Płatki orkiszowe – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze

Co jest lepsze dla zdrowia: płatki kukurydziane czy owsiane? Które zdrowsze?

Zdrowa żywność powinna towarzyszyć nam przez cały dzień. Osoby zainteresowane zdrowym odżywianiem, wiedzą po jakie produkty sięgać, tak, aby ich dieta była jak najbardziej zróżnicowana i dawała wiele energii, witamin i minerałów. Dlatego właśnie wielce prawdopodobne, że w kuchniach takich osób znajdziemy płatki zbożowe. Jednak czy wszystkie produkty z tej grupy są sobie równe? Dziś pod lupę weźmiemy płatki owsiane i kukurydziane. Które z nich są zdrowsze?

Kilka słów o płatkach kukurydzianych

Płatki kukurydziane to dzieło nieuwagi i przypadku! Will Kellog, amerykański urzędnik, który pomagał swojemu bratu w prowadzeniu sanatorium, podczas przygotowywania posiłku dla pacjentów niedopilnowane gotującej się pszenicy, przez co ta zamienia się w gęstą papkę. Will próbował uratować posiłek i w akcie desperacji rozwałkował to, co stworzył. Kiedy jego „twór” wysechł, popękał na małe kawałki – Kellog zdecydował się podać to pacjentom i, ku jego zdumieniu, ci polubili nowe danie do tego stopnia, że nawet po opuszczeniu sanatorium zamawiali płatki do domu.

Fakt, że płatki tak mocno przypadły pacjentom do gustu sprawił, że bracia Kellog zaczęli eksperymentować na innych zbożach – jednym z nich była kukurydza.

Z czasem Will wraz z bratem, Johnem porzucili prowadzenie sanatorium i założyli działającą do dziś firmę brandowaną ich nazwiskiem.

Niestety – wielu producentów płatków kukurydzianych w celu oszczędzania pieniędzy posuwa się do złych praktyk produkcyjnych. Tradycyjna metoda produkcji płatków kukurydzianych z całych ziaren kukurydzy zeszła na drugi plan, bo na miejsce tego ziarna weszły jego substytuty – mąka kukurydziana, kasza kukurydziana i grys kukurydziany. Mają one w sobie mniej wartości odżywczych, które producenci mimo wszystko chcą uzupełnić. Wykorzystują ku temu opryski (już na gotowych płatkach), w których może i znajdują się pewne wartości odżywcze (takie jak witaminy i minerały), ale przemycane są także różnego rodzaju emulgatory, słodziki, barwniki, regulatory kwasowości, konserwanty itp., dlatego zawsze podczas wyboru płatków kukurydzianych powinieneś spojrzeć na etykietę – im krótsza, tym lepsza.

Jeśli jesteś cukrzykiem, nie powinieneś spożywać płatków kukurydzianych, bowiem cechują się one wysokim indeksem glikemicznym.

Warto dodać, że płatki kukurydziane są łatwostrawne, dlatego zaleca się je w dietach osób starszych, pacjentów po operacjach, zabiegach chirurgicznych itp. Należy jednak pamiętać, że płatki kukurydziane to źródło węglowodanów prostych, przez co ich nadmierne spożycie może prowadzić do przybrania dodatkowych kilogramów.

Innym faktem jest to, że płatki kukurydziane nie zawierają glutenu. Niestety podczas produkcji mogą mieć one kontakt z innym rodzajem zboża, który już gluten zawiera, dlatego właśnie należy mimo wszystko wybierać płatki z informacją o tym, że glutenu nie zawierają.

Wartości odżywcze płatków kukurydzianych

W 100 gramach płatków kukurydzianych powinniśmy znaleźć około 380 kcal, przy czym 80% stanowią węglowodany, niecałe 9% to białko, a tłuszcz 3%. W płatkach kukurydzianych znajdziemy raczej znikomą ilość błonnika pokarmowego. Co ciekawe, są one również źródłem kwasów omega-3, jak i wielu cennych witamin i minerałów – witamin z grupy B oraz witamin C, D, E i K, żelaza, potasu, miedzi, manganu, fosforu, cynku, jodu, selenu, wapnia.

