Płatki orkiszowe – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze

Co jest lepsze dla zdrowia: płatki orkiszowe czy owsiane?

Konsumenci od dawna preferują żywność naturalną. Nieprzetworzona żywność i posiłki przygotowywane w domu powinny zapewnić zdrowie, szczęście i stać się źródłem energii. Zgadzam się z tym stanowiskiem, dlatego dziś polecam przyjrzeć się dwóm produktom, bez których wiele osób nie wyobraża sobie zdrowej diety – płatków orkiszowych i płatków owsianych. Czym są, jakie są ich cechy i jakie są wybory?

Kilka słów o orkiszu i płatkach orkiszowych

Pszenica orkisz jest jedną ze starożytnych odmian pszenicy. Była popularna od czasów starożytnych do średniowiecza, dopóki nie została zastąpiona nowoczesną uprawą pszenicy. Orkisz znów jest faworyzowany od jakiegoś czasu. Jest reklamowany jako niezmodyfikowany, nie wymaga nawożenia i jest zdrowszy niż współczesne odmiany zbóż.

Porównując wartość odżywczą pszenicy zwyczajnej i pszenicy orkisz, można stwierdzić, że ta ostatnia ma lepsze składniki i zawiera więcej składników korzystnych dla organizmu. Orkisz jest bogaty i zawiera selen, niacynę, witaminy E i A oraz łatwo przyswajalny błonnik. Uważa się również, że gluten zawarty w pszenicy orkisz mniej podrażnia przewód pokarmowy osób wrażliwych na ten składnik.

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele produktów orkiszowych. Należą do nich: pieczywo orkiszowe, makarony, kasze, mąka, herbatniki, płatki zbożowe, a nawet kawa. Spekuluje się, że spożywanie produktów na bazie tego zboża poprawia trawienie, obniża poziom cholesterolu we krwi i pomaga regulować reakcję organizmu na cukier.

Płatki orkiszowe, którymi jesteśmy zainteresowani w tym artykule, powstają przez zmiażdżenie ziaren. Dobrym pomysłem jest spożywanie płatków typu zwykłego lub górskiego, ponieważ są one najmniej przetworzone. W przeciwieństwie do płatków błyskawicznych wymagają gotowania, ale zawierają najcenniejsze składniki odżywcze.

Wartości odżywcze płatków orkiszowych

Wartości odżywcze, właściwości oraz kalorie płatków orkiszowych opisaliśmy w osobnym artykule.

Charakterystyka płatków owsianych

Płatki owsiane są wytwarzane z czystych i pokruszonych zwykłych ziaren owsa. W zależności od stopnia rozdrobnienia wyróżnia się płatki zwykłe (najgrubsze, z całych ziaren), płatki górskie (średnio rozdrobnione) oraz płatki błyskawiczne (najdrobniejsze). Podobnie jak w przypadku płatków orkiszowych, za najzdrowsze uważane są płatki zwykłe i górskie.

Płatki owsiane i orkiszowe mają podobne właściwości – mogą poprawić motorykę jelit oraz obniżyć poziom cukru i cholesterolu we krwi. Ponadto uważa się, że owies ma działanie przeciwstarzeniowe, co jest rzadkie w przypadku zbóż. Zawarte w nim przeciwutleniacze mogą zwalczać wolne rodniki i zapobiegać przedwczesnemu starzeniu się organizmu.

W przeciwieństwie do płatków orkiszowych, płatki owsiane nie zawierają glutenu, więc są bezpieczne dla osób z celiakią. Zdarza się jednak, że ziarna są zanieczyszczone tym składnikiem podczas przetwarzania, dlatego osoby wrażliwe powinny wybierać produkty z napisem „bezglutenowe”. Taka etykieta gwarantuje, że ziarno jest przetwarzane w warunkach uniemożliwiających jego zanieczyszczenie.

Wartości odżywcze płatków owsianych

Wartości odżywcze, właściwości oraz kalorie płatków owsianych opisaliśmy w osobnych artykule.

Porównanie płatków owsianych i orkiszowych

Więc co jest zdrowsze: płatki orkiszowe czy płatki owsiane? Ten problem nie jest łatwy, ponieważ właściwości każdego typu są nieco inne. Płatki orkiszowe zawierają mniej kalorii i tłuszczu, ale zawierają więcej węglowodanów. Zawierają również gluten. Z kolei płatki owsiane mają więcej kalorii, ale mniej węglowodanów i więcej białka. Ponadto płatki owsiane są bezglutenowe i mają właściwości przeciwstarzeniowe. Może różne sposoby ich wykorzystania pomogą Ci dokonać najlepszego wyboru? niepotrzebne.

Oba rodzaje zbóż można spożywać np. w postaci popularnych płatków z mlekiem, owocami i orzechami, których używa się do wypieku herbatników lub jako składnik kostek chleba. Jak więc wybrać?

W tym przypadku wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem jest… naprzemienne stosowanie dwóch rodzajów płatków. Dieta monotonna lub jednotematyczna jest niezdrowa, dlatego dla urozmaicenia zaleca się stosowanie różnych rodzajów płatków. Warto jeść te najmniej przetworzone (zwykłe, ewentualnie górskie). Nadmierne spożycie jednego typu płatków nie spełnia założenia zróżnicowanej diety. Dlatego warto dodać inne produkty zbożowe, takie jak makaron pełnoziarnisty i kasze.

Podsumowanie

Płatki zbożowe są uważane za jedną z najzdrowszych potraw. Są naturalne, rzadko przetwarzane i można je spożywać w różnych postaciach. Warto pokusić się o zakup dwóch rodzajów płatków, aby porównać ich smak w różnych potrawach. Płatki mogą służyć jako wartościowa baza lub jako dodatek do posiłku.

W sobotni poranek czasem gotuję owsiankę z mlekiem lub owsiankę na wodzie, dodaję owoce liofilizowane, orzechy oraz bakalie i kilka łyżek jogurtu naturalnego

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Jelita – tu zaczyna się zdrowie człowieka
Zdrowa czekolada „lekiem na całe zło”
Śliwki – owoce jesieni
Mąka pszenna typu 750 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Ciastkeczka z amarantusem
Czym jest żywność funkcjonalna? Przykłady żywności funkcjonalnej
Najlepsza owsianka na wodzie
Nowalijki – za i przeciw
Bezglutenowy Mix – właściwości płatków, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Owsianka czekoladowa z bananem
Siemię lniane – naturalny błonnik pokarmowy w twojej diecie
Mąka owsiana – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Płatki jęczmienne – KCAL, indeks glikemiczny IG, skład i właściwości
Wielkanocne babeczki owsiane z serkiem homogenizowanym
Pitaja – smoczy owoc
Morwa biała – wartości odżywcze, kalorie KCAL, zastosowanie
Batoniki energetyczne z quinoa – przepis doskonały
Mąka orkiszowa typu 700 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Kokosowe kulki mocy z liofilizowanymi malinami w wersji FIT
Granola – czy warto ją jeść?

Dodaj komentarz