P┼éatki orkiszowe ÔÇô w┼éa┼Ťciwo┼Ťci, kalorie KCAL i warto┼Ťci od┼╝ywcze

Co jest lepsze dla zdrowia: płatki orkiszowe czy owsiane?

Konsumenci od dawna preferuj─ů ┼╝ywno┼Ť─ç naturaln─ů. Nieprzetworzona ┼╝ywno┼Ť─ç i posi┼éki przygotowywane w domu powinny zapewni─ç zdrowie, szcz─Ö┼Ťcie i sta─ç si─Ö ┼║r├│d┼éem energii. Zgadzam si─Ö z tym stanowiskiem, dlatego dzi┼Ť polecam przyjrze─ç si─Ö dw├│m produktom, bez kt├│rych wiele os├│b nie wyobra┼╝a sobie zdrowej diety ÔÇô p┼éatk├│w orkiszowych i p┼éatk├│w owsianych. Czym s─ů, jakie s─ů ich cechy i jakie s─ů wybory?

Kilka słów o orkiszu i płatkach orkiszowych

Pszenica orkisz jest jedn─ů ze staro┼╝ytnych odmian pszenicy. By┼éa popularna od czas├│w staro┼╝ytnych do ┼Ťredniowiecza, dop├│ki nie zosta┼éa zast─ůpiona nowoczesn─ů upraw─ů pszenicy. Orkisz zn├│w jest faworyzowany od jakiego┼Ť czasu. Jest reklamowany jako niezmodyfikowany, nie wymaga nawo┼╝enia i jest zdrowszy ni┼╝ wsp├│┼éczesne odmiany zb├│┼╝.

Por├│wnuj─ůc warto┼Ť─ç od┼╝ywcz─ů pszenicy zwyczajnej i pszenicy orkisz, mo┼╝na stwierdzi─ç, ┼╝e ta ostatnia ma lepsze sk┼éadniki i zawiera wi─Öcej sk┼éadnik├│w korzystnych dla organizmu. Orkisz jest bogaty i zawiera selen, niacyn─Ö, witaminy E i A oraz ┼éatwo przyswajalny b┼éonnik. Uwa┼╝a si─Ö r├│wnie┼╝, ┼╝e gluten zawarty w pszenicy orkisz mniej podra┼╝nia przew├│d pokarmowy os├│b wra┼╝liwych na ten sk┼éadnik.

Obecnie na rynku dost─Öpnych jest wiele produkt├│w orkiszowych. Nale┼╝─ů do nich: pieczywo orkiszowe, makarony, kasze, m─ůka, herbatniki, p┼éatki zbo┼╝owe, a nawet kawa. Spekuluje si─Ö, ┼╝e spo┼╝ywanie produkt├│w na bazie tego zbo┼╝a poprawia trawienie, obni┼╝a poziom cholesterolu we krwi i pomaga regulowa─ç reakcj─Ö organizmu na cukier.

P┼éatki orkiszowe, kt├│rymi jeste┼Ťmy zainteresowani w tym artykule, powstaj─ů przez zmia┼╝d┼╝enie ziaren. Dobrym pomys┼éem jest spo┼╝ywanie p┼éatk├│w typu zwyk┼éego lub g├│rskiego, poniewa┼╝ s─ů one najmniej przetworzone. W przeciwie┼ästwie do p┼éatk├│w b┼éyskawicznych wymagaj─ů gotowania, ale zawieraj─ů najcenniejsze sk┼éadniki od┼╝ywcze.

Warto┼Ťci od┼╝ywcze p┼éatk├│w orkiszowych

Warto┼Ťci od┼╝ywcze, w┼éa┼Ťciwo┼Ťci oraz kalorie p┼éatk├│w orkiszowych opisali┼Ťmy w osobnych artykule.

Charakterystyka płatków owsianych

P┼éatki owsiane s─ů wytwarzane z czystych i pokruszonych zwyk┼éych ziaren owsa. W zale┼╝no┼Ťci od stopnia rozdrobnienia wyr├│┼╝nia si─Ö p┼éatki zwyk┼ée (najgrubsze, z ca┼éych ziaren), p┼éatki g├│rskie (┼Ťrednio rozdrobnione) oraz p┼éatki b┼éyskawiczne (najdrobniejsze). Podobnie jak w przypadku p┼éatk├│w orkiszowych, za najzdrowsze uwa┼╝ane s─ů p┼éatki zwyk┼ée i g├│rskie.

