Czym zamieni膰 cukier? Poznaj 5 lepszych zamiennik贸w.

Czym zamieni膰 cukier? Poznaj 5 lepszych zamiennik贸w.

Ka偶dy zainteresowany zdrowym od偶ywianiem wie, 偶e cukier jest niezdrowy. W rzeczywisto艣ci zawiera tylko puste kalorie i nie przyniesie 偶adnych korzy艣ci zdrowotnych dla naszego organizmu. Indeks glikemiczny bia艂ego cukru jest r贸wnie偶 bardzo wysoki, co podniesie poziom cukru we krwi, wi臋c diabetycy i osoby na diecie nie mog膮 stosowa膰 bia艂ego cukru. Na szcz臋艣cie z powodzeniem mo偶emy zast膮pi膰 cukier s艂odszymi alternatywami. Jaki substytut cukru wybra膰 by cieszy膰 si臋 s艂odkimi napojami bez obaw o nasze zdrowie?

Dlaczego cukier jest niezdrowy?

Cukier nie bez powodu nazywany jest przez wielu ludzi 鈥瀊ia艂膮 艣mierci膮鈥. Cukier znajdziemy niemal wsz臋dzie. Dodawany jest do napoj贸w, wypiek贸w, 偶ywno艣ci, p艂atk贸w 艣niadaniowych, a zw艂aszcza s艂odyczy.

Dzi艣 niezwykle trudno jest znale藕膰 chocia偶 jeden produkt, kt贸ry nie zawiera go w swoich sk艂adnikach. Wed艂ug statystyk przeci臋tna osoba spo偶ywa rocznie do 50 kilogram贸w cukru, co oznacza, 偶e 鈥嬧媎ziennie spo偶ywa si臋 艣rednio 27 艂y偶eczek tego produktu.

Cukier nie jest jednak zdrowy, wiedz膮 o tym nawet najm艂odsi ludzie. Jedna jego 艂y偶eczka zawiera a偶 20 kalorii pustych kalorii.

Jej spo偶ycie spowoduje szybkie uwolnienie insuliny w naszym organizmie, przynosz膮c chwile przyjemno艣ci i wzmocnienia energii. Jednak po oko艂o dziesi臋ciu minutach sytuacja zmieni艂a si臋 dramatycznie 鈥 poziom cukru we krwi zacz膮艂 gwa艂townie spada膰, byli艣my zm臋czeni i bardzo potrzebowali艣my s艂odyczy, aby przywr贸ci膰 zdrowie.

Dodatkowo cukier ma r贸wnie偶 negatywny wp艂yw na nasz膮 w膮trob臋, poniewa偶 jest magazynowany w w膮trobie w postaci glikogenu. Nadmiar odk艂ada si臋 w postaci tkanki t艂uszczowej.

Dlatego osoby z nadwag膮 i oty艂o艣ci膮, a tak偶e te z nas, kt贸re chc膮 cieszy膰 si臋 szczup艂膮 sylwetk膮, powinny jej unika膰. Wbrew pozorom nie jest 艂atwo rzuci膰 cukier, kt贸ry bardzo uzale偶nia.

Jednak jego s艂odycz mo偶na z powodzeniem zast膮pi膰, znajduj膮c zamienniki cukru, czyli produkty, kt贸re pozwalaj膮 cieszy膰 si臋 oryginalnym smakiem ulubionych potraw i napoj贸w bez konieczno艣ci rezygnowania ze s艂odyczy.

Jakie s膮 zdrowsze zamienniki cukru

Zamienniki cukru to nic innego jak s艂odzik, kt贸ry charakteryzuje si臋 s艂odycz膮, nisk膮 kaloryczno艣ci膮 i niskim indeksem glikemicznym (IG) oraz cennymi w艂a艣ciwo艣ciami zdrowotnymi. Wszystko to sprawia, 偶e 鈥嬧媕est dobrym zamiennikiem klasycznego bia艂ego cukru, a co najwa偶niejsze jest zdrowszym zamiennikiem. Doskona艂ym zamiennikiem cukru s膮 mi臋dzy innymi takie produkty jak:

Przyjrzyjmy si臋 w艂a艣ciwo艣ciom zdrowotnym ka偶dego z nich oraz odpowiedzmy dlaczego warto je stosowa膰 zamiast niezdrowego bia艂ego cukru?

Erytrytol – najzdrowszy s艂odzik

Erytrytol jest najlepszym substytutem cukru i jest uwa偶any za najzdrowszy s艂odzik na 艣wiecie. Jego bezpiecze艅stwo zosta艂o potwierdzone przez 艢wiatow膮 Organizacj臋 Zdrowia.

Stosowanie erytrytolu nie spowoduje 偶adnych negatywnych skutk贸w dla zdrowia i mo偶na go stosowa膰 regularnie bez 偶adnych ogranicze艅. Jego smak jest podobny do cukru bia艂ego, bez cech posmaku innych s艂odzik贸w.

