Dieta na jesień

Czy jesienią potrzebujemy więcej jeść?

W czasach prehistorycznych, gdy ludzie żyli w jaskiniach i szałasach, w chłodniejszym okresie, a więc jesienią i zimą chęć na jedzenie bardziej kaloryczne i tłuste podświadomie rosła. Wiązało się to z koniecznością wytworzenia podskórnej warstwy tłuszczowej, która chroniłaby przed zimnem, a także z brakiem dostępu do świeżych roślin, które zrzuciły liście na jesień lub przysypał śnieg. Czy w czasach współczesnych wraz z nadejściem chłodniejszych dni powinniśmy jeść bardziej kaloryczne potrawy? Nic bardziej błędnego. Dzisiejsze warunki mieszkaniowe i dostęp do ciepłej odzieży w niczym nie przypominają tych sprzed tysięcy lat. Dlatego warto się zastanowić czy dodatkowa ilość kalorii faktycznie jest nam potrzebna.

O czym warto wiedzieć

Nasze zapotrzebowanie na energię zależne jest od wielu czynników, m.in. od wieku, płci, aktywności fizycznej. Temperatura powietrza się do nich nie zalicza, o ile nie są to warunki ekstremalne. Dlatego nie ma powodu, aby w okresie jesienno-zimowym zwiększać kaloryczność naszej diety. W wielu przypadkach zalecane byłoby coś zupełnie odwrotnego.

W okresie jesienno-zimowym, gdy na zewnątrz szybko robi się ciemno, jest coraz chłodniej i często pada deszcz, aktywność fizyczna wielu ludzi jest zdecydowanie mniejsza, a wolny czas częściej spędzany jest w sposób bierny. Mniej się ruszamy, a więc mniej jest okazji do spalania kalorii, mniejsze jest również zapotrzebowanie. Dlatego spożycie dodatkowych kalorii, ze względu na chłodniejszy okres, może skutkować przyrostem masy ciała i zwiększeniem zawartości tkanki tłuszczowej.

Współcześnie nie możemy też narzekać na dostęp do świeżych warzyw i owoców. Na naszym rynku istnieje również ogromny wybór mrożonek, w których utrata witamin jest niewielka. Warto w tym okresie nie zapominać o warzywach i owocach, aby dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości witamin i składników mineralnych.

Przyczyny, którymi kierowali się jaskiniowcy jedząc potrawy bardziej tłuste i kaloryczne jesienią i zimą, nas nie dotyczą. Dlatego warto zadbać o to, aby o każdej porze roku nasza dieta była racjonalna i odpowiednio zbliansowana.

Pamiętajmy o tym, że jesienią i wiosną szczególnie łatwo zapada się na przeziębienia i inne infekcje. Dlatego też potrzebujemy  więcej witamin i składników mineralnych. Możemy także pozwolić sobie na posiłki ciepłe zamiast zimnych przekąsek. Da nam to przyjemne poczucie rozgrzania.

Przeczytaj inne nasze Artykuły:

Przepis na zakwas żytni. Jak zrobić zakwas żytni na chleb?
Jak upiec chleb bezglutenowy? Sprawdź nasz przepis!
Lekki chleb pszenny na zakwasie żytnim – jak go zrobić?
Orzechy brazylijskie – właściwości, kalorie KCAL
Orzechy włoskie – zdrowa przekąska
Co warto wiedzieć o chlebie? Sprawdź nasz blog o chlebie!
Suszone daktyle – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG
Suszone jabłka – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG
Suszone fig – właściwości, kalorie KCAL, indeks glikemiczny IG
Pomelo – ogromny cytrus o wspaniałych właściwościach
Musli na odchudzanie – czy to dobry pomysł?
Miechunka Physalis – owoc o cudownych właściwościach
Popcorn nie tylko jako przekąska – jak zrobić popcorn w garnku
Granola czekoladowa – KCAL, skład i właściwości – przepisy
Pszenica w miodzie – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.