P┼éatki owsiane i orkiszowe maj─ů podobne w┼éa┼Ťciwo┼Ťci – mog─ů poprawi─ç motoryk─Ö jelit oraz obni┼╝y─ç poziom cukru i cholesterolu we krwi. Ponadto uwa┼╝a si─Ö, ┼╝e owies ma dzia┼éanie przeciwstarzeniowe, co jest rzadkie w przypadku zb├│┼╝. Zawarte w nim przeciwutleniacze mog─ů zwalcza─ç wolne rodniki i zapobiega─ç przedwczesnemu starzeniu si─Ö organizmu.

W przeciwie┼ästwie do p┼éatk├│w orkiszowych, p┼éatki owsiane nie zawieraj─ů glutenu, wi─Öc s─ů bezpieczne dla os├│b z celiaki─ů. Zdarza si─Ö jednak, ┼╝e ziarna s─ů zanieczyszczone tym sk┼éadnikiem podczas przetwarzania, dlatego osoby wra┼╝liwe powinny wybiera─ç produkty z napisem ÔÇ×bezglutenoweÔÇŁ. Taka etykieta gwarantuje, ┼╝e ziarno jest przetwarzane w warunkach uniemo┼╝liwiaj─ůcych jego zanieczyszczenie.

Warto┼Ťci od┼╝ywcze p┼éatk├│w owsianych

Warto┼Ťci od┼╝ywcze, w┼éa┼Ťciwo┼Ťci oraz kalorie┬áp┼éatk├│w owsianych opisali┼Ťmy w osobnych artykule.

Porównanie płatków owsianych i orkiszowych

Wi─Öc co jest zdrowsze: p┼éatki orkiszowe czy p┼éatki owsiane? Ten problem nie jest ┼éatwy, poniewa┼╝ w┼éa┼Ťciwo┼Ťci ka┼╝dego typu s─ů nieco inne. P┼éatki orkiszowe zawieraj─ů mniej kalorii i t┼éuszczu, ale zawieraj─ů wi─Öcej w─Öglowodan├│w. Zawieraj─ů r├│wnie┼╝ gluten. Z kolei p┼éatki owsiane maj─ů wi─Öcej kalorii, ale mniej w─Öglowodan├│w i wi─Öcej bia┼éka. Ponadto p┼éatki owsiane s─ů bezglutenowe i maj─ů w┼éa┼Ťciwo┼Ťci przeciwstarzeniowe. Mo┼╝e r├│┼╝ne sposoby ich wykorzystania pomog─ů Ci dokona─ç najlepszego wyboru? niepotrzebne.

Oba rodzaje zbóż można spożywać np. w postaci popularnych płatków z mlekiem, owocami i orzechami, których używa się do wypieku herbatników lub jako składnik kostek chleba. Jak więc wybrać?

W tym przypadku wydaje si─Ö, ┼╝e najlepszym rozwi─ůzaniem jestÔÇŽ naprzemienne stosowanie dw├│ch rodzaj├│w p┼éatk├│w. Dieta monotonna lub jednotematyczna jest niezdrowa, dlatego dla urozmaicenia zaleca si─Ö stosowanie r├│┼╝nych rodzaj├│w p┼éatk├│w. Warto je┼Ť─ç te najmniej przetworzone (zwyk┼ée, ewentualnie g├│rskie). Nadmierne spo┼╝ycie jednego typu p┼éatk├│w nie spe┼énia za┼éo┼╝enia zr├│┼╝nicowanej diety. Dlatego warto doda─ç inne produkty zbo┼╝owe, takie jak makaron pe┼énoziarnisty i kasze.

Podsumowanie

P┼éatki zbo┼╝owe s─ů uwa┼╝ane za jedn─ů z najzdrowszych potraw. S─ů naturalne, rzadko przetwarzane i mo┼╝na je spo┼╝ywa─ç w r├│┼╝nych postaciach. Warto pokusi─ç si─Ö o zakup dw├│ch rodzaj├│w p┼éatk├│w, aby por├│wna─ç ich smak w r├│┼╝nych potrawach. P┼éatki mog─ů s┼éu┼╝y─ç jako warto┼Ťciowa baza lub jako dodatek do posi┼éku.

W sobotni poranek czasem gotuję owsiankę z mlekiem lub owsiankę na wodzie, dodaję owoce liofilizowane, orzechy oraz bakalie i kilka łyżek jogurtu naturalnego

Dodaj komentarz

Tw├│j adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s─ů oznaczone *