Indeks glikemiczny erytrytolu wynosi 0 i 0,2 kcal na 1 gram i jest zalecany dla diabetyk贸w, os贸b odchudzaj膮cych si臋 oraz os贸b ze sk艂onno艣ci膮 do pr贸chnicy. Ten zdrowy substytut cukru nie prowadzi do rozwoju bakterii powoduj膮cych pr贸chnic臋 z臋b贸w.

Ponadto erytrytol ma r贸wnie偶 w艂a艣ciwo艣ci antyoksydacyjne, kt贸re wspomagaj膮 organizm w walce z wolnymi rodnikami.

Ksylitol – s艂odzik, kt贸ry ma dzia艂anie bakterio i grzybob贸jcze

Ksylitol lub cukier brzozowy to niskokaloryczny s艂odzik o bardzo dobrych w艂a艣ciwo艣ciach bakteriob贸jczych i grzybob贸jczych. Spo偶ywanie go pomaga chroni膰 nasze z臋by przed pr贸chnic膮 oraz zapobiega rozwojowi grzyb贸w i bakterii w uk艂adzie pokarmowym.

Ponadto ksylitol wspomaga r贸wnie偶 wch艂anianie wapnia, co pozytywnie wp艂ywa na stan i zdrowie naszych ko艣ci. Chocia偶 ksylitol ma pozytywny wp艂yw na zdrowie, nale偶y go spo偶ywa膰 ostro偶nie.

Zaleca si臋 codzienne dodawanie do napoj贸w nie wi臋cej ni偶 15 gram贸w (3 艂y偶eczki) tego produktu. Spo偶ywany w nadmiarze mo偶e powodowa膰 wzd臋cia i biegunk臋. Jest dobrym substytutem cukru dla dietetyk贸w i diabetyk贸w, kt贸rzy czasami u偶ywaj膮 s艂odzik贸w.

Cukier kokosowy – ciemniejszy i zdrowszy zamiennik cukru

Wygl膮d cukru kokosowego jest podobny do cukru trzcinowego. Jest koloru br膮zowego z delikatnym karmelizowanym posmakiem kokosowym, kt贸ry szczeg贸lnie nadaje si臋 do kawy i herbaty.

W por贸wnaniu z cukrem bia艂ym ma ni偶szy indeks glikemiczny i nieco ni偶sz膮 kaloryczno艣膰. Jego sk艂ad obejmuje i tak dalej. Potas, cynk, 偶elazo, wap艅 i witamina C.

Cukier kokosowy jest dobrym substytutem cukru, opr贸cz s艂odyczy ma r贸wnie偶 zapewni膰 organizmowi cenne sk艂adniki od偶ywcze i poprawi膰 odporno艣膰. Jego zalety doceni膮 r贸wnie偶 osoby chore na cukrzyc臋 oraz osoby, kt贸rym niepokoi IG produkt贸w konsumenckich.

Nierafinowany cukier kokosowy – 聽zamiennik cukru 聽bogaty w minera艂y

Kolejnym zdrowszym substytutem cukru jest cukier trzcinowy. Jest pozyskiwany z trzciny cukrowej i ma br膮zowy i delikatny smak karmelu.

Cho膰 jego kaloryczno艣膰 jest nieco ni偶sza od cukru bia艂ego, zawiera wap艅, potas, fluor i selen. Pod wzgl臋dem zawarto艣ci tych minera艂贸w najlepsza jest nierafinowany cukier trzcinowy.

Ze wzgl臋du na wysok膮 kaloryczno艣膰 cukier trzcinowy polecany jest g艂贸wnie jako substytut cukru dla os贸b chc膮cych zrezygnowa膰 z jej bia艂ych odmian. Nie nale偶y go jednak nadu偶ywa膰, ale stosowa膰 okazjonalnie, g艂贸wnie do napoj贸w s艂odzonych.

Stawia – wiele s艂odsza od cukru

Stewia to naturalny s艂odzik, kt贸ry jest s艂odszy ni偶 sam cukier. Pozyskiwana jest z li艣ci krzew贸w pochodz膮cych z Brazylii i Paragwaju. Jest to w pe艂ni naturalny s艂odzik, kt贸ry niemal ca艂kowicie rozk艂ada si臋 w organizmie.

Stewi臋 mo偶emy kupi膰 w postaci proszk贸w, tabletek i p艂yn贸w. Jest idealnym wyborem do s艂odzonych napoj贸w i doskona艂ym zamiennikiem s艂odkiego bia艂ego cukru. Stewia ma bardzo s艂odki smak i jest doskona艂ym substytutem cukru do os贸b dbaj膮cych o lini臋 i diabetyk贸w.

Ma zerow膮 kaloryczno艣膰 i niski indeks glikemiczny. Jego regularne stosowanie mo偶e r贸wnie偶 pozwoli膰 na regulacj臋 ci艣nienia krwi, co b臋dzie sprzyja膰 pacjentom z nadci艣nieniem.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *