Chleb drożdżowy własnej roboty – jak go zrobić?

Chleb drożdżowy własnej roboty – jak go zrobić?

Składniki na chleb drożdżowy własnej roboty

  • mąka pszenna, 500g (dobrze, aby jej typ znajdował się w przedziale od 405 do 812 – sprawdź czym jest typ mąki),
  • świeże drożdże, około 25g (mogą być również instant, ale staraj się użyć ich około 6-8g),
  • jedna płaska łyżeczka cukru (by drożdże zaczęły swoją pracę)
  • płatki zbożowe, 50g (mogą być pszenne, owsiane, żytnie, itp., w przypadku owsianych – nie robi również większej różnicy, czy są one płatki owsiane błyskawiczne, górskie, czy zwykłe)
  • dwie łyżeczki soli,
  • dwie łyżki oleju
  • ziarna słonecznika, pestki dyni, siemię lniane, itp. (opcjonalnie)
  • woda, 500 ml (najlepiej lekko ciepła)

Poza tymi składnikami, warto, gdybyś miał przygotowaną niewielką ilość dodatkowej mąki, oraz trochę oleju. Olej użyjesz do posmarowania formy, a mąki do jej posypania.

Wbrew pozorom, chleb to jedno najstarszych istniejących pożywień, bowiem towarzyszy ludzkości od wielu tysięcy lat i wciąż jest jednym z najpopularniejszych produktów. Najstarszy, który udało się odnaleźć archeologom pochodzi z Krety, a jego wiek szacowany jest na nieco ponad 6000 lat. Około 2000 lat później Egipcjanie upiekli pierwszy chleb na zakwasie, a po upływie kolejnych 2000 lat, czyli 2000 przed naszą erą po raz pierwszy go spulchnili. Co oznacza to dla nas? To, że każda dzisiejsza kuchnia dysponuje dzisiaj lepszym wyposażeniem, niż wtedy całe cywilizacje. Dlatego zrobienie chleba własnej roboty to jest bardzo łatwe i nie powinno sprawić Ci żadnych problemów

Jaki chleb własnej roboty na początek?

Jeśli zależy ci na tym, by chleb własnej roboty zrobić szybko, to nie idź w stronę zakwasu. Możesz użyć drożdży, które prawdopodobnie są Ci lepiej znane. Chleb wychodzi równie smaczny i nadaje się do spożycia zaledwie po 4/5 godzinach od rozpoczęcia jego przygotowania.

PRZEPIS NA CHLEB DROŻDŻOWY WŁASNEJ ROBOTY

  1. Do dużej miski wsyp mąkę, sól, płatki zbożowe, ziarna słonecznika i inne dodatki (o ile takich użyjesz), po czym wymieszaj tak, aby składniki rozeszły się równomiernie.
  2. Do osobnej miski wlej wodę, po czym dodaj rozdrobnione drożdże i cukier. Pamiętaj, by woda była ciepła, ale nie gorąca. Wymieszaj do rozpuszczenia się drożdży.
  3. Połącz zawartość obu misek, dodaj dwie łyżki oleju, a następnie wszystkie składniki dokładnie wymieszaj i odstaw w ciepłe miejsce na około 30-40 minut. Zwróć uwagę, czy z mąki nie powstały grudki. Masa powinna mieć płynną, jednolitą konsystencję. Po około 15-20 minutach wyrastania ciasta możesz włączyć piekarnik i ustawić go na 190°C.
  4. Przygotowanie formy (najlepiej, gdyby była to forma do chleba lub keksowa – te proporcje są idealne dla formy o długości 30cm, czyli najczęściej spotykanej): formę wysmaruj olejem, po czym posyp mąką (użycie sita pozwoli na jej równomierne rozprowadzenie).
  5. Ciasto przelej do formy, po czym włóż na około 50-60 minut do nagrzanego wcześniej piekarnika. Przed włożeniem do piekarnika, możesz jeszcze posypać ciasto w formie płatkami zbożowymi, ziarnami słonecznika, lub innymi dodatkami, dla lepszego efektu wizualnego.
  6. Po upieczeniu, chleb odstaw do wystygnięcia. Krojenie gorącego chleba może sprawić, że ten popęka, przez co będzie uginał się pod ciężarem noża i kolejne kromki będą bardziej zdeformowane i rozpadające się.

