Cynamon - przyprawa o cudownych właściwościach?

Cynamon – przyprawa o cudownych właściwościach?

Cynamon to przyprawa kuchenna powszechnie stosowana. Pozyskiwany jest w procesie mielenia kory cynamonu. Występuje w dwóch postaciach: proszku lub twardych płatków cynamonu.

Cynamon to rodzaj obejmujący aż 250 gatunków drzew i krzewów z regionów subtropikalnych. Wśród nich jest cynamon cejloński i pachnący cynamon, zwany też cynamonem. Cynamon cejloński ma wyższą wartość i jest częściej eksportowany do Europy.

Cynamon pomaga w walce z chorobami cywilizacyjnymi

Cynamon zawiera aldehyd cynamonowy. Naukowcy z University of Arizona w Stanach Zjednoczonych udowodnili, że związek ten ma działanie przeciwnowotworowe. Może również pomóc w walce z rakiem jelita grubego. Wraz z epikatechiną, kolejnym składnikiem tej przyprawy, może opóźnić wystąpienie choroby Alzheimera i Parkinsona.

Cynamon na poprawę trawienia

Cynamon jest dobrym źródłem wapnia, żelaza i manganu. Doskonale stymuluje trawienie i dostarcza do organizmu odpowiednią dawkę błonnika pokarmowego, wspierając tym samym układ pokarmowy. Pomoże również w biegunce.

Cynamon poprawia odporność

Produkt ten jest doskonałym uzupełnieniem walki z przeziębieniem. Może się też pocić. Możesz użyć go w postaci oleju lub dodać przyprawy do gorących napojów i potraw spożywanych podczas choroby.

Cynamon wspiera żyły

Spożywanie tylko pół łyżeczki cynamonu dziennie wystarczy, aby trwale obniżyć poziom cholesterolu lipoprotein o niskiej gęstości we krwi. Ta przyprawa może być również używana jako naturalny regulator poziomu cukru we krwi. To bardzo ważne dla wszystkich diabetyków. Dzięki tej przyprawie proces ukrwienia mózgu może przebiegać sprawniej. Wspiera więc aktywność umysłową.

Cynamon na odchudzanie

Cynamon to doskonały wybór dla każdego, kto chce schudnąć. Posiada zdolność przyspieszania procesu przemiany materii. Dzięki temu trawienie jest wydajniejsze, a praca nerek jest lepsza. Cynamon jest środkiem oczyszczającym, dlatego często wykorzystywany jest jako składnik kremów antycellulitowych. Wyciąg z kory cynamonowca cejlońskiego uwrażliwia tkanki na insulinę, przyczyniając się tym samym do prawidłowego metabolizmu węglowodanów w organizmie. Dodatkowo cynamon to również chrom, obecność chromu zmniejszy apetyt na słodycze.

Alergia (uczulenie) na cynamon

Przyprawa ta ma wiele dobroczynnych wartości, ale jednocześnie nie jest polecana wszystkim. Osoby z zapaleniem przewodu pokarmowego, wrzodami i skłonnością do krwawień muszą zrezygnować z używania. Niektórzy ludzie są nawet uczuleni na cynamon i uważają, że spożywanie go jest bardzo niebezpieczne.

Cynamon – kalorie i wartości odżywcze (w 100 g)

  • Energia: 247 kcal
  • Tłuszcze: 1,24
  • Białko: 3,99 g
  • Węglowodany: 80,59 g

Cynamon – witaminy (w 100 g)

  • Witamina C: 3.8/0.1 mg
  • Tiamina: 0.022/0.001 mg
  • Ryboflawina: 0.041/0.001 mg
  • Niacyna: 1.332/0.035 mg
  • Witamina B6: 0.158/0.004 mg
  • Kwas foliowy: 6/0 µg
  • Witamina A: 295/8 IU
  • Witamina E: 2.32/0.06 mg
  • Witamina K: 31.2/0.8 µg

Cynamon – minerały (w 100 g)

  • Wapń: 1002/26 mg
  • Żelazo: 8.32/0.22 mg
  • Magnez: 60/2 mg
  • Fosfor: 64/2 mg
  • Potas: 431/11 mg
  • Sód: 10/0 mg
  • Cynk: 1.83/0.05 mg

Zastosowanie cynamonu

Cynamon może być stosowany nie tylko jako dodatek do deserów, ale również bardzo skuteczny. Dzięki swoim właściwościom wzbogaca smak różnych gorących i zimnych napojów. Nadaje się również do dań pikantnych, zwłaszcza sosu pomidorowego. Występuje w kuchni wschodniej, a także w kuchni greckiej.

Cynamon należy przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku, aby nie stracił swojego czerwonawego koloru i wspaniałego aromatu. Laski cynamonu można dodawać do całych potraw lub zmielić.

Skąd pochodzi cynamon

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *