturalne – energia płynąca z pełnego ziarna owsa
Żurawina liofilizowana – bomba witaminowa!
Parfait z Chia na śniadanie
Śniadanie o niskim indeksie glikemiczny? Nie zapomnij o tych produktach!
Orzechy trudny do zgryzienia? Jakie orzechy są najlepsze?
Domowe crunchy smakuje najlepiej
Indeks glikemiczny IG: TABELA. Jakie produkty mają niski IG?
Mąka migdałowa – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Miłka abisyńska (płatki Teff) – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Proteinowe muffinki owsiane
Ciasteczka owsiane FIT Ewa Chodakowska
Suszone owoce – jakie owoce na co?
Musli dla przyszłych mam
Musli 3 kontynenty – właściwości, kalorie i wartości odżywcze
Energetyczne batony owsiane idealne na drugie śniadanie
Liofilizacja żywności – co to jest? Dowiedz się jak działa
Owsianka z bananem – ile ma kalori KCAL?

Dodaj komentarz