Gratulacje! Właśnie zrobiłeś chleb własnej roboty. Smakuje świetnie zarówno z dodatkami słonymi, jak i słodkimi!

ZALETY JEDZENIA CHLEBA DROŻDŻOWEGO?

Często mówi się, że jedzenia chleba drożdżowego, mimo tego, że własnej roboty, nie jest zdrowe i powinno się z niego zrezygnować. Nic bardziej mylnego!
Różnica między chlebem na zakwasie, a drożdży jest taka, że chleb na zakwasie wyrasta na wskutek fermentacji bakterii mlekowych. Te mają korzystny wpływ na organizm człowieka – eliminują azotany i toksyny pleśniowe, czyli potencjalnie rakotwórcze związki, wspomagają odbudowywanie flory bakteryjnej w naszych jelitach, regulują przemianę materii itp.

Jeśli chodzi o drożdże, to tak samo, jak w przypadku zakwasu, zachodzi fermentacja, jednak cukry rozkładane są na dwutlenek węgla i alkohol, w tym kwas octowy, który może drażnić żołądek i jelita. Oczywiście to częsty argument za tym, by od chleba drożdżowego stronić. Jednak trzeba zaznaczyć, że kwas ten szybko się ulatnia, a dodatkowa obróbka termiczna sprawia, że znika jeszcze szybciej. Podobnie zresztą, jak alkohol.

Dodatkowo chleb domowej roboty wypiekany na drożdżach ma w sobie masę witamin z grupy B, które wspomagają pracę układu nerwowego, usprawniają odporność, metabolizm itp.

Poza tym, drożdże zawierają beta-glukany, czyli rozpuszczalny błonnik, zawarty też między innymi w płatkach owsianych. To w dużej mierze za jego sprawą płatki owsiane są uznawane za jedno z najzdrowszych istniejących pożywień.

Beta-glukan wpływa na zmniejszenie wchłaniania materii, daje nam uczucie sytości na dłużej, wpływa pozytywnie na metabolizm, obniża poziom cholesterolu i wiele innych.

Chleb jest również doskonałym źródłem minerałów, takich jak: wapń, magnez, cynk, żelazo, potas czy fosfor.

Warto do tego dodać jeszcze to, że chleb domowej roboty, nie ważne, czy na zakwasie, czy na drożdżach – daje nam możliwość ingerencji w to, jakie znajdują się w nim składniki. Możemy dodawać dosłownie wszystko co nam się wymarzy, jednocześnie eliminując często spotykane w sklepowych chlebach spulchniacze, emulgatory i inne elementy, których powinniśmy starać się unikać.

Jak sam widzisz, pieczenie chleba drożdżowego jest proste, składniki na jego wykonanie znajdziesz w każdym sklepie, a może nawet już w teraz masz je w domu. To jakich dodatków użyjesz, zależy tylko od Ciebie. Dlatego spójrz do swojej domowej spiżarni i sprawdź, czy masz wszystko, by upiec swój własny, domowy chleb.

INNE PRZEPISY NA ZDROWY DOBRY CHLEB

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Pudding chia o smaku bananowym
Brownie warzywne z płatkami owsianymi
Granola czekoladowa – KCAL, skład i właściwości – przepisy
Orkiszowe ciasteczka z mieszanki musli
Sernikobrownie z truskawkami
Muffiny orzechowe z płatkami owsianymi
Czym zastąpić jajko? Sprawdź nasze propozycje!
Długotrwały wysiłek- jak jeść aby się do niego przygotować?
Jak nie przytyć na urlopie?
Granola Anny Starmach – jak zrobić ją w domu?
Jak upiec proteinowe babeczki?
Mąka żytnia typu 500 – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Otręby żytnie – zastosowania, wartości odżywcze i kalorie KCAL
Porządek wiosenny w lodówce
Najlepsza owsianka na mleku – jak ją przygotować i z czym ją łączyć
Chipsy kokosowe – zdrowa i smaczna przekąska
Cukier kokosowy – zdrowszy zamiennik cukru
Kiwi – właściwości owoców, indeks glikemiczny IG
Siemię lniane, a odporność organizmu
Szparagi – wiosenne warzywo godne grzechu

Dodaj komentarz