Charakterystyka płatków owsianych

Płatki owsiane powstają z ziaren owsa. Na sklepowych półkach możemy znaleźć trzy wersje płatków owsianych: płatki owsiane zwykłe, górskie i błyskawiczne. Najłatwiej rozróżnić je po ich wielkości i twardości – zwykłe i górskie są większe i twardsze, niż błyskawiczne i cechują się nieco lepszymi parametrami zdrowotnymi (większa ilość witamin i minerałów). Te ostatnie ze względu na to, że są miększe, zalecane są dzieciom i osobom starszym.

Dla naszego organizmu płatki owsiane to prawdziwy skarb, bowiem zawierają w sobie dobre węglowodany, które dadzą nam energię na wiele godzin, dobre tłuszcze i białko, ale także sporą ilość cennego błonnika pokarmowego. Jednym z elementów składowych tego ostatniego są beta-glukany, czyli rozpuszczalna część błonnika. To w dużej mierze za sprawą tego składnika są one elementem żywności funkcjonalnej, czyli takiej, której zdrowotny wpływ na ludzki organizm został potwierdzony naukowo wiele razy! Beta-glukany poza tym, że wpływają pozytywnie na perystaltykę jelit, mogą obniżać poziom złego cholesterolu LDL i glukozy we krwi, wydłużać działanie hormonu odpowiedzialnego za odczuwanie sytości itp.

Dodatkowo, podobnie, jak ma się to w przypadku płatków kukurydzianych, płatki owsiane nie zawierają glutenu. Ponadto cechują się niskim indeksem glikemicznym, przez co mogą być spożywane przez osoby cierpiące na cukrzycę!

Wartości odżywcze płatków owsianych

Płatki owsiane w 100 gramach zawierają około 370 kcal, przy czym około 60% ich masy stanowią węglowodany, 13% białko, 10% błonnik pokarmowy (z którego 2,5-4,5 to beta-glukany). Tłuszcz stanowi 6%, ale duża część tego to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które pełnią wiele funkcji w naszym organizmie, są między innymi nośnikiem witamin. Skoro jesteśmy przy witaminach, trzeba zaznaczyć, że płatki owsiane są cennym źródłem witamin E, K, B1 i B5. Do tego dostarczają nam wiele minerałów, na przykład potas, magnez, cynk i żelazo.

Płatki kukurydziane czy owsiane?

Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki zdrowotne, płatki owsiane wypadają o wiele lepiej od płatków kukurydzianych. To głównie za sprawą sporych ilości cennego błonnika pokarmowego. Poza tym płatki kukurydziane to kiepski wybór, szczególnie dla osób cierpiących na cukrzycę. Niemniej jednak są sytuacje, w których mogą być lepszym wyborem, niż owsiane, za sprawą tego, że są lekkostrawne.

Nie zapominajmy także o niesamowitych walorach smakowych płatków kukurydzianych – jeśli połączymy je z innymi zdrowymi produktami, na przykład jogurtem, owocami i orzechami, uzyskamy pełnowartościowy posiłek. Oczywiście ten sam posiłek lepiej wypadłby z płatkami owsianymi, jednak jeśli raz na jakiś czas zrezygnujesz z płatków owsianych na rzecz kukurydzianych, na pewno nie stanie się nic złego, a wręcz przeciwnie – mała odskocznia może dobrze Ci zrobić!

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Suszona morwa biała – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Mąka owsiana razowa – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Dlaczego warto jeść banany? Sprawdź wartości odżywcze i indeks glikemiczny IG
Low Fat Musli – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Czy żywność może odstresować?
Owsianka – tak jak chcesz!
Miechunka Physalis – owoc o cudownych właściwościach
Ciasteczka owsiane o smaku bananowym
Otręby owsiane – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Orzechy brazylijskie – właściwości, kalorie KCAL
Chleb na zakwasie czy drożdżach – jaki wybrać?
Komosa ryżowa lub Quinoa – wartości odżywcze. Dlaczego warto jeść komosę ryżową?
Domowa czekolada z owocami liofilizowanymi w wersji FIT
Żywienie dzieci – od EKO słoiczka do fast food’a
Cynamon – przyprawa o cudownych właściwościach?
10 przykazań zdrowego odżywania się całej rodziny
Płatki jęczmienne błyskawiczne – właściwości, kalorie KCAL i wartości odżywcze
Śniadanie – jeść czy nie jeść?
Mandarynki nie tylko od święta – indeks glikemiczny IG i wartości odżywcze
Suszone kiwi – bomba witaminowa

Dodaj komentarz