Dieta w czasie stresu

Czy żywność może odstresować?

Wiele z nas żyje w ciągłym stresie, który wpływa nie tylko na nasze samopoczucie, ale także na relacje z innymi ludźmi, w tym z najbliższymi. Czy można sobie pomóc poprzez prawidłowa dietę i odpowiedni dobór produktów w jadłospisie? Odpowiedz jest: TAK, można.

Antyoksydany są nam potrzebne, aby posprzątać po stresie w organizmie. Co to dokładnie znaczy? Przede wszystkim stresując się uwalnia się ogromna ilość wolnych rodników, które niszczą nasze komórki, powodując postarzanie się organizmu, a także procesy kancerogenne.  Wybierajmy zatem w jadłospisie kolorowe owoce, które obfitują w antyoksydanty. Możemy wybrać suszone owoce np. owoce jagodowe, jagody goij. Jedzmy też świeże owoce i warzywa bogate w witaminę C, a więc czerwoną paprykę, kapustę kwaszoną, cytrusy, kiwi, ananasy itd.

Do walki ze stresem niezbędny jest cynk. Znajdziemy go m.in. pestki słonecznika, pestki dyni i olej z nich wytłoczony, sezam, ale także w rybach i mięsie. Wybierajmy jednak mięso chude, a ryby świeże.

Aby w organizmie zaczęły wytwarzać się i wydzielać związki wpływające pozytywnie na nastrój tzw. serotoniny należy jeść pełnoziarniste produkty zbożowe, np. dziki ryż, płatki owsiane, chleb razowy. Pomocne są także banany, które można spożywać świeże lub suszone.

Przy długotrwałym stresie nasz organizm zwiększa przepływ krwi przez serce. Powoduje to powolne zwiększanie się ciśnienie krwi, co może być niebezpieczne dla zdrowia, a nawet życia. Warto więc obniżać ciśnienie krwi – na początku można pozwolić sobie na naturalne obniżanie poprzez regularne jedzenie produktów bogatych w potas, a więc pomidorów, bananów. Również czosnek znany jest ze swoich właściwości hipotensyjnych. Medycyna ludowa wymienia także seler naciowy, jako środek na obniżenie ciśnienia.

Badania pokazują także, że wapń wpływa korzystnie na obniżanie się ciśnienia tętniczego. Jednak dotyczy to jedynie wapnia zawartego w chudych produktach nabiałowych, a więc w mleku 0,5%tł., jogurcie, kefirze czy maślance.

Zanim więc wybierzesz się na kolejną stresującą naradę czy prezentację przygotuj sobie muesli składającą się z płatków owsianych, borówek liofilizowanych, bananów suszonych lub bananów liofilizowanych, migdałów, dorzuć gorzkiej czekolady i rodzynki dla smaku.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Owoce liofilizowane – skomponuj musli tak jak chcesz
Nasion Chia – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Amarantus eksandowany – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Orzechy włoskie – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG i wartości odżywcze
Dlaczego owsianka jest tak ceniona? Wartości odżywcze i indeks glikemiczny
Muffiny marchewkowe z płatkami owsianymi
Szybki sernik wersja FIT
Skrobia kukurydziana – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Zdrowy chlebek musli
Czym zamienić cukier? Poznaj 5 lepszych zamienników.
Mąka żytnia typu 2000 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Szybkie przekąski w ciągu dnia
Zdrowy deser na szybko
Płatki owsiane – jak gotować?
Przepis na zakwas żytni. Jak zrobić zakwas żytni na chleb?
Ciastka bananowe z płatkami owsianymi bez mąki i jajek
Jak upiec chleb bezglutenowy? Sprawdź nasz przepis!
Przepis na tartaletki czekoladowe z serkiem
Mąka orkiszowa typu 1850 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Granola naturalna – KCAL, skład i właściwości – przepisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.